drSonia Dzierzyńska-Breś

Zakład Resocjalizacji

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:
poniedziałek godz. 14:45-15:45 - I połowa semestru
wtorek godz.  8:00-9:00 - I połowa semestru
poniedziałek godz. 11:15-13:15 - II połowa semestru

Dyżur dla studentów niestacjonarnych:



UWAGA:

Adiunkt w Zakładzie Resocjalizacji  na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Swoje zainteresowania zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym koncentruje wokół sytuacji społecznej rodzin osób pozbawionych wolności, diagnozy oraz terapii psychologiczno- pedagogicznej dzieci i młodzieży oraz rodzin  z grup ryzyka.
Autorka książki: Sytuacja rodzin osób pozbawionych wolności (2016) oraz współautorka monografii: Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki (2015).  Swoje zainteresowania teoretyczne i praktyczne przedstawia również w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych.

Google Scholar: https://scholar.google.pl/citations?user=lS79vSQAAAAJ&hl=pl
Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7722-4753

2021
S. Dzierzyńska - Breś, Dzieci osób pozbawionych wolności w szkole – potrzeby, zagrożenia i możliwości wsparcia,  Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2021, vol. 40, nr 4, s.207-224
S. Dzierzyńska - Breś, Proces adolescencji w kontekście rodzicielskiego uwięzienia, Resocjalizacja Polska, 2021, nr 21, s.99-116. DOI:10.22432/pjsr.2021.21.07

2020
S. Dzierzyńska - Breś, S.Matkowski,  The concept of working with juveniles in local community : activities and interactions based on evidence-based practice in attendance centres,   Polska Myśl Pedagogiczna, 2020, vol. VI, nr 6, s.251-265. DOI:10.4467/24504564PMP.20.015.12249
S. Dzierzyńska - Breś, The economic situation and social interactions of prisoners families, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2020, nr 29, s.193-210. DOI:10.14746/ikps.2020.29.09
S. Dzierzyńska - Breś, Dzieci osób pozbawionych wolności. Teoria i(a) dobre praktyki w: Człowiek w pułapce problemów. Psychospołeczne problemy jednostki oraz instytucjonalne i pozainstytucjonalne sposoby ich rozwiązywania / Karaszewska Hanna (red.), 2020, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s.123-136, ISBN 978-83-232-3607-8

2018
S. Dzierzyńska - Breś, "Nie nasza zbrodnia, ale wciąż nasza kara". O wykluczeniu społecznym dzieci osób pozbawionych wolności,  w: Wykluczenie - wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie / Rajewska de Mezer Joanna (red.), 2018, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s.343-358, ISBN 978-83-232-3397-8

2017
S. Dzierzyńska - Breś, " Niewidzialne dzieci "- o sytuacji społecznej dzieci osób pozbawionych wolności,  Resocjalizacja Polska, 2017, nr 14, s.137-150. DOI:10.22432/pjsr.2017.14.10
S. Dzierzyńska - Breś, Funkcjonowanie rodzin w obliczu uwięzienia, w: Horyzonty pedagogiki resocjalizacyjnej. Księga Jubileuszowa Profesora Wiesława Ambrozika / Muskała Maciej, Barczykowska Agnieszka Ewa (red.), 2017, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s.473-487, ISBN 978-83-232-3236-0

2016
S. Dzierzyńska - Breś, Sytuacja społeczna rodzin osób pozbawionych wolności Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISBN 978-83-232-3169-1

2015
S. Dzierzyńska - Breś, A. Barczykowska, M. Muskała, System oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki , Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 371 s., ISBN 978-83-232-2886-8
S. Dzierzyńska - Breś, Działalność probacyjna w Stanach Zjednoczonej Ameryki, w: Społeczeństwo i edukacja. Teoria a implikacje praktyczne / Przybyła Mariusz, Ćwikliński Andrzej (red.), 2015, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s.217-228, ISBN 978-83-232-2830-1

Wykaz zainteresowań naukowych
rodziny osób pozbawionych wolności
podejście systemowe w praktyce pedagogicznej i pracy z rodzinami
metoda biograficzna w badaniach naukowych
oddziaływania resocjalizacyjne w Europie i Stanach Zjednoczonych
proces readaptacji społecznej
powrót z zakładu karnego i proces reintegracji z rodziną

Inne
od 2017 Członek Zespołu Pedagogiki Resocjalizacyjnej Komitetu Nauk Pedagogicznych.
2017-2009 Organizator cyklu  Konferencji Naukowych: Dni Twórczej Resocjalizacji.
2010- obecnie Opiekun Koła Naukowego Studentów Resocjalizacji :Dwa Światy"

Literatura z czasów Złotego Okresu brytyjskiego kryminału
Gry strategiczne
Działania wolontariackie na rzecz rodzin osób pozbawionych wolności oraz dzieci i młodzieży z grup ryzyka

Sonia Dzierzyńska-Breś, PhD

Rehabilitation, pedagogy of family, families of people deprived of liberty, social pathologies, systems of social rehabilitation of adults and minors in a comparative approach, systemic work with the family; contact in: Polish and English; e-mail: sonia.d@amu.edu.pl