prof. UAM dr hab.Małgorzata Kabat

Zakład Metodologii Nauk o Edukacji

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:


środa: 9:30  - 11:00 

UWAGA:

Prof. UAM dr hab. Małgorzata Kabat odwołuje seminarium mgr i dyżur w dniu 24.04.2024 z powodu prowadzenia konferencji. Osoby zainteresowane zaprasza na konsultacje po weekendzie majowym.

Absolwentka dwóch kierunków(ścisłego i humanistycznego) na Uniwersytecie im. Adama Mickiewcza w Poznaniu. Pracownik badawczo-dydaktyczny na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Sprawność zawodową w tej problematyce oraz umiejętności i takt pedagogiczny zdobywałam najpierw jako asystent, a potem adiunkt w Zakładzie Metodologii Pedagogiki, a obecnie jako samodzielny pracownik w Zakładzie Metodologii Nauk o Edukacji. Rozwijana aktywność w miarę upływu czasu, zaowocowała napisaniem rozprawy habilitacyjnej pt: Kreatywność w edukacji nauczyciela, którą obroniłam 16 czerwca 2105 roku. Zdobywany profesjonalizm przyczynił się do powołania na recenzenta prac naukowych czasopism z listy MNISW, czasopisma pt: Relacje. Studia z Nauk Społecznych, Rocznika Lubuskiego. Zostałam recenzentem w Ostravska Univerzita oraz promotorem dysertacji doktorskich (krajowych; Małgorzata Swędrowska, Gracjana Herman i zagranicznych; Elanit Ayzik(obrona 5 luty 2021), Zipory Marhaim). Jestem członkiem Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych, członkiem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego i Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej od 2016r. Poznańskiego Oddziału PTP.
Profil osobowy -https://researchportal.amu.edu.pl/info/author/UAM51923/Profil%2Bosoby% 2B%25E2%2580%2593%2BMa%25C5%2582gorzata%2BKabat.

Prawda- Dobro –Piękno. Pamięci Profesora Janusza Gniteckiego, Wyd. UAM, Poznań 2020,
M. Kabat, K. Zajdel, Assertiveness in Teacher Comunication, in: EDULEARN20: 12th International Conference on Education and New Learning Technologies. Online Conference. 6-7 July, 2020, Conference Proceedings / Chova Gómez L., Martinez López A., Torres Candel I. (red.), 2020, https://library.iated.org/publications/EDULEARN20;
M. Kabat, Nauczyciel – presument i realizator badań naukowych w pedagogice, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika, 2020, nr 20;
M. Kabat, K. Zajdel, Teacher Activity Versus Compleks Cognitive Processes, in; ICERI 2020 Proceedings, 13th annual International Conference of Education, Research and Innovation, Online Conference. 9-11 November, 2020, 2020, The International Academy of Technology, Education and Development (IATED) 2020, - https://library.iated.org/publications/ICERI20;
M. Kabat, Podejścia metodologiczne w pedagogice. Koncepcje - badania – wyniki, red.:
Budniak, A., Mnich M., Katowice 2019;
M. Kabat; Contemporary educational space teacher values - theoretical and
research implications w;  Perspectives of Pre - primary and Primary Education.
Challenges and Strategies, red.: Simik Ondrej ,Skibska Joanna, University of
Ostrava, Faculty of Education and Published by The University of Bielsko-Biała 2019;
M. Kabat, HOPE AND COMMUNICATION SKILLS AS IMPORTANT ASPECTS OF THE TEACHER’S PROFESSION IN THE CHANGING WORLD, in; ''Teacher Development: Perspectives, Opportunities and Challenges'' Thea Molers(ed.), New York 2019. https://www.researchgate.net/publication/344235840_Assertiveness_in_Teacher_Communication.
Nauczyciel, przestrzeń, czas, szkoła (zadania, funkcje, role dawniej i dziś), red.: Kabat Małgorzata, Pasterniak - Kobyłecka Ewa, Uniwersytet Zielonogórski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2018;
M .Kabat; Acient and modern civilization as the choosen context for teacher developmnet, Konteksty Pedagogiczne., nr 1, 2017, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_19265_KP_2017_01833;
M. Kabat; Stałość i zmienność warsztatu pracy nauczyciela, ROCZNIK LUBUSKI, 43(1) (2017),  http://www.roczniklubuski.uz.zgora.pl/tom-43-2017/;
M. Kabat; Wartości w zawodzie nauczyciela - wykorzystanie systemowej metody analizy pojęć wieloznacznych , Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika, 14, 2017,
www.humanitas.dokumenty/Wydawnictwo/Pedagogika/ZN_Pedagogika_14_2017.pdf;
M. Kabat, Teacher`s Skills and Ther Use in Professional Activity, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Pedagogika, nr 17, 2018;
M. Kabat; Czytanie- Nauczyciel - e - podręcznik w; Książka w życiu człowieka - w poszukiwaniu (u)traconej wartości, red.: Segiet Katarzyna, Słupska Kamila, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2017;
M. Kabat; Dostojeństwo i nowoczesność uniwersytetu. Pamięci Mistrza w; Edukacja Jutra. Filozofia życia Profesora Kazimierza Denka(1932-2016) , red.: Kamińska Aleksandra, Kraus Ewa, Oleśniewicz Piotr, Oficyna Wydawnicza Humanitas 2017;
M. Kabat; Między pracą a obojętnością, czyli rzecz o wartościach w nauczycielskiej profesji w; Innowacje i Ewaluacja w Edukacji. Wartości i wartościowanie w procesie edukacji, red.: Grzesiak Jan, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu UAM, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie 2017;
M. Kabat; Nauczyciel wobec przestrzeni instytucjonalnej: doświadczenia indywidualne i wspólnotowe w; Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzenie i inne przestrzenie dzieciństwa, red.: Krauze-Sikorska H, Klichowski M. Wyd. UAM, Poznań 2017;
M. Kabat; The art building teacher`s skills and tools w; Modern Teacher`s responsibilities in the days of global cultural trnasformation, red.: Kobyłecka Ewa, Wydawnictwo Adam Marszałek 2017;
M. Kabat; Badania jakościowe w pracy pedagogicznej nauczyciela, w: Ewaluacje i innowacje w edukacji. Narzędzia pomiarów efektów kształcenia, Jan Grzesiak(Ed.) Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu UAM, P W S Z w Koninie 2016;
M. Kabat, Teacher’s education, adventure and creativity, w: The Educational and Social World of a Child Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization, red. H.Krause – Sikorska, M. Klichowski, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2015;
M. Kabat, University as an educational environment of teachers, in:  Educational of tomorrow,
K. Denek, A. Kamińska,P. Oleśniewicz(red.),Sosnowiec 2014;
M. Kabat, Badania w warsztacie nauczyciela, w: Słownik. Kompendium wiedzy nauczyciela i
rodzica, red. K. Zajdel, M. Prokosz,  Toruń 2014;
M. Kabat, Kreatywność w edukacji nauczyciela, WYD. UAM, Poznań 2013;
M. Kabat, Badanie czy nauczanie – wyzwanie dla współczesnej pedagogiki, w: Funkcje pedagogiki społecznej czasu teraźniejszego (mitu, wolności i młodej demokracji), red. T. Frąckowiak, K. Marzec – Holka, A. Radziewicza – Winnicki, tom 4(1), PTP, Poznań – Środa 2010;
M. Kabat, Teacher's creativity as an expression of educational transformations in present-day culture – study of pedagogical research in: The small child's education - reflections, problems and experience, red. A.Nowak – Łojewska, A.Olczak, A.Soroka – Fedorczuk, Wyd. UZ, Zielona Góra 2009;
M. Kabat; Umiejętności komunikacyjne nauczyciela jako aspekt twórczych fundamentów edukacyjnej wspólnoty, w: Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, red. Anna Sajdak, Kraków 2005;
M. Kabat; Propozycja badań naukowych dla nauczyciela, w: „Neodidagmata” 25/26, Poznań 2003;
M. Kabat, Twórcza refleksyjna aktywność nauczyciela, Poznań 2001.

Mój ORCID: 0000-0001-6323-8225

- Kierunki realizowanych badań to: problemy polskiej i światowej pedeutologii, zagadnienia twórczości i kreatywności, metodologia badań społecznych, pomiar pedagogiczny.
- Czynny udział w konferencjach krajowych i międzynarodowych (Polska, Ostrawa, Valencia, Palma de Majorka) oraz moderator sesji naukowych,
- Projekt nr 0333/NPRH7/H11/86/2018 Słowniki Biograficzne Uczonych Polskich, pod red. Prof. Joanny Kamińskiej realizowany w 2020 r przez Polską Akademię Umiejętności w Krakowie, reprezentowanym przez Sekretarza Generalnego PAU prof. Szczepana Bilińskiego,
- Projekt MNISW 2019 r.pt; Możliwości wyzwalania potencjału dydaktyczno – wychowawczego obejmującego kształcenie umysłowe, moralne, estetyczne, zdrowotne, opiekę, animację społeczną i profilaktykę, jaką należy stosować wobec młodych ludzi i formowania ich przyszłego potencjału, którzy pochodzili z kraju i zagranicy(Polski, Czech, Słowacji, Izraela). Łączyło się to z opracowaniem tekstu zamieszczonego w czasopiśmie Zeszyty Wyższej Szkoły Humanitas z 2019r  oraz prowadzeniem filmowanej sesji naukowej na TSN,
- Uczestnictwo w światowej promocji książki pt; Techer Development. Perspectives, Opportunities and Challenges, Editor Thea J. Moller, wydanej przez Nova Science Publishers w kwietniu 2019r. w Nowym Yorku, w której znalazła moją część piąta pt; Hope and Communication Skillsas Important  Aspects of the Teacher`s Profession in the Changing Word.
- Organizator i współprzewodnicząca cyklicznie odbywającej się Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt: Nauczyciel – Czas – Przestrzeń – Szkoła, planowanej wraz z prof. Ewą Pasterniak – Kobyłecką z Uniwersytetem Zielonogórskim, Szkołą Podstawową nr 18 i Gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze, od 2017 roku – link; https://www.wns.uz.zgora.pl/konferencja-nauczyciel-czas-przestrzen-szkola/
- Upowszechnianie wiedzy metodologicznej wśród nauczycieli akademickich i nauczycieli różnych szczebli edukacyjnej drobiny.

Prowadzę zajęcia z: statystyki/ wprowadzenia do analizy badan społecznych, seminarium magisterskiego na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych oraz seminarium doktorskie.

- Wyróżnienie i podziękowanie od Rektora WSH Humanitas w Sosonowcu za udział w 2019r. i prezentowany profesjonalizm naukowy oraz organizacyjny w projekcie MNISW,
- Wyróżnienie za rzetelne i terminowe wykonywanie recenzji tekstów krajowych i zagranicznych dla  Międzynarodowego Tatrzańskiego Seminarium Naukowego (2018),
- Gratulacje od Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej z Rogoźna oraz Burmistrza Rogoźna w 2018r za zorganizowanie naukowej konferencji i współpracę z lokalnym środowiskiem,
- Nagroda III stopnia w 2017r. za osiągnięcia naukowe, podpisana przez Rektora UAM prof. A. Lesickiego w 2016 roku,
- Wyróżnienie za działalność naukową i publikacje tekstów na XV Międzynarodowym Forum Pedagogów pt; Ewaluacje i innowacje w edukacji, Wydział Pedagogiczno - Artystyczny w Kaliszu , 2017r.
-Wyróżnieniu od redakcji czasopisma Relacje. Studia z Nauk Społecznych prowadzonego przez Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, za wyjątkowo solidne i terminowe wywiązywanie się z pracy recenzenta.
- W roku 2015 otrzymałam honorowy medal Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych w czasie XIII Wielkopolskiego Forum Pedagogów.

Prywatnie jest pasjonatem fitness, turystyki krajowej i zagranicznej oraz medycyny naturalnej.

pedeutology, creativity in teacher's work, methodology of social research, contact in Polish and English, e-mail: malgorzata.kabat@amu.edu.pl