mgr inż.Anna Klichowska
Zakład Pedagogiki Dziecka
- annkli@amu.edu.pl
- 61 829 20 61
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 412
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżur w semestrze zimowym:
I połowa semestru:
czwartek: 15:00 - 16:30
II połowa semestru
poniedziałek: 13:15 - 14:45
UWAGA:
Ukończyła studia inżynierskie i magisterskie z zakresu architektury krajobrazu na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu oraz studia licencjackie i magisterskie w obszarze: pedagogika, edukacja elementarna i terapia pedagogiczna na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Opublikowała prace naukowe i metodyczne dotyczące edukacji przyrodniczej oraz pedagogicznego wykorzystania ogrodów. Opiekunka grup studenckich, animatorka studenckiej aktywności oraz organizatorka wydarzeń studenckich i promocyjnych na WSE UAM.
A. Kruszwicka, J. Bałachowicz, A. Klichowska, Jak dziecko poznaje przyrodę?, w: Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Poznań 2020;
A. Klichowska, Bioinspirowana edukacja dziecka, „Edukacja Wczesnoszkolna. Zeszyty Kieleckie” 2019, nr 1;
A. Klichowska, Bliżej natury – o tendencjach kształtowania przestrzeni rozwoju dziecka, w: Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Poznań 2017;
A. Klichowska, „Powrót do przyrody”. O emocjonalnych korzyściach propozycji ruchy slow, „Nauczanie Początkowe. Kształcenie zintegrowane. Zeszyty Kieleckie” 2017, nr 4;
M. Klichowski, J. Pyżalski, K. Kuszak, A. Klichowska, Jak technologie informacyjno-komunikacyjne mogą wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym? Studium teoretyczne, w: Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych – pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, red. J. Pyżalski, Łódź 2017;
A. Klichowska, Architektura i funkcje ogrodu przedszkolnego w opiniach nauczycieli, „Studia Edukacyjne” 2013, nr 26.
Zainteresowania naukowe:
Jej zainteresowania naukowe dotyczą edukacji alternatywnej (szczególnie jej nurtów osadzonych w naturalizmie i idei deskolaryzacji), nauczania przyrody i outdoor education.
Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:
Fostering knowledge about the relationship between Information and Communication Technologies and Public Spaces supported by strategies to improve their use and attractiveness (CYBERPARKS) (European Cooperation in Science and Technology Action) (TUD COST Action TU1306) – uczestnik grupy badawczej.
Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (grant MNiSW) (NN 106023934) – badacz
Udział w grupach i zespołach badawczych:
EduTer Research Group (UAM, Wydział Studiów Edukacyjnych)
Inne:
Członkini wydziałowego zespołu ds. kontaktów z otoczeniem.
Członkini wydziałowego zespołu ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Koordynatorka ds. różnic programowych.
Tytuł „Najlepszy dydaktyk 2018/2019” w plebiscycie Rady Samorządu Studentów WSE UAM (2019);
Tytuł „Najlepszy dydaktyk 2017/2018” w plebiscycie Rady Samorządu Studentów WSE UAM (2018);
Nagroda Dziekana Wydziału Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu za „osiągnięcia w nauce” (2012);
Nagroda Dziekana WSE UAM za „osiągnięcia w nauce” (2011).
Fotografia, muzyka i podróże przyrodnicze
Child pedagogy, natural education, environmental education, alternative education, psychological constructivism, outdoor education; contact in Polish, English, e-mail: annkli@amu.edu.pl