drRenata Konieczna-Woźniak

Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego
- renatakw@amu.edu.pl
- 61 829 21 62
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 110
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżury w semestrze zimowym:
I połowa semestru:
wtorek: 13:15 - 14:45, p. 305, ul. Międzychodzka 5
UWAGA:
Dyżur w dniu 14.10.br. zostaje odwołany z powodu udziału w szkoleniu.
Renata Konieczna-Woźniak, doktor nauk humanistycznych. Specjalizuje się w tematyce edukacji dorosłych (formalnej, pozaformalnej i nieformalnej), problematyce gerontologii społecznej, profilaktyce starzenia się i starości, relacjach międzypokoleniowych.
Nauczyciel akademicki, wykładowca przez kilka lat, w szkołach doktorskich UAM oraz egzaminator w komisji egzaminów nostryfikacyjnych. Wieloletni pełnomocnik Dziekana do spraw studenckich w Zamiejscowym Ośrodku Akademickim UAM w Pile i Kościanie, członek Rady Wydziału kadencji 2016-2020. Autorka i współautorka kilkudziesięciu artykułów i rozdziałów w pracach monograficznych oraz monografii podoktorskiej, redaktorka i współredaktorka monografii, recenzentka artykułów naukowych.
R. Konieczna-Woźniak, „Edukator rodzinny” w starzejącym się społeczeństwie. Mieć potrzeby i być potrzebnym ucząc się przez całe życie, Studia Edukacyjne 2024, nr 73, s.73-88;
R. Konieczna-Woźniak, Znaczenie edukacji dorosłych w budowaniu relacji międzypokoleniowych w starzejącym się polskim społeczeństwie, Pedagogika Społeczna Nova 2023, vol. 3, nr 5, s.73-92;
R. Konieczna-Woźniak, „Nowy okres dorosłości” – pokolenie Flexi osob 50+, w: Człowiek dorosły w zróżnicowanych kontekstach życia. Księga jubileuszowa profesor Ewy Solarczyk-Ambrozik, red. M. Rosalska, A. Wawrzonek, J. Szłapińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2022, s.111-127;
A. Fabiś, R. Konieczna-Woźniak, Polski fenomen uniwersytetów trzeciego wieku, Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, Kraków 2022, vol. 22, nr 1, s.55-78;
R. Konieczna-Woźniak, Kariera (w) starości. Satysfakcja z życia, czyli sukces sukcesów, w: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020, s.171-190;
R. Konieczna-Woźniak, Miejsca i przestrzenie sprzyjające inkluzji i partycypacji społecznej w starości. Propozycja gospodarstw opiekuńczych , „Edukacja dorosłych”, 2020, vol. 82, nr 1, s.31-46;
R. Konieczna-Woźniak, A. Fabiś, Polish phenomenon of Universities of the Third Age, Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, Kraków 2019, vol. 16, nr 1, s.93-106;
R. Konieczna-Woźniak, Invitation for seniors’ activity- age friendly city, Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, 2017, 1 (13), s. 93-105;
R. Konieczna-Woźniak, Mentoring, w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, red. A. A. Zych, Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae Skarb Śląski, Katowice 2017, tom 2, s. 234-238;
R. Konieczna-Woźniak, The employee 50 plus – needed in the labour market?, w: Lifelong learning for labour market needs, red. E. Solarczyk-Ambrozik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016, s. 91-106;
R. Konieczna-Woźniak, Aktualne/zapomniane tematy gerontologii – mądrość ludzi starszych i jej rola w życiu ludzi młodych, w: Duchowość jako kategoria egzystencji i transcendencji w starości, red. A. Fabiś, A. Błachnio, Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej 2015, 1(9), s. 51-64;
R. Konieczna-Woźniak, „Młodzi nauczyciele” a budowanie międzypokoleniowych relacji, w: Międzypokoleniowe uczenie się, red. M. Muszyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 119-129;
R. Konieczna-Woźniak, Uczenie się jako strategia pozytywnego starzenia się, „Rocznik Andragogiczny”, 2013, vol. 20, s. 185-200;
R. Konieczna-Woźniak, Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów, Eruditus Poznań 2001.
Problematyka: całożyciowe uczenie się dorosłych, aktywność i problemy seniorów, relacje i transfery międzypokoleniowe, stałość i zmienność działalności uniwersytetów trzeciego wieku
Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:
udział w projekcie „Projekt – Szkoła Ćwiczeń w Krotoszynie – Województwo Wielkopolskie”. Opracowanie scenariuszy lekcji otwartych dla kadry i przeprowadzenie szkolenia: Andragogika w pracy nauczyciela (rok 2021).
- udział w projekcie, w roli eksperta, członka zespołu merytorycznego, wykonawcy, realizatora szkoleń w Projekcie Innowacji - Małe Wielkie Zmiany „Praca szansą na dobry start w dorosłość”
POWR.04.01.00-00-1022/15, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój Małe wielki zmiany - sieć rozwoju innowacji społecznych. Fundacja na Rzecz Integracji Środowiska Akademickiego "Jeden Uniwersytet".
Współautorstwo programu szkoleń Projekt Innowacji – Małe Wielkie Zmiany „Praca szansą na dobry start w dorosłość” (wraz z: dr A. Wawrzonek, mgr M. Bieńkowska, mgr E. Milart)
Współautorstwo programu ścieżki edukacyjnej dla studentów doradztwa zawodowego i personalnego: Rówieśnicze wsparcie edukacyjno-zawodowe dla podopiecznych ośrodków opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych (wraz z: dr A. Wawrzonek, mgr M. Bieńkowska, mgr E. Milart)
Współautorstwo rekomendacji i wskazań dla praktyki Projekt Innowacji – Małe Wielkie Zmiany „Praca szansą na dobry start w dorosłość” (wraz z: dr A. Wawrzonek, mgr M. Bieńkowska, mgr E. Milart) (rok 2019)
- udział w projekcie "Integracja społeczności senioralnej osiedla”, w ramach grantu przyznanego przez Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Poznania. Projekt realizowanym przez Stowarzyszenie Przemysłu Kreatywnego „Silver Generation”. Opracowanie autorskiego programu „Moje Jeżyce. Nasze Jeżyce”, prowadzenie zajęć warsztatowych z seniorami (rok 2019).
udział w zespole redakcyjnym monografii: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak, red. Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020
redaktor monografii: R. Konieczna-Woźniak, red. Dorosłość wobec starości. Oczekiwania-Radości-Dylematy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2008.
Inne:
Polskie Towarzystwo Pedagogicznego
Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego
Polskie Towarzystwo Gerontologiczne
Stowarzyszenie Gerontologów Społecznych
Współorganizator cyklicznej konferencji: Poznańskie Forum Dyskusyjne Lifelong Learning organizowanej przez ZKUiDZ
Andragogika
Warsztat komunikacji interpersonalnej
Andragogika i gerontologia osób z niepełnosprawnościami
Podstawy gerontologii społecznej
Pomoc i opieka w starości
Techniki negocjacyjne
Teorie andragogiczne
Negocjacje w sytuacjach zawodowych
Aktywizacja osób dorosłych w środowisku
Nagroda zespołowa II stopnia za osiągnięcia przyznana przez Rektora UAM Prof. dra hab. Bronisława Marciniaka w 2009 roku
Nagroda zespołowa III stopnia za osiągnięcia przyznana przez Rektora UAM Prof. dra hab. Bronisława Marciniaka w 2014 roku
Nagroda Prezydenta Miasta Poznania za współpracę i wsparcie w realizacji misji niesienia pomocy seniorom i osobom niepełnosprawnym mieszkańcom Poznania, przyznana przez Prezydenta Ryszarda Grobelnego w 2006 roku
Nagroda przyznana przez Dziekana Prof. zw. dra hab. Zbyszko Melosika za prowadzenie i pracę w Zamiejscowym Ośrodku Dydaktycznym w Pile dla Pełnomocnika, w roku akademickim 2011/2012
Nagroda Dziekana WSE Prof. zw. dra hab. Zbyszko Melosika za wkład w działalność organizacyjną na Wydziale Studiów Edukacyjnych 2012-2016
Nagroda Dziekan WSE Prof. zw. dra hab. Agnieszki Cybal-Michalskiej za wkład w pracę organizacyjną dla Pełnomocnika ds. Studenckich w Pile w roku 2016/2017
Nagroda i wyróżnienie przyznane przez studentów w roku 2022/2023 za pracę dydaktyczną
Turystyka górska i rowerowa, botanika.
Andragogy, social gerontology, issues of adults learning, lifelong learning, activation of the elderly, prophylaxis in gerontology, relations and intergenerational transmissions; contact in English and Polish, e-mail: renatakw@amu.edu.pl