drRenata Konieczna-Woźniak
Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego
- renatakw@amu.edu.pl
- 61 829 21 62
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 110
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżury w semestrze zimowym:
wtorek: 15:30 - 16:30
środa: 11:30 - 12:30 na MS Teams
Dyżur dla studentów niestacjonarnych:
18.01.: 11:10 - 12:10
UWAGA:
Dyżur w dniu 08.01.br. zostaje przełożony na godzinę 16:00 - 17:00 MS Teams
Dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, absolwentka Akademii Trenera, specjalistka w obszarze andragogiki, gerontologii społecznej. Zainteresowania naukowe i dydaktyczne koncentrują się wokół edukacji dorosłych w różnym wieku, problemów społecznych ludzi starszych, profilaktyki gerontologicznej, relacji i przekazów międzypokoleniowych.
Autorka i współautorka kilkudziesięciu artykułów i rozdziałów w pracach monograficznych oraz monografii podoktorskiej: Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów, redaktorka i współredaktorka monografii, recenzentka artykułów naukowych.
Wykładowca w szkołach doktorskich UAM, pełnomocnik Dziekana do spraw studenckich w Zamiejscowym Ośrodku Akademickim UAM w Pile w latach 2010-2018, członek Rady Wydziału kadencji 2016-2020, wielokrotnie sekretarz i członek komisji rekrutacyjnych, sekretarz i członek komitetów naukowych i organizacyjnych konferencji, opiekun roku specjalności Doradztwo Zawodowe i Personalne.
R. Konieczna-Woźniak, Kariera (w) starości. Satysfakcja z życia, czyli sukces sukcesów, w: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych , red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020, s.171-190;
E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak, red. Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020;
R. Konieczna-Woźniak, Miejsca i przestrzenie sprzyjające inkluzji i partycypacji społecznej w starości. Propozycja gospodarstw opiekuńczych , „Edukacja dorosłych”, 2020, vol. 82, nr 1, s.31-46;
R. Konieczna-Woźniak, A. Fabiś, Polish phenomenon of Universities of the Third Age, Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, Kraków 2019, nr 1 (16), s.93-106;
R. Konieczna-Woźniak, Przygotowanie do późnej dorosłości w „nurcie edukacyjnego życia”. Milenialsi o planach uczenia się w starości, w: Starość w nurcie życia, red. M. Muszyński, E. Dubas, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019, s.57-72;
R. Konieczna-Woźniak, Uczenie się w planach osobistego rozwoju debiutantów dorosłości. Między dorosłością a (nie)dorosłością w: Uczenie się przez całe życie. Rozwój - Kariera – Praca, red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Barańska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018, s.115-133;
R. Konieczna-Woźniak, Invitation for seniors’ activity- age friendly city, Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej, 2017, 1 (13), s. 93-105;
R. Konieczna-Woźniak, Bariery psychologiczne w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, red. A. A. Zych, Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae Skarb Śląski, Katowice 2017, tom 1, s. 135-138;
R. Konieczna-Woźniak, Mądrość życiowa w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, red. A. A. Zych, Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae Skarb Śląski, Katowice 2017, tom 2, s. 213-218;
R. Konieczna-Woźniak, Mentoring, w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, red. A. A. Zych, Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae Skarb Śląski, Katowice 2017, tom 2, s. 234-238;
R. Konieczna-Woźniak, The employee 50 plus – needed in the labour market?, w: Lifelong learning for labour market needs, red. E. Solarczyk-Ambrozik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016, s. 91-106;
R. Konieczna-Woźniak, Starość czasem samoreallizacji - subiektywne i obiektywne postrzeganie zjawiska, w: Obiektywny i subiektywny wymiar starości, red. E. Dubas, M. Muszyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 221-232;
R. Konieczna-Woźniak, Mentoring mentorów. Senior mentor - senior mentee, czyli społeczny mentoring senioralny, w: Doradztwo zawodowe w pespektywie całożyciowego uczenia się, red. E. Solarczyk-Ambrozik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016, s. 241-255;
R. Konieczna-Woźniak, „Starość niejedno ma imię”. Stałość i zmienność stylów życia w starości, w: Oświata dorosłych. Inspiracje i wyzwania, red. E. Woźnicka, Biblioteka Edukacji Dorosłych , Warszawa-Łódź 2015, tom 46. s 257-266;
R. Konieczna-Woźniak, Aktywność zawodowa ludzi w wieku średniej dorosłości na tle ich zadań rozwojowych, w: Wymiary aktywizacji zawodowej dorosłych. W poszukiwaniu metody, red. M. Rosalska, A. Wawrzonek, Fundacja Familijny Poznań, Wrocław 2015. s. 51-64;
R. Konieczna-Woźniak, Aktualne/zapomniane tematy gerontologii – mądrość ludzi starszych i jej rola w życiu ludzi młodych, w: Duchowość jako kategoria egzystencji i transcendencji w starości, red. A. Fabiś, A. Błachnio, Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej 2015, 1(9), s. 51-64;
R. Konieczna-Woźniak, „Młodzi nauczyciele” a budowanie międzypokoleniowych relacji, w: Międzypokoleniowe uczenie się, red. M. Muszyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 119-129;
R. Konieczna-Woźniak, Uczenie się pozytywnym wymiarem życia w fazie późnej dorosłości, w: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, red. E. Solarczyk-Ambrozik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013, s. 447-460;
R. Konieczna-Woźniak, Uczenie się jako strategia pozytywnego starzenia się, „Rocznik Andragogiczny”, 2013, vol. 20, s. 185-200;
R. Konieczna-Woźniak, Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów, Eruditus Poznań 2001.
Zainteresowania naukowe:
andragogika (edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna), gerontologia społeczna, nauroandragogika, przygotowanie do starości, relacje międzypokoleniowe i komunikacja międzygeneracyjna, transfery międzypokoleniowe a wspieranie młodych dorosłych w dorastaniu do dorosłości, społeczny obraz starości, uniwersytety trzeciego wieku – stałość i zmienność ich roli
Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:
-rola eksperta, członka zespołu merytorycznego i wykonawcy w Projekcie Innowacji - Małe Wielkie Zmiany „Praca szansą na dobry start w dorosłość”
- udział w Projekcie „Integracja społeczności senioralnej” realizowanym przez Stowarzyszenie Przemysłu Kreatywnego „Silver Generation”
- wywiad ekspercki dla Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu w celu dokonania diagnozy i oceny aktualnego stanu zatrudnienia dojrzałych wiekowo pracowników na wielkopolskim rynku pracy
- wywiad na temat: Co stoi na przeszkodzie w międzypokoleniowych kontaktach? Audycja: Roszczeniowcy czy aktywiści – jacy są młodzi Polacy? Polskie Radio Czwórka
udział w zespole redakcyjnym monografii: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych
Inne:
członek: Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego, Stowarzyszenia Gerontologów Społecznych, Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego
Wielokrotnie członek zespołów organizacyjnych konferencji, dwukrotnie sekretarz cyklicznej konferencji: Poznańskiego Forum Lifelong Learning organizowanej przez ZKUiDZ
Andragogika – wykłady i konwersatoria
Edukacja dorosłych z elementami gerontologii społecznej – wykłady i konwersatoria
Warsztat komunikacji interpersonalnej - konwersatoria
Andragogika i gerontologia - wykłady i konwersatoria
Podstawy gerontologii społecznej – wykłady i konwersatoria
Hospitacje w instytucjach doradczych
Negocjacje w sytuacjach zawodowych - konwersatoria
Nagroda za osiągnięcia w pracy zawodowej przyznana przez Prorektora UAM prof. dra hab. Andrzeja Lesickiego na wniosek Dziekana WSE w roku akademickim 2007/2008
Nagroda zespołowa II stopnia za osiągnięcia przyznana przez Rektora UAM Prof. dra hab. Bronisława Marciniaka 8 września 2009 roku
Nagroda zespołowa III stopnia za osiągnięcia przyznana przez Rektora UAM Prof. dra hab. Bronisława Marciniaka 23 września 2014 roku
Nagroda Prezydenta Miasta Poznania za współpracę i wsparcie w realizacji misji niesienia pomocy seniorom i osobom niepełnosprawnym mieszkańcom Poznania, przyznana przez Prezydenta Ryszarda Grobelnego, 8 listopada 2006 roku
Nagroda za prowadzenie i pracę Zamiejscowego Ośrodka Dydaktycznego w Pile dla Pełnomocnika Dziekana przyznana przez Dziekan WSE Prof. zw. dra hab. Zbyszko Melosika, w roku akademickim 2011/2012
Nagroda Dziekana WSE Prof. zw. dra hab. Zbyszko Melosika za wkład w działalność organizacyjną na Wydziale Studiów Edukacyjnych 2012-2016
Nagroda Dziekana WSE Prof. zw. dra hab. Agnieszki Cybal-Michalskiej za wkład w pracę organizacyjną jako Pełnomocnik ds. Studenckich w Pile w roku 2016/2017
Turystyka górska i rowerowa, botanika, roślinoznawstwo
Andragogy, social gerontology, issues of adults learning, lifelong learning, activation of the elderly, prophylaxis in gerontology, relations and intergenerational transmissions; contact in English and Polish, e-mail: renatakw@amu.edu.pl