drEwa Kasperek-Golimowska

Laboratorium Edukacji Zdrowotnej

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze zimowym:
środa godz. 11:30-13:00


Dyżur dla studentów niestacjonarnych: 
05 października br. godz. 13:00-13:30
13 października br. godz. 15:00-15:30
10 listopada br. godz. 15:00-15:30
14 grudnia br. godz. 18:30-19:00
12 stycznia 2025 r. godz. 13:00-13:30
08 lutego 2025 r. godz. 17:30-18:00
08 marca 2025 r. godz. 16:30-17:00

UWAGA:

Dr Ewa Kasperek-Golimowska - pedagog, nauczyciel akademicki, adiunkt, Kierownik Laboratorium Edukacji Zdrowotnej, członek Rady Dziekańskiej WSE UAM, Wydziałowego Zespołu ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, Pełnomocnik Dziekana WSE ds. popularyzacji wiedzy pedagogicznej. W latach 2005-2012 Prodziekan ds. studenckich oraz organizacji procesu kształcenia WSE UAM. W latach 2012-2016 członek Senatu UAM oraz Senackiej Komisji ds. Kształcenia. Specjalistka w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie i promocji zdrowia z nadania Ministra Zdrowia, certyfikowany Doradca Rodzinny Towarzystwa Rozwoju Rodziny, absolwentka Studium Pomocy Psychologicznej, specjalistka w zakresie kinezjologii edukacyjnej (I i II stopnia), I stopnia w zakresie Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, Racjonalnej Terapii Zachowania, Terapii Schematów, Redukcji Stresu za pomocą Uważności (MBSR) wg programu Jona Kabata Zinna dyplomowany mediator. Ukończyłam liczne kursy i szkolenia  doskonalące kompetencje w zakresie edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia, wspierania rozwoju dzieci i młodzieży z doświadczeniami urazów przemocy, agresji, zaburzeń rozwoju i zachowania. Ważny obszar mojej działalności naukowo-dydaktycznej stanowi współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym i interesariuszami zewnętrznymi. Prowadzę i organizuję we współpracy z licznymi instytucjami z obszaru praktyki oświatowej szkolenia, konferencje, seminaria w obszarze edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia psychicznego.

E. Kasperek-Golimowska, Żeby szczęśliwym być, w: Nauczyciel w refleksjach…i z refleksji, red. K.  Kuszak, R. Michalak,  Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019.  

E. Kasperek-Golimowska, Edukacja zdrowotna jako forma pomocy w prowadzeniu dobrego życia, w: Społeczne i jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego, poradnictwa. Tom I, red. M. Piorunek,  Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.

E. Kasperek-Golimowska, Pomaganie w perspektywie salutogenetycznej, w: Pomoc – wsparcie – ratownictwo. O optymalizacji rozwoju i edukacji na różnych etapach życia, red. A. Knocińska, P. Frąckowiak, Poznań, Bogucki Wydawnictwo Naukowe 2017.

E. Kasperek-Golimowska, Edukacja zdrowotna a książki, jako źródło wiedzy o zdrowiu. w: Książka w życiu człowieka – w poszukiwaniu (u)traconej wartości red. K. Segiet, K. Słupska, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017.

E. Kasperek-Golimowska, Edukacja zdrowotna, jako forma ochrony i promocji zdrowia młodzieży. w:  B. Jankowiak, A. Matysiak-Błaszczyk, Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017.

E. Kasperek-Golimowska, Stan zdrowia psychicznego i samopoczucie Polaków, w: Współczesne konteksty psychoterapii i socjoterapii – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki red. K. Waszyńska, M. Filipiak, Poznań Wydawnictwo Naukowe UAM 2015.

E. Kasperek-Golimowska, O różnych ujęciach zdrowia psychicznego w: Współczesne konteksty psychoterapii i socjoterapii – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, red. K. Waszyńska, M. Filipiak, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2015.

E. Kasperek-Golimowska, Socjoterapia a zdrowie, w: Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka, red. B. Jankowiak, Poznań: Wydawnictwo UAM 2013.

E. Kasperek-Golimowska, Edukacja seksualna jako forma ochrony i promocji zdrowia seksualnego, w: Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, red.  K. Waszyńska, Z. Lew-Starowicz,  Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2012.

E. Kasperek-Golimowska, Nadzieja i optymizm vs zwątpienie i pesymizm w kontekście „dobrego życia” w kulturze konsumpcji, „ Studia Edukacyjne” 2012, nr 19.

E. Kasperek-Golimowska,  Poradnictwo zdrowotne jako forma profilaktyki zagrożeń i promocji zdrowego stylu życia, w: Poradnictwo. Kolejne przybliżenia, red.  M. Piorunek, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2011.

E. Kasperek-Golimowska, Rola szkolnej edukacji zdrowotnej w kształtowaniu postaw aktywnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w życiu społecznym. w:  Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu. Między dzieciństwem a dorosłością, red. H. Krause-Sikorska, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2011.

E. Kasperek-Golimowska, Zdrowie z perspektywy psychopedagogicznej,  w: Studia z pedagogiki i nauk pogranicza, red. A. Cybal – Michalska, W. Segiet, D. Kopeć , Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2011.

E. Kasperek – Golimowska, K. Waszyńska, A. Gulczyńska,  B. Jankowiak, Od etyki do praktyki edukacji seksualnej. w: Studia z pedagogiki i nauk pogranicza red. A. Cybal – Michalska, W. Segiet, D. Kopeć  Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2011.

A. Gulczyńska, E. Kasperek – Golimowska, P. Rąglewska, Edukacja zdrowotna w kontekście różnic płciowych, „Nowiny Lekarskie 2011, nr 5 (80).

E. Kasperek-Golimowska, A. Gulczyńska, Współczesna edukacja zdrowotna. Kontrowersje i wyzwania.  w: Współczesna rzeczywistość w wybranych problemach społecznych, red.  G. Durka, Kraków: Impuls, 2010.

E. Kasperek-Golimowska, Mechanizmy adaptacyjne człowieka w świetle współczesnej koncepcji zdrowia. w: Adaptacja w przebiegu życia jednostki, red. R. Michalak, Poznań, Wydawnictwo Naukowe WSZ „KDE”, 2010.

E. Kasperek, Zachowania prozdrowotne nauczycieli, Poznań: Oficyna Wydawnicza G & P, 1989.

Główny nurt mojej działalności naukowo-badawczej dotyczy opracowywania podstaw teoretycznych i podejmowania działań praktycznych sprzyjających realizacji głównego celu edukacji zdrowotnej, jakim jest kształtowanie „umiejętności dbałości o zdrowie własne i innych ludzi”, na różnych szczeblach edukacji, począwszy od przedszkola, aż po uczelnie wyższe (Szkoła Promująca Zdrowie, Zdrowy Zakład Pracy, Uniwersytet Promujący Zdrowie), w różnych środowiskach życia człowieka (dom, szkoła, środowisko lokalne, instytucje opiekuńczo-wychowawcze i placówki edukacyjne). Realizuję prace badawcze, dydaktyczne i wdrożeniowe mające na celu włączenie problematyki „zdrowia” (fizycznego, psychicznego, społecznego, duchowego, seksualnego, reprodukcyjnego) do interdyscyplinarnego dyskursu z perspektywy nauk społecznych i humanistycznych i upowszechnienie salutogenetycznego i holistycznego paradygmatu „zdrowia”, „dobrostanu” i „jakości życia człowieka”.
Aktualnie kluczowym przedmiotem moich zainteresowań naukowych oraz działań edukacyjnych jest zdrowie i samopoczucie pracowników systemu oświaty, analizowane z perspektywy psychologii pozytywnej, której założenia stanowią inspirację do tworzenia podstaw teoretycznych koncepcji pozytywnej edukacji zdrowotnej, która koncentruje się na odkrywaniu i rozwijaniu zasobów zdrowotnych służących zdrowiu i szczęściu człowieka.
Przedstawione wyżej obszary problemowe działalności naukowej znajdują swoje odzwierciedlenie w moich publikacjach naukowych, organizowanych konferencjach naukowych, na przykład cyklu pod wspólnym tytułem „O różnych drogach doskonalenia zdrowia. Konteksty medyczne, psychopedagogiczne, kulturowe i aktywnym uczestnictwie w konferencjach naukowych i naukowo-szkoleniowych oraz aktywności dydaktycznej. Popularyzuję wiedzę z tego zakresu także poprzez współpracę z różnymi instytucjami z obszaru praktyki oświatowej  (szkoły różnego szczebla, Kuratorium Oświaty, Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli, Oddziały Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia w Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych. Prowadzę liczne wykłady i szkolenia popularyzujące wiedzę z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia psychicznego. Przykładowe tematy, to:
„Zdrowie jako (nie)(d)oceniona wartość – o granicach osobistej odpowiedzialności za swoje zdrowie” „O różnych drogach doskonalenia zdrowia nauczycieli i pedagogów  w teorii, praktyce edukacyjnej i doświadczeniu osobistym”.
„Work-life  balance w teorii, praktyce edukacyjnej i doświadczeniach nauczycieli.”
„Szkoła jako środowisko sprzyjające zdrowiu. Perspektywa salutogenetyczna.”
„Twoje zdrowie w Twoich rękach” – teoria i praktyka promocji zdrowia wśród pracowników sektora opieki, pomocy i wsparcia społecznego.”
„Kto i jak może (za)dbać o zdrowie i dobre samopoczucie nauczycieli? Refleksje z perspektywy psychologii pozytywnej).”
„(Samo) POMOC w osiąganiu „dobrego życia”, czyli o tym co robić, aby czuć się dobrze, zgodnie z zasadami psychologii pozytywnej.”
„Obyś był/a zdrowa/y i szczęśliwa/y”, czyli jak zadbać o „wystarczająco dobre życie mimo wszystko”…
„Być zdrowym i szczęśliwym w szkole. Czy i jak to możliwe?”
„Jak pracować i nie zwariować?” O sposobach ochrony i promocji zdrowia w pracy.”

Brązowy  Krzyż Zasługi za długoletnią służbę 2008
Nagroda JM Rektora UAM za aktywny udział w pracach Senatu UAM oraz  za wkład włożony w działalność Senackiej Komisji Kształcenia w kadencji 2012-2016
Nagroda Zespołowa JM Rektora UAM III stopnia  za osiągnięcia w pracy naukowej 2013
Nagroda Zespołowa Rektora UAM III stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej 2014
Nagroda Zespołowa Rektora UAM III stopnia w uznaniu osiągnięć w pracy naukowej 2016
Nagroda dziekana WSE UAM za wyróżniającą działalność na rzecz Wydziału w roku akademickim 2014/2015 i 2015/2016
Nagroda Dziekana WSE za osiągnięcia w pracy organizacyjnej jako Pełnomocnika Dziekana ds. popularyzacji wiedzy pedagogicznej w roku akademickim 2016/2017
Nagroda  Dziekana WSE za wsparcie merytoryczne i organizacyjne wydarzeń związanych z promocją WSE i szczególne uznanie za udział w pracach projektu „Ambasadorzy UAM” 2017
Nagrody Dziekana WSE UAM za prace organizacyjne na rzecz Wydziału w roku akademickim 2018 i 2019.
Medal  z okazji 100-lecia UAM 2019.

W czasie wolnym preferuję zajęcia relaksujące, aktywizujące, usprawniające, harmonizujące umysł i ciało - spacery, wycieczki rowerowe, nordic walking, praktykowanie mindfulness, zwiedzanie miejsc nieodległych i mało znanych, w ramach hasła „cudze chwalicie, swego nie znacie”, a także „taniec, który jest dobry na wszystko”.

Dr n. hum. Ewa Kasperek-Golimowska

Health educator/health pedagogue, specialist in health education and promotion, family counsellor, promoter of “good life” in terms of positive psychology, promoter of healthy life style; contact in Polish and English, e-mail: kasperek@amu.edu.pl