drKatarzyna Forecka-Waśko

Katarzyna Forecka-Waśko

Laboratorium Edukacji Muzycznej

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze  letnim:

poniedziałek: 11:15 - 12:45

UWAGA:

Katarzyna Forecka-Waśko – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Absolwentka politologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz Akademii Muzycznej  im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, ukończyła studia doktoranckie na  Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Obecnie Kierownik Laboratorium Edukacji Muzycznej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Jej zainteresowania naukowe dotyczą obszaru metodyki nauczania rytmiki oraz muzyki. Szczególnie  interesuje się rolą radia w edukacji muzycznej a także nowatorskimi formami wykorzystania ruchu w edukacji i interpretacji dzieł muzycznych. Uczestniczka wielu kursów i warsztatów w tym Międzynarodowego Kongresu Rytmiki w Genewie, prelegent na Międzynarodowej Konferencji Studiów nad Metodą Dalcroze’a w Quebec 2017 i Katowicach 2019. Autorka piosenek, książek, artykułów związanych z edukacją muzyczną dzieci. Obecnie redaktor stałej kolumny muzycznej czasopisma "Wychowanie w przedszkolu".
https://orcid.org/my-orcid?orcid=0000-0001-8133-5512

K. Forecka-Waśko, Kołysanka – wstęp do świata muzyki, Społeczeństwo. Edukacja. Język, 2021, vol. 14.
K. Forecka-Waśko, Wolność dziecka w koncepcjach pedagogicznych Emila Jaques-Dalcroze’a i Janusza Korczaka, Wychowanie w rodzinie, 2021, vol. 25, nr 2, s.71-79.
K. Forecka-Waśko, Remote Music Education i Kindergartens. New Possibilities and Threats, W: Music e-Education in the 21st Century. New Challenges and Perspectives / Rykowski Mikołaj (red.), 2021, Poznań, Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.
K. Forecka-Waśko, Zdalnie muzykalnie, Wychowanie w Przedszkolu, nr 6/2020.
K. Forecka-Waśko, Adaptacja z muzyką w tle, Wychowanie w Przedszkolu, nr 7/2020.
K. Forecka-Waśko Kołysanki między jawą i snem, Wychowanie w Przedszkolu, nr 10/2019.
K. Forecka-Waśko, Rola edukacji muzycznej w procesie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży,W: Szkoła równych szans. Namysł teoretyczny i rozwiązania praktyczne / Kostyło Piotr (red.), 2019, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
K. Forecka-Waśko Logorytmika - muzyczna gimnastyka języka, Wychowanie w Przedszkolu, nr 4/2019.
K. Forecka-Waśko Jak słuchać muzyki?, Wychowanie w Przedszkolu, nr 5/2019.
K. Forecka-Waśko, Z muzyką w drodze do szkoły, W: Dziecko z wadą słuchu u progu szkoły / Jakoniuk-Diallo Anna Agnieszka (red.), 2017, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Zainteresowania naukowe:

Moje zainteresowania naukowe związane są z zastosowaniem metody rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a w edukacji i terapii. W tym obszarze ze szczególnie istotny uznaję wpływ edukacji muzycznej na rozwój fizyczny i poznawczy małego dziecka. Interesują mnie metody i formy pracy stosowane w edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole a także nowatorskie sposoby wykorzystania ruchu w kształceniu muzycznym oraz pozamuzycznych formach pracy pedagogicznej.

Uczestnictwo w projektach i grantach:

Udział w realizacji grantu Instytutu Muzyki i Tańca „Myśl w ruchu”. Nazwa projektu „Dźwięk i ruch- audycje Marii Wieman – próba rekonstrukcji”. Projekt zgłoszony przez Fundację TRES. Autorkami projektu były Katarzyna Forecka-Waśko i Teresa Nowak. Projekt realizowany  w roku 2015.
Udział w projekcie „UAM-ek przestrzeń dziecięcych doświadczeń”, realizowany przez Uniwersytet Adama Mickiewicza wraz Fundacją Projektowania Przestrzeni Edukacyjnej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza i Rozwój, instytucja finansująca: Europejski Fundusz Społeczny (Numer i nazwa Osi priorytetowej: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, numer i nazwa Działania: Kompetencje w szkolnictwie wyższym).  Numer projektu: WND-POWR.03.01.00-00-U102/17. Lata realizacji: 10.2018-06.2019.

Inne:

Członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Carla Orffa
Członek stowarzyszenia „mali bracia Ubogich”

Nagroda Rektora we wrześniu 2014. Nagroda zespołowa III stopnia za publikację naukową „Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej”, red. Barbara Jankowiak.
Tytuł „Dydaktyka Roku” Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przyznany w roku akademickim 2018/2019.

Metodyka edukacji muzycznej, Terapia przez taniec, Metodyka zajęć muzycznych, Logopedia artystyczna. Warsztat arteterapii, Terapia zajęciowa – podstawy choreoterapii, Terapia zajęciowa – podstawy muzykoterapii

Wolontariat skierowany do osób starszych i samotnych w ramach działalności stowarzyszenia „mali bracia Ubogich”.
Choreografia muzyki i taniec w ramach Zespołu Plastyki Ruchu pod kierownictwem prof. Teresy Nowak.
Muzyka, literatura i muzyka dla dzieci.

musician, songwriter for children, “plastique animé” dancer. Interests: music education, Emil Jaques-Dalcroz's method of eurhythmics in education and therapy, eurhythmics in speech therapy, dance in education and therapy, historical aspects of a child's musical education, radio in education, contemporary forms of contact with music. Contact in Polish, English, French: kforecka@amu.edu.pl