prof. UAM dr hab.Ewa Karmolińska-Jagodzik

Zakład Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze letnim:


I połowa semestru:

środa: 8:45 - 9:45, s. 512, Szamarzewskiego
czwartek: 10:30 - 11:30, s. 152, Wydział Anglistyki

II połowa semestru:

środa: 8:45 - 9:45
czwartek: 8:45 - 9:45

UWAGA:

Jestem absolwentką psychologii UAM w Poznaniu. W roku 2001 obroniłam pracę magisterską na temat: Komunikacja w rodzinie z problemem alkoholowym i zostałam przyjęta do Szkoły Doktorskiej Wydziału Studiów Edukacyjnych  UAM w Poznaniu, którą ukończyłam broniąc dysertacje doktorską w roku 2008 pt.: Młodzież ze środowisk zagrożonych marginalizacją wobec własnej przyszłości, której promotorem był prof. zw. dr hab. Aleksander Zandecki,. W roku 2020 otrzymałam tytuł doktora habilitowanego, gdzie główmy osiągnieciem naukowym była monografia pt.: Dialogi międzygeneracyjne. Komunikacja młodzieży z rodzicami. Ukończyłam szereg szkoleń, kursów i otrzymałam wiele certyfikatów uprawniających mnie do prowadzenia terapii, szkoleń i warsztatów. Jestem praktykującą psychoterapeutką systemową oraz psychoterapeutką Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej. Jestem członkinią: Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej, Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej, Polskiego Stowarzyszenia TRE® Polska. Jestem członkinią Rady Redakcyjnej oraz redaktorką tematyczną czasopisma: „Kultura Społeczeństwo Edukacja” UAM Poznań, członkinią Komitetu Redakcyjnego Pampaedia,  Redaktorką tematyczną czasopisma „Dialogi o kulturze i edukacji”, recenzentką czasopisma „Społeczeństwo, Edukacja, Język” oraz członkinią Rady ds. Wsparcia Psychologicznego UAM.

Bartkowiak, A., Karmolińska-Jagodzik, e (2021). Relacje młodych ludzi (18-21) z ich rodzicami w czasie pandemii covid-19. Społeczeństwo Edukacja Język. Tom 13/21
Cybal-Michalska,A., Jaskulska,S., Karmolińska-Jagodzik,E. Marciniak, M.,   Walter,N., Pyżalski, J., (2020)  Picie alkoholu i zaburzenia związane z piciem alkoholu polskich studentów – kilka ważnych wyników reprezentatywnych badań. [w:] Madalińskiej-Michalak, J., (red.)., Wiłkomirskiej, A., (red.)
Karmolińska-Jagodzik,E., (2020). Stres a nadużywanie alkoholu wśród studentek i studentów w Polsce. [w:] Przegląd pedagogiczny  
Karmolińska-Jagodzik E. (2019). Dialogi międzygeneracyjne. Komunikacja młodzieży z rodzicami. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Karmolińska-Jagodzik, E. (2019). Zaburzenia depresyjne wśród studentek i studentów w Polsce. Studia Edukacyjne nr 55. UAM Poznań.
Karmolińska-Jagodzik, E. (2019). Przywiązanie w relacjach międzypokoleniowych jako determinanta prawidłowego rozwoju tożsamości młodzieży. Oddany do druku w Studia Edukacyjne
4Rumyana Shalamanova For Spain: Ekaterina Sherer For Poland: Mara Rodrigues, Ewa Karmolińska - Jagodzik PhD, Karolina Kosowska For Slovenia: Eva Gajšek and Špela Žerjav For Croatia: Boris Negeli. Why youth work is good . Research & analysis of frameworks for Youth Work and opportunities for youth in six EU countries.
Karmolińska-Jagodzik, E. (2018). Przestrzeń międzygeneracyjna – relacja młodzieży z rodzicami. Studia Edukacyjne, 47.
Karmolińska-Jagodzik, E. (2017). Rozmowy młodzieży z rodzicami. Narracja z perspektywy młodzieży. Studia Edukacyjne, 45.
Karmolińska-Jagodzik, E. (red.). (2016). Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami. Wybrane konteksty edukacyjne. Leszno: Wydawnictwo WSH.
Karmolińska-Jagodzik, E., Nowosad, I., Soroka-Fedorczuk, A. (2016). (red.). Edukacja w Kulturze. Kultura (w) Edukacji. Wydawnictwo internetowe e-bookowo.pl
Karmolińska-Jagodzik, E. (2014). Podmiotowość a tożsamość współczesnego człowieka w przestrzeni rodzinnej. Dyskurs teoretyczny. Studia Edukacyjne, 31.
Karmolińska-Jagodzik, E. Nowosad, I., (2014). Contemporary Education – Changes of the System, Research Raports and the Dimensions of Real Social Expectations. W: Acta Technologica Dubnicae, 4
Karmolińska Jagodzik, E. (2013). Odzyskiwanie sensu życia u osób z zespołem stresu pourazowego (PTSD), W: A. Bartkowiak (red.), Sens życia w teorii i badaniach naukowych. Leszno: Wydawnictwo WSH.
Karmolińska-Jagodzik, E., Nowosad, I. (red.). (2013). Potencjał szkoły w tworzeniu więzi ze środowiskiem. Leszno: Wydawnictwo WSH.
Karmolińska-Jagodzik, E. (2012). Odpowiedzialność i podmiotowość w procesie edukacyjnym współczesnej młodzieży – implikacje zmian kulturowych. W: K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczak, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Polityka, aksjologia i kreatywność w edukacji jutra. Sosnowiec: Humanitas.
Karmolińska-Jagodzik, E. (2012). Komunikacja międzypokoleniowa – rozważania wokół różnic kulturowych. Studia Edukacyjne, 21.
Karmolińska-Jagodzik, E. (2012). Samowiedza, samoocena i standardy osobiste jako determinanty rozwoju jednostki. Studia Edukacyjne, 20.
Karmolińska, E. (2011). Nowoczesne rodzicielstwo – jaka jest jego istota. Czy może stwarzać zagrożenie dla edukacji. W: K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja Jutra. W kontekście wyzwań współczesności. Sosnowiec: Humanistas.
Karmolinska, E. (2009). Młodzież ze środowisk zagrożonych marginalizacją wobec własnej przyszłości. Leszno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie

Zainteresowania naukowe:

Zainteresowania naukowe skupiam wokół problematyki młodzieży, ich funkcjonowania i partycypowania w otaczającej przestrzeni społecznej. Aktualnie w większości prac naukowych poruszam problematykę dotyczącą przestrzeni międzygeneracyjnej, a więc relacji młodych osób z ich rodzicami i nauczycielami. Na ową przestrzeń składa się w szczególności komunikacja interpersonalna z wszelakimi konsekwencjami i uwarunkowaniami owej komunikacji. W swoich dociekaniach naukowych próbuję przedstawić kondycję współczesnej młodzieży, uwrażliwiając czytelnika zarówno na pozytywne strony współczesnego nastolatka jak i te, które warunkują zachowania dewiacyjne, z pogranicza marginalizacji społecznej, warunkujące wykluczenie.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:

2009-2010 „Jakość życia studentów, którzy w okresie adolescencji zażywali środki psychoaktywne”- Kierownik i koordynator projektu
2009-2010. Jakość życia studentów, którzy w okresie adolescencji zażywali środki psychoaktywne”. Kierownik i koordynator projektu
2017-2019 „Tożsamość młodzieży (i proces jej formowania) w rzeczywistości permanentnej zmiany”

Funkcje w zespołach redakcyjnych:

Czasopismo: „Kultura społeczeństwo, Edukacja” UAM w Poznaniu. Członek Rady Redakcyjnej, redaktor tematyczny (pedagogika ogólna, pedagogika młodzieży).
Członek Komitetu Redakcyjnego „Pampaedii”.
Redaktor tematyczny (pedagogika społeczna, psychologia) „Dialogi o kulturze i edukacji”. Periodyk Naukowy WSH w Lesznie
Recenzentka w czasopiśmie „Społeczeństwo, Edukacja, Język”

Udział w grupach i zespołach badawczych:

2013-2015„Kompetencje wychowawcze i społeczno-kulturowe współczesnych nauczycieli – kurs i portal edukacyjny” Projekt (FSS/2013/IIC/W/0004) realizowany w partnerstwie przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Polską Szkołę w Reykjaviku. Wykonawca i ekspert .Kierownik projektu: prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski.
2016. „Prowadzenie całościowych badań dotyczących funkcjonowania systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce” Projekt realizowany przez fundację „Masz szansę” jako zadanie publiczne na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nr. Umowy: MEN/2016/DWKI/1175. Ekspert i członek projektu
2019-2020. „Wspieranie badań naukowych w obszarze czynników ryzyka i czynników chroniących przed problemami wynikającymi z picia alkoholu” Projekt badawczy w ramach grantu realizowanego przez PARPA nr 40/3.4.3/19/DEA. Wykonawca.

Inne:

Członkini: Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej, Członek Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej, Członek Polskiego Stowarzyszenia TRE® Polska, zespołu ds. interwencji kryzysowej Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zespołu ds. Wsparcia Psychologicznego UAM

Laboratorium psychologiczne: Przygotowanie do praktyk w szkole podstawowej cz. 1 01-LABPSYCH
Laboratorium psychologiczne: przygotowanie do praktyk w szkole ponadpodstawowej 09-N20-LPS-11
Laboratorium psychologiczne: przygotowanie do praktyk w szkole ponadpodstawowej cz. 2 09-N20-LABPS-11
Laboratorium psychologiczne. Ewaluacja praktyk psychologiczno-pedagogicznych. Cz. 2 09-LPs-2E-22
Laboratorium psychologiczne. Przygotowanie do praktyki psychologiczno-pedagogicznej w szkole ponadpodstawowej, Cz. 2 09-LPs-2P-22
Laboratorium psychologiczno - pedagogiczne : ewaluacja praktyk w szkole 09-N20-LABPP-11
N Laboratorium psychologiczne cz.2: Przygotowanie do praktyk w szkole ponadpodstawowej 09-LABps-DU11
N Laboratorium psychologiczne: Ewaluacja praktyk w szkole ponadpodstawowej 09-LABpp-DU11
N Podstawy psychologii dla nauczycieli cz. 2 09-PPS-DU11
N Praktyka psychologiczno-pedagogiczna w szkole ponadpodstawowej 09-PPsPe-DU11
Podstawy psychologii dla nauczycieli C cz.2 09-N20-PS-11
Podstawy psychologii dla nauczycieli C. Cz. 2 09-Pps-2C-22
Podstawy psychologii dla nauczycieli cz. 1 01-PODPSYCHNAU
Pomoc psychologiczna 11-PP-3SPZ-s
Praktyki psychologiczno-pedagogiczne w szkole ponadpodstawowej 09-PRpsyped-22
Przedmiot fakultatywny: Stres i trauma w pracy pedagoga z młodzieżą 11-PFST-L-s
Psychologia 01-N-PSYCHO-NP
Psychologia – szkoła ponadpodstawowa (specjalizacja nauczycielska) 09-PSYCH-III-IV-11
Psychologia ogólna 11-PSO-1PPW-s
Psychologia społeczna 11-PSPL-11-s
Psychologia społeczna 11-PS-2PS-s
Psychologia społeczna 11-PS-2PS-n
Psychologia- moduł 2.1 (specjalizacja nauczycielska) 09-PSYCHOL-11
Socjopedagogiczne problemy młodzieży 11-SPMLZ-11-n
Warsztat pracy nauczyciela przedszkola 11-WPNP-3WN-s
Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem 11-WPSZ-11-s

Nagroda Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza za osiągnięcia naukowe w roku 2021 za publikacje Karmolińska-Jagodzik E. (2019). Dialogi międzygeneracyjne. Komunikacja młodzieży z rodzicami. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Nagroda zespołowa III stopnia Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (przyznana 22.10.2011) za działalność naukową, za udział w publikacji: Piorunek, M. (red.). (2010). Pomoc – wsparcie – poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
Nagroda Rady Samorządu Studentów za działalność dydaktyczną, uzyskanie tytułu: Najlepszego dydaktyka w głosowaniu studentów, po uzyskaniu najwyższej punktacji za wyniki w ankietach systemu USOS

Psychoterapia, narciarstwo, turystyka

Youth pedagogy, family pedagogy, intergenerational and transgenerational communication, dialogues and family relations, socio-pedagogical problems of youth, problems of contemporary education, student-teacher relations; contact in Polish and English,
e-mail: ekarmoli@amu.edu.pl.