drHanna Karaszewska

Zakład Resocjalizacji

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź


Dyżur w semestrze letnim:

poniedziałek godz. 13:15-15:15 - I połowa semestru
poniedziałek godz. 9:15-11:15 - II połowa semestru


Dyżur dla studentów niestacjonarnych:

24 marca br. godz. 9:15-10:15



UWAGA:
Dyżur w dniu 26 lutego br. zostaje odwołany z powodu służbowego wyjazdu.

Pedagog, wykładowca w Zakładzie Resocjalizacji, certyfikowany mediator. Współautorka i autorka książek, artykułów naukowych, dotyczących zjawiska przestępczości, resocjalizacji, dysfunkcji w środowisku rodzinnym i szkolnym oraz mediacji. Ukończyła Studium Mediacji w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii we Wrocławiu oraz Polskim Centrum Mediacji w Warszawie i uzyskała certyfikat mediatora w sprawach rodzinnych, rówieśniczych, szkolnych, oświatowych i postępowaniu w sprawach nieletnich a także szkolenia z zakresu interwencji kryzysowych w praktyce.

- H. Karaszewska, Mediacja i jej znaczenie w rozwiązywaniu konfliktów w rodzinie – możliwości i bariery jej zastosowania w praktyce, w: Konińskie Studia Społeczno – Ekonomiczne. Wydanie specjalne. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki resocjalizacyjnej, red. K. Król, tom 7, nr 1, Konin 2021;
- H. Karaszewska (red. naukowa), Człowiek w pułapce problemów. Psychospołeczne problemy jednostki oraz instytucjonalne i pozainstytucjonalne sposoby ich rozwiązywania, Poznań 2020;
- H. Karaszewska, Mediacja jako pozasądowa metoda rozwiązywania sporu – perspektywa historyczna i współczesna, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2020, nr 6;
- H. Karaszewska, Terapia uzależnień w warunkach izolacji więziennej, w: Poprawa jakości życia – spektrum terapii, red. M. Białas, Gdańsk 2019;
- H. Karaszewska, J. Rajewska de Mezer, E. Silecka – Marek , Increasing role of mediation in conflict in the family, “Studia Edukacyjne” 2019 nr 53;  
- H. Karaszewska, J. Rajewska de Mezer, E. Silecka – Marek, Pedagogical and Legal Activities Taken in Poland Towards People Addicted to Alcohol, Studia Edukacyjne 2018 nr 47;
- H. Karaszewska, Seniorzy jako ofiary wybranych przestępstw i zjawiska izolacji społecznej, w: Wykluczenie - wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie, red. J. Rajewska de Mezer, Poznań 2018;
- H. Karaszewska, Mediacja jako dobrowolny sposób rozwiązywania konfliktów w rodzinie, w: Horyzonty pedagogiki resocjalizacyjnej, red. A. Barczykowska, M. Muskała, Poznań 2017;
- H. Karaszewska, Nieletnia matka - macierzyństwo w sytuacji umieszczenia w zakładzie poprawczym, w: W trosce o macierzyństwo, red. E. Włodarczyk, Poznań 2017.
- H. Karaszewska, Ewelina Silecka – Marek (red. naukowa), Sytuacje trudne w perspektywie jednostkowej i społecznej, Poznań 2016;
- H. Karaszewska, Przestępca – osoba wykluczona ze społeczeństwa? Sens wspierania osób opuszczających instytucje resocjalizacyjne, red. J. Spętana, D. Krzysztofiak, E. Włodarczyk, Od wykluczenia do wsparcia. W przestrzeni współczesnych problemów społecznych, Kraków 2016;
- H. Karaszewska, Niedostosowanie społeczne młodzieży – przyczyny i konsekwencje, w: Świat dziecka zagubionego w społeczeństwie, red. M. Białas, Poznań 2015;
- H. Karaszewska, E. Silecka – Marek, Wybrane aspekty bezpieczeństwa i jego zagrożeń w szkolnych relacjach pomiędzy uczniami, „Studia Edukacyjne” 2014, nr 32;
- H. Karaszewska, J. Rajewska de Mezer, Działania pomocowe i ich znaczenie dla poprawnego przebiegu procesu readaptacji osób opuszczających zakład karny, „Studia Edukacyjne” 2013, nr 29;
- H. Karaszewska, M. Muskała, Kobiety w służbie więziennej, „Resocjalizacja Polska” 2012, nr 3;
- H. Karaszewska, E. Silecka – Marek, Metody pracy z nieletnimi w polskich zakładach poprawczych, w: Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna, red. A. Kieszkowska, Kraków 2011;
- H. Karaszewska, E. Silecka – Marek, Wykonywanie kary pozbawienia wolności a proces readaptacji społecznej skazanych, „Studia Edukacyjne” 2009, nr 10;
- H. Karaszewska, Proces resocjalizacji penitencjarnej w opinii wychowawców więziennych, w: Misja Służby Więziennej a jej zadania wobec aktualnej polityki karnej i oczekiwań społecznych, red. W. Ambrozik, H. Machel, P. Stępniak, Poznań – Gdańsk – Warszawa 2008;
- H. Karaszewska, Wychowawca penitencjarny i jego rola w procesie resocjalizacji skazanych, w: Próby i Szkice Pedagogiczne. Wychowanie w przestrzeni wolności współczesnego społeczeństwa, red. T. Frąckowiak, Poznań 2007;
- H. Karaszewska, Personel więzienny – jako realizator idei resocjalizacji, w: Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej, red. W. Ambrozik, P. Stępniak, Poznań – Warszawa – Kalisz 2004.

Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zjawiska przestępczości wśród osób nieletnich i dorosłych, resocjalizacji w środowisku otwartym i zamkniętym, a także problemów wynikających z funkcjonowania w warunkach jednostki penitencjarnej. Obszar zainteresowań obejmuje również  poczucie winy i wstydu u sprawców przestępstw kryminalnych, a także mediacji w sprawach karnych i cywilnych.

Inne (np. organizator cyklicznych konferencji, funkcje w gremiach,  członkostwo w towarzystwach naukowych itp.)
Członek Zespołu Pedagogiki Resocjalizacyjnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk;
Członek Polskiego Centrum Mediacji;
Członek European Society of Criminology;
Biegły z dziedziny resocjalizacji (2009 r. powołanie z ramienia Najwyższej Izby Kontroli);
Współorganizatorka seminarium i konferencji z ramienia Zakładu Resocjalizacji tj. Społeczne konteksty oddziaływań resocjalizacyjnych i readaptacyjnych" z okazji Jubileuszu Profesora zw. dr hab. Wiesława Ambrozika.
Współorganizatorka I Międzynarodowej Konferencji nt. Evidence-Based Practice jako kierunku rozwoju pedagogiki resocjalizacyjnej. Funkcjonowanie systemów profilaktyczno-resocjalizacyjnych we współczesnych środowiskach wychowawczych, Poznań 2019.
Prowadząca szkolenia skierowane do nauczycieli i rodziców dotyczące mediacji w sytuacjach konfliktowych wynikających z funkcjonowania w szkole, rodzinie i grupie rówieśniczej w 2019 roku,  w ramach cyklu konferencji naukowo-szkoleniowych w zakresie profilaktyki uzależnień dla nauczycieli i innych osób, zorganizowanych we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego oraz Centrami Doskonalenia Nauczycieli w Pile, Lesznie i Koninie.
Koordynator ds. różnic programowych na specjalności Resocjalizacja z elementami kryminologii – studia stacjonarne i niestacjonarne
Opiekun na specjalności: Resocjalizacja z elementami kryminologii. Studia stacjonarne i niestacjonarne

Historia resocjalizacji – wykład, konwersatoria
Pedagogika resocjalizacyjna- wykład, konwersatoria
Wybrane problemy przestępczości – wykład, konwersatoria
Wiktymologia – konwersatoria
Wprowadzenie do pracy socjalnej - konwersatoria
Mediacja w sprawach rodzinnych –  teoretyczne i praktyczne aspekty postępowania mediacyjnego – zajęcia fakultatywne
Przygotowanie do praktyki pedagogicznej – konwersatoria
Praktyka pedagogiczna

Tytuł Najlepszego Dydaktyka Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w roku akademickim 2018/2019, przyznany przez Radę Samorządu Studentów Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Nagroda zespołowa II stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej, Poznań, dnia 8 września 2009 roku, przyznana przez Rektora Prof. dr hab. Bronisława Marciniaka.

Nagroda Kolegium Dziekańskiego za aktywną działalność organizacyjną i dydaktyczną sprzyjającą rozwojowi Wydziału Studiów Edukacyjnych, Poznań 2008 rok.

Nagroda za osiągnięcia w pracy zawodowej w roku akademickim 2007/2008, Poznań, dnia 18 września 2008 roku, przyznana przez Prorektora Prof. dr hab. Andrzeja Lesickiego.

Podróże, teatr, książki, film, rzeźba ceramiczna.

Hanna Karaszewska, PhD

Resocialization pedagogy, penitentiary pedagogy, victimology, mediation, juvenile perpetrator of a criminal act, emancipation, adult crime, social readaptation of convicts, prison service. Contact in Polish and English; e-mail: hkuam@amu.edu.pl