drAnna Gulczyńska

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:
środa godz. 8:00-9:30 - I połowa semestru
wtorek godz. 13:15-14:45 - II połowa semestru 

Dyżur dla studentów niestacjonarnych:

UWAGA:
Dyżur w dniu 23 kwiecień br. zostaje odwołany.

Ukończyła psychologię (specjalność psychologia kliniczna) na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Na podstawie rozprawy pt. „Rodzinne uwarunkowania aktywności seksualnej młodych dorosłych” uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu.  Ukończyła wiele szkoleń i kursów z obszaru pomagania i terapii, w tym terapii systemowej, skoncentrowanej na rozwiązaniach, transkulturowej psychoterapii pozytywnej. Należy m. in. do Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej, a także Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół terapii, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz seksualność w cyklu życia człowieka.

- Zachowania hiperseksualne adolescentów – wybrane uwagi w kontekście pandemii COVID, Gulczyńska Anna, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2022, vol. 607, nr 2, s.32-40.

- Psychoterapia w szkole? Dylematy w kontekście pandemii COVID-19, Gulczyńska Anna, Forum Pedagogiczne, 2021, vol. 11, nr 2, s.131-147.

- Zaburzenia okresu adolescencji. Wybrane zagadnienia, Cybal-Michalska Agnieszka, Kubiak Hanna Maria, Gulczyńska Anna (red.), 2021, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 158 s.

- Praca terapeutyczna z młodzieżą doświadczającą lęku w oparciu o technikę eksternalizacj, Gulczyńska Anna, W: Zaburzenia okresu adolescencji. Wybrane zagadnienia / Cybal-Michalska Agnieszka, Kubiak Hanna Maria, Gulczyńska Anna (red.), 2021, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s.49-70,

- Współpraca nauczycieli z rodzicami – systemowe propozycje rozwiązań, Gulczyńska Anna, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2020, vol. 39, nr 2, s.181-193. DOI:10.17951/lrp.2020.39.2.181-193

- Ponowoczesne modele pomagania. Przykłady koncepcji i zastosowania, Gulczyńska Anna, Rotberg Igor (red.), 2020, Warszawa, Difin, 277 s.

- Możliwości i ograniczenia systemowej pracy z rodziną w szpitalu, Gulczyńska Anna, Remlinger-Molenda Agnieszka, W: Ponowoczesne modele pomagania. Przykłady koncepcji i zastosowania / Gulczyńska Anna, Rotberg Igor (red.), 2020, Warszawa, Difin, s.151-172,

- Terapeuta systemowy – od radzenia do dialogowania, Gulczyńska Anna, W: Ponowoczesne modele pomagania. Przykłady koncepcji i zastosowania / Gulczyńska Anna, Rotberg Igor (red.), 2020, Warszawa, Difin, s.92-127,

- Współdziałanie rodziców i nauczycieli, Gulczyńska Anna, Rybińska Anna, Segiet Waldemar, W: Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki / Krauze-Sikorska Hanna Maria, Klichowski Michał (red.), 2020, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s.345-370,

-  Zastosowanie karuzeli zleceń w zawodach związanych z pomaganiem – wsparcie dla wspierających, Gulczyńska Anna, W: Człowiek w pułapce problemów. Psychospołeczne problemy jednostki oraz instytucjonalne i pozainstytucjonalne sposoby ich rozwiązywania / Karaszewska Hanna (red.), 2020, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s.227-247.

- Sexual behaviour of children and teenagers with autism spectrum disorders. Pilot study results, Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, Gulczyńska Anna, Wojciechowska Aneta, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2019, vol. 24, s.155-176.

- Zmierzch interakcji instruktywnej. W stronę autonomii w dialogu rodzice – nauczyciele, Gulczyńska Anna, Studia edukacyjne, 2019, vol. 52, s.273-290. DOI:10.14746/se.2019.52.18

- Zawodowe i osobiste wymiary rozwoju człowieka. Perspektywa psychopedagogiczna, Gulczyńska Anna (red.), 2019, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 194 s.

- Inna seksualność – jak rozumieć i wspierać potrzebę seksualną u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), Gulczyńska Anna, Wojciechowska Aneta, W: Miłosierdzie dla INNEGO / Cybal-Michalska Agnieszka, Pryba Andrzej, Twardowska-Rajewska Jolanta (red.), Edukacja. Teologia i Dialog , 2019, vol. 14, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny, s.61-79,

- Karuzela zleceń w pracy psychologa i pedagoga szkolnego – technika autosuperwizji, Gulczyńska Anna, W: Zawodowe i osobiste wymiary rozwoju człowieka. Perspektywa psychopedagogiczna / Gulczyńska Anna (red.), 2019, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s.81-102,

Zainteresowania naukowe
Zainteresowania naukowo-badawcze  dotyczą terapii, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz seksualność w cyklu życia człowieka.

Uczestnictwo w projektach badawczych
- Partnerships for science education, główne cele: zmniejszenie ryzyka chorób zakaźnych i epidemii poprzez nawiązywanie partnerstw między szkołami, uniwersytetami, organizatorami edukacji pozaformalnej, przedsiębiorstwami i społeczeństwem obywatelskim i angażowanie ich w wysiłki na rzecz wzbogacenia edukacji w zakresie nauk ścisłych, technologii, inżynierii, matematyki (STEM) w obszarze zdrowia publicznego, okres realizacji: 2021-2023.
- Rekomendacje dla (psycho)terapeutów i innych specjalistów współpracujących z dorosłymi osobami w Spektrum Autyzmu. W ramach projektu „Świadomość i relacje. Zwiększenie dostępności usług psychoterapeutycznych dla dorosłych osób w spektrum autyzmu”.  Inkubator Innowacji Społecznych Generatora Dostępności  w ramach POWER, Oś Priorytetowa IV Innowacje Społeczne i Współpraca Ponadnarodowa Działanie 4.1 Innowacje Społeczne współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, okres realizacji: 01-03.2021
- Gender w podręcznikach:  Interdyscyplinarne Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu w ramach projektu „Kobiety i mężczyźni, dziewczęta i chłopcy RAZEM przeciwko stereotypom płciowym” realizowany w ramach Programu Obywatele dla Demokracji finansowanego z Funduszy EOG, kierownictwo projektu: dr Iwona Chmura-Rutkowska, dr Maciej Duda, dr Marta Mazurek, mgr Aleksandra Sołtysiak-Łuczak;  okres realizacji: od 2013 do 2014; rola w projekcie: członkini zespołu badawczego.

Inne
Należy m. in. do Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej, a także Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół terapii, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz seksualność w cyklu życia człowieka.

Psychologia ogólna
Psychologia kliniczna/psychopatologia
Psychopedagogika rodziny
Psychologia społeczna
Metodyka pracy z rodziną
Wybrane problemy seksualności osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Wyróżnienie za prowadzoną dydaktykę od Rady Samorządów Studentów UAM, 2019.

Nagroda za działalność organizacyjną jako Pełnomocnik Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM do spraw współpracy z absolwentami, 2019.

Nagroda zbiorowa III stopnia Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza za osiągnięcia naukowe, Poznań,  2013

Nagroda II stopnia Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza za osiągnięcia naukowe, 2010.

Powieści akcji, podróże

Anna Gulczyńska, PhD

counseling, psychological and pedagogical assistance; system theories; mental disorders and diseases in children, adolescents and adults; human sexuality in the life cycle, Contact in: Polish and Englis, e-mail  anna.gulczynska@amu.edu.pl