prof. UAM dr hab.Justyna Gulczyńska
Laboratorium Historii Wychowania XIX i XX wieku
- justyna@amu.edu.pl
- 61 829 23 78
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 413
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżur w semestrze zimowym:
środa godz. 11:15-12:15 - pok. 413 lub 405 (sala seminaryjna)
środa godz. 12:15-13:15 - MS Teams
Dyżur dla studentów niestacjonarnych:
19 stycznia 2025 r. godz. 15:40-16:40
UWAGA:
Dyżur z dnia 18 grudnia br. zostaje wyjątkowo przeniesiony na 17 grudnia br. w godz. 9:00-10:00, pok. 413.
prof. UAM dr hab. Justyna Gulczyńska
https://orcid.org/0000-0003-2327-8163
justyna.gulczynska@amu.edu.pl
Absolwentka kierunków: Pedagogika; Logopedia; Emisji głosu na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W roku 2000 uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Następnie w roku 2013 stopień naukowy doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych. Od 2016 roku jest na stanowisku profesora nadzwyczajnego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od roku 2024 pełni funkcję kierownika Laboratorium Historii Wychowania XIX i XX wieku na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Autorka i współredaktorka książek i artykułów w zakresie problematyki historycznopedagogicznej (wybrane publikacje w zakładce: Publikacje). Główne kierunki zainteresowań naukowych, to: dzieje szkolnictwa i reform szkolnych XIX – XX wieku; polityka oświatowa; ideologie wychowawcze; edukacja polonijna i polska za granicą; europejskie systemy oświatowe – w perspektywie historycznej i współczesnej. Członkini Rady Dyscypliny Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM. Członkini Towarzystwa Historii Edukacji (THE); Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (PTP); International Standing Conference for the History of Education (ISCHE).
Koordynatorka i główna opiekunka merytoryczna w projekcie „Polonijna Szkoła on-line” realizowanym przez Polską Szkołę SEN w Dublinie oraz Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA, projekt z konkursu Ministerstwa Edukacji Narodowej https://akademia-nauczyciela.pl/eksperci/ ; https://akademia-nauczyciela.pl/grupa-projektowa/
Ekspertka wspierająca Kampanię Społeczną #KTO TY JESTEŚ. ZADBAJ O JĘZYK POLSKI realizowaną przez Fundację Pomoc Polakom na Wschodzie.
https://www.ktotyjestes.pl/eksperci
Współzałożycielka i członkini wydziałowej grupy badawczej Edukacja dla Dziedzictwa Kulturowego (EDeK) https://wse.amu.edu.pl/badania/grupy-badawcze/edukacja-dladziedzictwa-kulturowego
Wykładowczyni w projekcie Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk zatytułowanym „Poznański sposób na niepodległość”. Tematy wykładów:
„W polskiej szkole średniej! Reaktywacja, repolonizacja, innowacyjność … Poznańskie szkoły średnie ogólnokształcące po odzyskaniu przez Polskę niepodległości” (wykład wygłoszony 3 października 2019 r.), https://ptpn.poznan.pl/aktualnosci/pazdziernikowewyklady-z-cyklu-poznanski-sposob-na-niepodleglosc
„Szkoła – znów polska … Dwie odsłony szkoły polskiej – lata 1945 i 1948. Przykład poznański” (Wykład wygłoszony 18 listopada 2021 r.),
https://ptpn.poznan.pl/aktualnosci/utracona-i-odzyskana-poznanski-sposob-na-niepodleglosc- 1939-1956-wyklady-listopadowe
Edukacja polonijna i polska za granicą. Covid-19 i zdalne nauczanie, Poznań 2022,
https://press.amu.edu.pl/pl/edukacja-polonijna-i-polska-za-granica-covid-19-i-zdalnenauczanie-pdf.html
Polonia i Polacy za granicą. Kulturowe i edukacyjne obszary badań i doświadczeń, Poznań 2020, (współredakcja z A. Boroń i in.), https://press.amu.edu.pl/pl/polonia-i-polacy-zagranica-kulturowe-i-edukacyjne-obszary-badan-i-doswiadczen.html
Komisja Edukacji Narodowej 1773-1794: szkoły w Wydziale Wielkopolskim, seria: Komisja Edukacji Narodowej Model Szkoły i Obywatela, Warszawa 2018, (współautorstwo z D. Żołądź- Strzelczyk i in.), https://www.aspra.pl/katalog-wydawniczy/book/816
Przemiany w szkolnictwie średnim ogólnokształcącym w Polsce w latach 1944-1989,
Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013, https://press.amu.edu.pl/pl/przemiany-wszkolnictwie-srednim-ogolnoksztalcacym-w-polsce-w-latach-19441989-2416.html
Mężczyzna w rodzinie i społeczeństwie – ewolucja ról w kulturze polskiej i europejskiej, Poznań 2010, (współredakcja z E. Głowacką-Sobiech);
180 lat Szkoły im. Dąbrówki w Poznaniu (1830-2010), Poznań 2010, (współredakcja z
D. Żołądź-Strzelczyk);
Rozwój szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w Poznaniu w okresie międzywojennym 1918 – 1939, Poznań 2001.
Wybrane artykuły:
Młodzież w opozycji! Fotografia jako źródło informacji o działalności opozycyjnej młodzieży szkolnej w Polsce lat 80. XX w., (w:) Dziedzictwo edukacyjne XIX i XX wieku w perspektywie badawczej. Studia historyczno-oświatowe dedykowane Profesorowi Romualdowi Grzybowskiemu z okazji 70. urodzin, pod red. Pawła Śpicy, 2023,
https://sklep.marszalek.com.pl/pl/glowna/5435-dziedzictwo-edukacyjne-xix-i-xx-wieku-wperspektywie-badawczej-studia-historyczno-oswiatowe.html
History of education in Central and Eastern Europe: past, present and future, “History of Education” 2023, Journal of the History of Education Society, Wyd. Routledge Taylor&Francis Group, (współautorstwo z Magdolna Rébay, Dana Kasperova), https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0046760X.2023.2166597 ;
Macierz Polska w Ameryce jako przykład budowania tożsamości młodzieży polskiej za Oceanem na przełomie XIX i XX wieku, (w:) Polonia i Polacy za granicą. Kulturowe i edukacyjne obszary badań i doświadczeń, praca zbiorowa pod red. Aleksandry Boroń i in., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020;
(Nie)zależność szkoły w przełomowych momentach dziejów Polski - przykład reaktywacji szkoły średniej ogólnokształcącej w Poznaniu w odmiennych kontekstach ideowo-politycznych 1918 i 1945 roku, (w:) Historyczne i współczesne konteksty badań nad edukacją. Studia teoretyczne i analizy empiryczne z okazji jubileuszu sześćdziesięciolecia pedagogiki gdańskiej (1958-2018),
red. Justyna Siemionow i Paweł Śpica, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2019;
Real Gymnasium and its Importance in the Context of Rebirth of Poland in 1918 – Poznan Case, CZECH-POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL, Volume 11/2019/2,
https://www.researchgate.net/publication/343481404_Real_Gymnasium_and_its_Importance _in_the_Context_of_Rebirth_of_Poland_in_1918_-_Poznan_Case
History of education journals and the development of historical research on education in Eastern Europe (1990-2016), “Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education”, Jg. 9, (współautorstwo z Attila Nóbik, Iveta Kestere),
https://www.researchgate.net/publication/337049613_History_of_education_journals_and_the _development_of_historical_research_on_education_in_Eastern_Europe_1990-2016
Controversies Around the System, Organization and Curriculum Structure of Secondary School Education in Poland, in the Year 1944-1948, “Biuletyn Historii Wychowania” 2018, Special Issue,
https://www.researchgate.net/publication/337094126_Controversies_Around_the_System_Or ganisation_and_Curriculum_Structure_of_Secondary_School_Education_in_Poland_in_the_ Years_1944-1948
„Edukacja. Jest w niej ukryty skarb”. Stan edukacji instytucjonalnej w Poznaniu po zakończeniu działań wojennych w 1945 roku, (w:) Wielkopolska i Wielkopolanie w dziejach polskiej edukacji, pod red. E. Głowackiej – Sobiech i K. Kabacińskiej – Łuczak, Poznań 2017;
The student in the Polish socialist secondary school (1945-1989): a cultural context,
„Paedagogica Historica”, International Journal of the History of Education, Special Issue: ISCHE 37 (Istanbul): Culture and Education, Volume LIII, Numbers I-II, February-April 2017,
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00309230.2016.1273249
Szkolne Koła Oporu Społecznego jako egzemplifikacja działalności opozycyjnej młodzieży szkolnej w latach osiemdziesiątych [w:] Życie na przekór. Młodzieżowa kontestacja systemu w ostatniej dekadzie PRL (1980-1989) - nowe tropy i pytania badawcze, red. B. Noszczak, Warszawa 2016;
Jak badać szkolnictwo w PRL-u? Rodzaje źródeł wytworzonych w czasach totalitarnych, (w:) Badania historyczne w pedagogice. Konteksty źródłowe, pod red. Władysławy Szulakiewicz, Toruń 2015;
Szkolnictwo w Poznaniu w 1945 roku, Kronika Miasta Poznania 2015, nr 1, „Czterdziesty piąty”;
Szkoła średnia ogólnokształcąca w reformach edukacyjnych okresu PRL, (w:) Polityka edukacyjna i oświatowa w polityce społecznej, pod red. Andrzeja Kusztelaka, Poznań 2015;
Recepcja idei korczakowskich, artykuł, „Biuletyn Historii Wychowania” 2012(28), Poznań 2012, https://www.researchgate.net/publication/330078185_Recepcja_idei_korczakowskich
Opozycyjna działalność nauczycieli w Polsce w latach osiemdziesiątych (wprowadzenie do problemu), (w:) Zaangażowanie? Opór? Gra? Szkic do portretu nauczyciela w latach PRL-u, pod red. naukową Romualda Grzybowskiego, Toruń 2013, Tom IV, (współautorstwo z W. Jamrożkiem);
Obsesja wychowania ideologicznego młodzieży szkół średnich ogólnokształcących w reformach szkolnych PRL-u i jej realizacja, (w:) Wychowanie - nierozłączność teorii i praktyki. W perspektywie historii edukacji oraz pedagogiki specjalnej i resocjalizacyjnej, pod red. Danuty Apanel i Anetty Jaworskiej, Toruń 2010;
Walka o neutralność światopoglądową młodzieży szkół średnich ogólnokształcących w Polsce w latach 80. XX wieku, (w:) Edukacja w warunkach zniewolenia i autonomii (1945-2009), pod red. E. Gorloff, R. Grzybowskiego, A. Kołakowskiego, Seria: Szkoła-Państwo-Społeczeństwo, t. III, Kraków 2010;
Problematyka oświaty w obradach „Okrągłego Stołu, Acta Universitatis Nicolai Copernici – Pedagogika, T. 24, Toruń 2008;
Ideologiczna intensyfikacja przemian w działalności szkoły średniej ogólnokształcącej w latach pięćdziesiątych w Polsce, „Horyzonty Wychowania” 8/2009(15).
Obszary zainteresowań naukowo-badawczych oraz problematyka badawcza:
- dzieje myśli i praktyki edukacyjnej na ziemiach polskich w XIX i XX stuleciu,
w szczególności: dzieje szkolnictwa i reform szkolnych, polityka oświatowa, ideologie
wychowawcze;
- szkoła, nauczyciele i uczniowie w PRL-u;
- edukacja systemowa w warunkach totalitarnych;
- szkolnictwo polonijne i polskie za granicą w perspektywie zarówno przeszłościowej, jak
i współczesnej;
- edukacja europejska;
- polska historia wychowania jako dziedzina nauki na arenie międzynarodowej – współpraca w
międzynarodowych gremiach historyczno-pedagogicznych w obszarze rozwój historii
wychowania jako dziedziny naukowej m.in. w Europie Środkowo-Wschodniej na przestrzeni
dziejów, ze szczególnym uwzględnieniem okresu po transformacji ustrojowej 1989 roku;
- biografistyka w historii wychowania.
(wybrane publikacje w zakładce: Publikacje).
Projekty oraz współpraca naukowa i popularno-naukowa:
- współpraca w zakresie działającej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Grupy NaukowoBadawczej Edukacja dla Dziedzictwa Kulturowego (EDeK),
https://wse.amu.edu.pl/badania/grupy-badawcze/edukacja-dla-dziedzictwa-kulturowego
- w projekcie #KTOTYJESTEŚ. Zadbaj o język polski - współpraca w zakresie kampanii
społecznej #KTOTYJESTEŚ. Zadbaj o język polski, realizowanej przez Fundację Pomoc
Polakom na Wschodzie, https://www.ktotyjestes.pl/eksperci
- w projekcie „Poznański sposób na niepodległość” - współpraca z Poznańskim
Towarzystwem Przyjaciół Nauk w ramach projektu „Poznański sposób na niepodległość”,
https://ptpn.poznan.pl/aktualnosci/pazdziernikowe-wyklady-z-cyklu-poznanski-sposob-naniepodleglosc
https://ptpn.poznan.pl/aktualnosci/utracona-i-odzyskana-poznanski-sposob-na-niepodleglosc- 1939-1956-wyklady-listopadowe
Seminaria magisterskie i licencjackie;
Fakultety:
Pamięć. Tożsamość. Język. Kultura i edukacja środowisk polskich za granicą;
Szkoła średnia w PRL-u – szkołą moich rodziców i dziadków – edukacja i wychowanie w warunkach totalitarnych.
Przedmioty:
Kierunki pedagogiki współczesnej/Być dobrym pedagogiem - refleksja nad
współczesną pedagogiką – wykłady i konwersatoria.
dr hab. Justyna Gulczyńska, Associate Professor
https://orcid.org/0000-0003-2327-8163
justyna.gulczynska@amu.edu.pl
Graduate of Pedagogy, Speech Therapy, and Voice Emission from Adam Mickiewicz University in Poznań.
In 2000, she obtained a PhD in Humanities in the field of Pedagogy. In 2013, she earned her postdoctoral degree (habilitation) in Social Sciences. Since 2016, she has held the position of Associate Professor at Adam Mickiewicz University in Poznań.
As of 2024, she serves as the Head of the Laboratory of the History of Education in the 19th and 20th Centuries at the Faculty of Educational Studies, Adam Mickiewicz University in Poznań.
She is the author and co-editor of books and articles on historical and educational issues (selected publications available under the "Publications" section).
Her main research interests include the history of schooling and educational reforms in the 19th and 20th centuries, educational policy, educational ideologies, Polish education abroad, and European educational systems from both historical and contemporary perspectives.
She is a member of the Discipline Council at the Faculty of Educational Studies at Adam Mickiewicz University.
Moreover she is a member of the Society for the History of Education (THE), the Polish Pedagogical Society (PTP), and the International Standing Conference for the History of Education (ISCHE).