prof. UAM dr hab.Daria Hejwosz-Gromkowska

Zakład Socjologii Edukacji

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze zimowym:


poniedziałek: 10:00 - 12:00

UWAGA:

dyżur z 25. 11 (poniedziałek) zostaje przeniesiony na 27.11 (środa od 10:00-12:00)
dyżur z dnia 2.12 zostaje przeniesiony na środę 4.12 od 11:30-13:30

Socjolożka edukacji, pedagożka,  adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej obszar zainteresowań naukowych koncentruje się wokół problematyki szkolnictwa wyższego, polityki oświatowej oraz  edukacji obywatelskiej. Autorka książek „Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych” (Impuls 2010) oraz „Edukacja obywatelska w Anglii. Studium Socjopedagogiczne” (Wyd. UAM 2019).

Monografie naukowe:

D. Hejwosz-Gromkowska, Edukacja obywatelska we współczesnej Anglii. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2019
D. Hejwosz Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych, OW Impuls, Kraków 2010, ss. 332
Tomy pod redakcją:
D. Hejwosz-Gromkowska red., Rekonstrukcje tożsamości w kulturze natychmiastowości, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014,  ss. 342
D. Hejwosz-Gromkowska, W. Jakubowski red., Kultura popularna – tożsamość – edukacja OW, Impuls, Kraków 2010, ss. 394

Wybrane artykuły naukowe:

D. Hejwosz-Gromkowska, Polityka wielokulturowości a edukacja obywatelska w Anglii – wybrane aspekty socjopedagogiczne, „Roczniki Pedagogiczne” nr 1/2022
D. Hejwosz-Gromkowska,  Edukacja obywatelska w Anglii. Od polityki Partii Pracy do Brexitu – wybrane konteksty polityczne, społeczne i edukacyjne, „Rocznik Integracji Europejskiej”, nr 15, 2021, s. 215-230.
D. Hejwosz-Gromkowska, Shaping Civic Attitudes in Civic Education Textbooks in Poland: Globalization Processes and Fragmentation of Reality, W: Comparative Perspectives on School Textbooks. Analyzing Shifting Discourses on Nationhood, Citizenship, Gender, and Religion / Hildebrandt-Wypych Dobrochna, Wiseman Alexander W. (red.), 2021, ISBN 978-3-030-68718-2, s. 133-158, DOI:10.1007/978-3-030-68719-9_7
D. Hejwosz-Gromkowska, James Bond a dylematy tożsamościowe Brytyjczyków – kultura popularna a kształtowanie tożsamości narodowej, „Studia edukacyjne”, nr 58, 2020, s. 85-105, DOI:10.14746/se.2020.58.5
D. Hejwosz-Gromkowska Kapitał i zaufanie społeczne a aktywność obywatelska w Anglii i Polsce – implikacje dla edukacji obywatelskiej, „Studia edukacyjne”, nr 56, 2020, s. 85-109, DOI:10.14746/se.2020.56.5
D.Hejwosz-Gromkowska ,  Religious Education in Poland: Between Absence and Presence, „Wychowanie w rodzinie”, vol. 22, nr 1, 2020, s. 81-96
D.Hejwosz-Gromkowska, Kultura strachu, edukacja a wspólnotowość – ujęcie socjopedagogiczne, W: Aktywna obecność człowieka w środowisku życia. Perspektywa edukacyjna i społeczna / Segiet Katarzyna, Słupska Kamila (red.), 2020, ISBN 978-83-232-3835-5, s. 109-130
D. Hejwosz-Gromkowska, Selling sociology. A comparison of Online Marketing to Prospective Students at English and Polish Universities, “Italian Journal of Sociology of Education”, 11 (2) 2019, ss.448-467
D. Hejwosz-Gromkowska (2019) Edukacja ucznia zdolnego w Republice Federalnej Niemiec – wybrane konteksty, [w:] Edukacja osób zdolnych, red. E. Piotrowski, M. Porzucek-Miśkiewicz, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, ss. 257-276
D. Hejwosz-Gromkowska, K. Domagalska-Nowak, Wybrane konteksty edukacji religijnej w Anglii, Norwegii i Polsce – próba porównania, [w:] Edukacja w warunkach globalnych i lokalnych. Konteksty i egzemplifikacje, red. A. Boroń, A. Mańskowska, C. Czech-Włodarczyk, P. Peret-Drążewska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018, ss. 61-90
D. Hejwosz-Gromkowska, Oszukiwanie w przestrzeni akademickiej. O sukcesie „przedsiębiorstw” sprzedających prace dyplomowe i porażce świata akademickiego, [w:] Sukces jako zjawisko edukacyjne, red. M. Humeniuk, I. Paszenda, W. Żłobicki, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2017, ss. 114-128
D. Hejwosz-Gromkowska, Edukacja religijna w Anglii – budowanie spójności społecznej i obywatelskiej w warunkach pluralizmu kulturowego, „Studia Edukacyjne”,  nr 43, 2017, ss. 43-60
D. Hejwosz-Gromkowska (Where do we go?”-  the dilemmas, challenges and hopes for future career development at the university, “Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3 (241), 2016, ss. 112-125.
D. Hejwosz-Gromkowska, The ways of thinking about European education – between Euroenthusiasm and Euroscepticism – the experiences from the United Kingdom and Poland , [w:] Double reunification through the European Union’s Education Policy, red. B. Przybylska-Maszner, M. Musiał-Karg, T. Brańka, Faculty of Political Science and Journalism Adam Mickiewicz University Poznań 2016, ss. 91-114
D. Hejwosz-Gromkowska Edukacja obywatelska w Anglii – założenia, perspektywy, wyzwania, „Studia Edukacyjne”, nr 28, 2016, ss. 279-298.
D. Hejwosz-Gromkowska, Wybrane konteksty edukacji europejskiej w Wielkiej Brytanii i Polsce. Próba porównania, „Kultura Społeczeństwo Edukacja”, nr 2 (10), 2016, ss. 259-280.
D. Hejwosz-Gromkowska, Młodzież, Facebook a problem partycypacji społecznej, „Studia Edukacyjne”, nr 35, 2015, ss. 179-189.
D. Hejwosz-Gromkowska, Idea globalnego obywatelstwa a problem nauczania historii – założenia a rzeczywistość, „Acta Universitatis Nicolai Copernic Pedagogika”,  XXIX, vol. 29, 2013, ss. 29-49.
D. Hejwosz-Gromkowska, Społeczne funkcje szkolnictwa wyższego w RPA i konstruowanie różnicy, „Studia Edukacyjne”, nr 21, 2012, ss. 45-61.

Socjologia edukacji (edukacja a startyfikacja społeczna, szkolnictwo wyższe, edukacja elitarna, edukacja obywatelska), socjologia kultury (edukacja obywatelska a popkultura, tożsamość młodzieży), pedagogika porównawcza (systemy edukacyjne, szczególnie takich państw jak Wielka Brytania, Niemcy, Włochy i Japonia), polityka oświatowa
Kierownik projektu Rekonstrukcje tożsamości w kulturze natychmiastowości. Tradycja i współczesność: 04.02. 2011- 22.05.2014, NCN
Wykonawca projektu  Elitarne szkolnictwo średnie we współczesnej Europie. Studium z socjologii edukacji i pedagogiki porównawczej,  30.04.2010- 28.04.2015, NCN
Wykonawca projektu: Edukacja globalna w świecie (po)nowoczesnym. Socjopedagogiczne dylematy i kontrowersje , 18.10.2007- 17.10.2010, NCN
Członek Rady Redakcyjnej i redaktor tematyczny (pedagogika zdrowia) czasopisma naukowego Kultura-Społeczeństwo-Edukacja.

Socjologia, Socjologia edukacji, Socjologia kultury, Introduction to Sociology.

Nagroda JM Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, za osiągnięcia w pracy naukowej (nagroda zespołowa III stopnia), 2020.

Nagroda JM Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu za osiągnięcia w pracy naukowej (nagroda zespołowa III stopnia) , 2015.

Nagroda JM Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu za osiągnięcia w pracy naukowej (nagroda zespołowa I stopnia), 2011.

Wyróżnienie na Targach Książki Academia 2010 za książkę  D. Hejwosz, „Edukacja Uniwersytecka i kreowanie elit społecznych” Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls 2010.

Polityka międzynarodowa, społeczeństwo i kultura Wielkiej Brytanii, monarchia brytyjska, reportaże, seriale i filmy skandynawskie.

Research area: university education, citizenship education, education in United Kingdom (England, Wales, Scotland, North Ireland), history textbooks and hidden curriculum, policy of education, popular culture
Contact in Polish, English, German and Italian, e-mail: dhejwosz@amu.edu.pl