prof. UAM dr hab.Barbara Jankowiak

Pracownia Psychopedagogicznych Badań nad Rozwojem Człowieka

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź


Dyżury w semestrze letnim:

wtorek godz. 8:00-9:45




UWAGA:

Barbara Jankowiak, prof. UAM dr hab., pedagożka, psycholożka, psychoterapeutka, kieruje Pracownią Psychopedagogicznych Badań nad Rozwojem Człowieka na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla młodzieży, funkcjonowania psycho-społecznego młodzieży oraz związków intymnych. Jest współautorką monografii (wraz z Emilią Soroko) Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne (2020), autorką monografii: Zachowania ryzykowne młodzieży. Studium teoretyczno-empiryczne (2017), współredaktorką prac zbiorowych (wraz z A. Matysiak-Błaszczyk) Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek (2017), Kontrowersje wokół socjalizacji dziewcząt i kobiet (2016), redaktorką pracy zbiorowej: Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka (2013), oraz autorką kilkudziesięciu innych tekstów.

B. Jankowiak, E. Soroko, Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne, Warszawa: PWN, 2021, ISBN 978-83-01-21638-2

C. Hill, B. Jankowiak, K. Kuryś-Szyncel, i inni. Correlates of Love Across Relationship Types and Cultural Regions. w: International Handbook of Love. Transcultural and Transdisciplinary Perspectives, red.: C. Mayer & E. Vanderheiden, C. Mayer & E. Vanderheiden, Springer: 2021, s.543-566, ISBN 978-3-030-45995-6. DOI:10.1007/978-3-030-45996-3_29 http://doi.org/10.1007/978-3-030-45996-3_29

B. Jankowiak, S. Jaskulska, S. Dobrostan nauczycielek i nauczycieli wychowania  przedszkolnego a ich postawy wobec kształcenia na odległość  w czasie pandemii COVID-19. „Horyzonty Wychowania”, 2021, 20(53), 25–37. http://doi.org/10.35765/hw.1966

C. Vives-Cases, B. Sanz-Barbero, A. Ayala, V. Pérez-Martínez, M. Sánchez-Sansegundo, S. Jaskulska, S. Antunes das Neves, M. Forjaz, J.  Pyżalski, N. Bowes, D. Costa, K. Waszyńska, B. Jankowiak, V. Mocanu, M. Davó-Blanes, Dating Violence Victimization among Adolescents in Europe: Baseline Results from the Lights4Violence Project, “International Journal of Environmental Research and Public Health”, 2021, vol. 18, nr 4 (1414), s. 1-11, DOI:10.3390/ijerph1804141

V. Pérez-Martínez, B. Sanz-Barbero, R. Ferrer-Cascales, N. Bowes, A. Ayala, M. Sánchez-Sansegundo, N. Albaladejo-Blázquez, N. Rosati, S. Neves, C. Pereira Vieira, B. Jankowiak, K. Waszynska, C. Vives-Cases, The Role of Social Support in Machismo and Acceptance of Violence Among Adolescents in Europe. Lights4Violence Baseline Results, “Journal of Adolescent Health”, 2020, vol. 68, nr 5, s.922-929.

B. Jankowiak, S. Jaskulska, B. Sanz Barbero, A. Ayala, J. Pyżalski, N. Bowes, K. De Claire, S. Neves, J. Topa, C. Rodriguez Blazquez , M. Carmen Davó-Blanes, N. Rosati, M. Cinque, V. Mocanu, B. Ioan, I. Chmura-Rutkowska, K. Waszyńska, C. Vives-Cases, The role of school social support and school social climate in dating violence prevention among adolescents in Europe, “Journal of Environmental Research and Public Health”, 2020, vol. 17, nr 23 , s.1-13:8935. DOI:10.3390/ijerph17238935

B. Jankowiak, S. Jaskulska Dobrostan nauczycieli i nauczycielek a ich postawy wobec kształcenia  na odległość w czasie pandemii COVID-19, „Przegląd Pedagogiczny”, , 2020, nr 1, s.219-232. DOI:10.34767/PP.2020.01.13

B. Jankowiak, S. Jaskulska, A. Rybińska, Postawy nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19, „Rocznik Pedagogiczny”, 2020, vol. 43, s.95-116. DOI:10.2478/rp-2020-0006

S. Jaskulska, B. Jankowiak, Postawy nauczycielek i nauczycieli wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19, „Studia Edukacyjne”, 2020, nr 57, s.47-65. DOI:10.14746/se.2020.57.4

B. Jankowiak, E. Soroko, Wyzwania w pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Perspektywa prowadzących grupy, „Resocjalizacja Polska”, 2020, nr 20, s.299-318. DOI:10.22432/pjsr.2020.20.19

E. Soroko, B. Jankowiak, Shaping Social and Psychological Competencies or Intervening in a Crisis? Sociotherapists’ Experiences of Helping Adolescents in Poland, “International Journal for the Advancement of Counselling”, Published online: 12 June 2020, 2020, s. 1-17, DOI:10.1007/s10447-020-09405-x

B. Jankowiak, E. Soroko Socjoterapia dzieci i młodzieży, w: Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, red.: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowka, A. Borkowska, Warszawa: PWN, 2020.
B. Jankowiak, K. Kuryś-Szyncel Family Tradition and Catholic Religion in Poland. W: Intimate Relationships Across Cultures: A Comparative Study, red.: H. Charles, Cambridge University Press, 2019, s.149-154, ISBN 978-1-107-19662-9

A. Matysiak-Błaszczyk, A. Błasiak, Ł. Ratajczak, M. Ściupider-Młodkowska, M. Zychowicz, I. Gątarek, B. Jankowiak, Relacje dziecka z rodzicami w: Pedagogika Dziecka, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 287-31.

B. Jankowiak, M. Kościelniak, A. Matysiak-Błaszczyk Relacje rodziców z dziećmi w alternatywnych formach życia rodzinnego w: Pedagogika Dziecka, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 319-344.

B. Jankowiak, Młodzież w kryzysie – doświadczenie zaniedbania wśród adolescentek i adolescentów jako „zaniedbany” obszar teorii i badań, Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2019, vol. 2, nr 9, s.73-86. DOI:10.18778/2450-4491.09.06

B. Jankowiak, K. Waszyńska, Jakość i trwałość związków intymnych mężczyzn hetero-, homo- i biseksualnych „Seksuologia Polska”, 2018, vol. 16, nr 1, s.8-13

B. Jankowiak, Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017, ISBN: 978-83-232-3194-3

B. Jankowiak, Adultyzm – uprzedzenia przeciwko młodym ludziom, „Studia Edukacyjne”, 2017, vol. 46, s.289-298. DOI:10.14746/se.2017.46.19

B. Jankowiak, K. Kuryś-Szyncel, K. Potencjał rozwojowy okresu adolescencji, w: Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek, red. B. Jankowiak, A. Matysiak-Błaszczyk, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017, s.121-142

B. Jankowiak, Behawioralne i emocjonalne problemy dziewcząt i kobiet. Dlaczego nie wiemy więcej? W: Kontrowersje wokół socjalizacji dziewcząt i kobiet, red: A. Matysiak-Błaszczyk, B. Jankowiak, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016,  s. 223-232

Zainteresowania naukowe
Moje zainteresowania naukowe lokują się głównie w obszarze pedagogiki młodzieży i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dotyczą socjoterapii jako formy pomocy łączącej oddziaływania pedagogiczne z psychologicznymi, funkcjonowania psycho-społecznego młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem okresu pandemii i edukacji zdalnej, zachowań ryzykownych młodzieży, potencjału rozwojowego okresu adolescencji, przemocy na randkach, związków intymnych młodzieży i osób dorosłych.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych
Lights, Camera and Action Against Dating Violence  (Lights4violence): Międzynarodowy projekt (Polska, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania, Portugalia, Rumunia) finansowany w ranach dotacji na działania mające na celu edukację i podnoszenie świadomości dziewcząt i chłopców na temat przemocy uwarunkowanej płcią jako sposobu zapobiegania jej na wczesnym etapie. Projekt otrzymał finansowanie z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Sprawiedliwości i Praw Konsumentów, Równości i Przemocy Obywatelskiej wobec Kobiet 2016, na podstawie umowy o grant nr 776905. Kierowniczka projektu: dr Carmen Vives Cases; koordynator w Polsce prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski; Okres realizacji od 2018 do 2019, rola w projekcie: członkini międzynarodowego zespołu badawczego.

Intimate Relationship: a cross-cultural study: Department of Psychology Whittier College California celem międzynarodowego projektu badawczego było zbadanie różnych form związków intymnych i seksualnych ludzi żyjących w różnych regionach kulturowych na całym świecie; okres realizacji: od 2013 do 2019; kierownik projektu: Prof. Charles T. Hill, rola w projekcie: członkini międzynarodowego zespołu badawczego.

Gender w podręcznikach:  Interdyscyplinarne Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu w ramach projektu „Kobiety i mężczyźni, dziewczęta i chłopcy RAZEM przeciwko stereotypom płciowym” realizowany w ramach Programu Obywatele dla Demokracji finansowanego z Funduszy EOG, kierownictwo projektu: dr Iwona Chmura-Rutkowska, dr Maciej Duda, dr Marta Mazurek, mgr Aleksandra Sołtysiak-Łuczak;  okres realizacji: od 2013 do 2014; rola w projekcie: członkini zespołu badawczego.

Funkcje w zespołach redakcyjnych
Redaktor naczelna czasopisma „Biuletyn Socjoterapeutyczny”, wydawanego przez Polskie Stowarzyszenie Socjoterapeutów.
Członkini Rady Redakcyjnej czasopisma „Przegląd Krytyczny”, wydawanego przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Członkini zespołu redakcyjnego czasopisma „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja” wydawanego przez Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Udział w grupach i zespołach badawczych
Psychologiczno-pedagogiczne aspekty socjoterapii: Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu współtworzenie (wraz z dr Emilią Soroko z Instytutu Psychologii UAM) wydziałowej grupy badawczej, okres realizacji: od 2017 do 2019; kierowniczka projektu.
Tradycyjne i alternatywne związki partnerskie w perspektywie psychopedagogicznej: Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu – współtworzenie (wraz z dr Karoliną Kuryś-Szyncel) wydziałowej grupy badawczej, okres realizacji: od 2015 do 2020; kierowniczka projektu (wraz z dr Karoliną Kuryś-Szyncel).

Emerging adulthood: udział w międzynarodowym zespole badawczym (Polska, USA, Japonia, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania), którego celem jest odkrycie jakie znaczenie okresowi wyłaniającej się dorosłości nadają młodzi ludzi i jakie zadania rozwojowe uważają za ważne, okres realizacji: od 2020 do 2022,  kierowniczka projektu (wraz z dr Karoliną Kuryś-Szyncel).

Inne (np. organizator cyklicznych konferencji, funkcje w gremiach,  członkostwo w towarzystwach naukowych itp.)
Członkostwo w towarzystwach naukowych:
- Przewodnicząca Rady Polskiego Stowarzyszenia Socjoterapeutów (od 2021)
- Członkini Polskiego Stowarzyszenia Socjoterapeutów (od 2016 roku)
- Członkini Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego (od 2003 roku)
- Członkini Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej (od 2011 roku)
- Członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego które jest członkiem European Educational Research Association [EERA] oraz członkiem World Educatin Research Association [WERA] co uprawnia do członkostwa w  EERA i WERA (od 2015)
- Członkini Zespołu Pedagogiki Młodzieży działającego przy KNP PAN (od 2016 roku)

Współautorstwo raportów
S. Jaskulska, M. Klichowski, B. Jankowiak, M. Marciniak Jak zmieniła się szkoła w czasie pandemii COVID-19?  Doświadczenia uczniów i uczennic, Raport z badania ankietowego, VULCAN, 2021.

H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, S. Jaskulska, B. Jankowiak, J. Sikorska, Twoja lekcja w przyszłości. Jak wyobrażasz sobie naukę w szkole po pandemii COVID-19? Raport z badania ankietowego, VULCAN, https://sites.google.com/view/twoja-lekcja-w-przyszlosci, 2020.

S. Jaskulska, B. Jankowiak, Kształcenie na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19. Raport, https://sites.google.com/view/ksztalcenie-pandemia-raport, 2020.

S. Jaskulska, B. Jankowiak, A. Rybińska, Obraz kształcenia na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19 w opiniach nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Raport, https://sites.google.com/view/przedszkola-pandemia-raport, 2020.

Dec-Pietrowska, J., Paprzycka, E., Walendzik-Ostrowska, A., Gulczyńska, A., Jankowiak, B., Waszyńska, K. 10 (2016) Sposoby obrazowania kobiecości i męskości w podręcznikach do przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie. Analiza ilościowa form wizualnych. [w:] I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (red.) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. Warszawa: Fundacja Feminoteka (s. 130-139).

Studia stacjonarne:
Kształtowanie umiejętności społecznych/ Kompetencje społeczne w pracy pedagoga, I - st., SPZ, 1 rok,  WYK 15
Kształtowanie umiejętności społecznych/ Kompetencje społeczne w pracy pedagoga, I - st., SPZ, 1 rok, KON 15
Wprowadzenie do socjoterapii, I - st., SPZ, 2 rok, WYK 30
Wprowadzenie do socjoterapii, I - st., SPZ, 2 rok, KON 30
Psychologia ogólna, V-letnie,  PPW, 1 rok, WYK 30
Psychologia społeczna, I-st., PSSP, 2 rok, WYK 15
Seminarium magisterskie I i II rok
Seminarium licencjackie

Studia niestacjonarne:
Psychologia ogólna, V-letnie,  PPW1, 1 rok, WYK 15
Seminarium magisterskie I i II rok

Nagroda indywidualna I stopnia Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza za działalność naukową w 2017 roku, przyznana w 2018 roku.

Nagroda zespołowa III stopnia Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, za udział w publikacji: K. Waszyńska, M. Filipiak (2015) (red.) Współczesne konteksty psychoterapii i socjoterapii – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, przyznana w 2016 roku.

Nagroda zespołowa III stopnia Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza za udział w publikacji A. Gromkowska-Melosik, M. J. Szymański (2014) (red.) Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji. (red.) Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, przyznana w 2015 roku.

Nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza  zajęcie II miejsca za najwyższy wskaźnik efektywności w grupie adiunktów Wydziału Studiów Edukacyjnych ze stopniem doktora według kryteriów parametryzacyjnych w działalności publikacyjnej w 2013 roku.

Nagroda zespołowa III stopnia Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza za redakcję naukową publikacji: B. Jankowiak (2013) (red.) Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe UAM, przyznana w 2014 roku.

Nagroda zespołowa III stopnia Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza za udział w publikacji: K. Waszyńska, Z. Lew-Starowicz (2012) (red.) Przemiany seksualności w  społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, przyznana w 2013 roku.

Podróże, literatura południowoamerykańska

Barbara Jankowiak, Prof.

Youth pedagogy, psychological and pedagogical help, sociotherapy, risky behavior of young people, intimate relationships of adults and youth; Contact in Polish and English, e-mail: barbara.jankowiak@amu.edu.pl