drMałgorzata Czapla

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze zimowym:
wtorek godz. 13:00-14:30 - ul. Międzychodzka 5, pok. 306


Dyżur dla studentów niestacjonarnych:
12 stycznia 2025 r. godz. 10:30-12:00 - ul. Międzychodzka 5, pok. 306

Dr Małgorzata Czapla ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1781-8362

Doctor of Pedagogy, Master of Biology. Pedeutology, neurodidactics, ecological skills (ecologica literacy), human biology in the humanistic and social perspective, issues of educational needs of young people; contact in the following languages: Polish, English; mczapla@amu.edu.pl

Małgorzata Czapla, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, magister biologii, posiada uprawnienia nauczycielskie i kilkuletnie doświadczenie pracy w szkole. W latach 1999-2006 zaangażowana w projektowanie kierunku studiów Pedagogika z przyrodoznawstwem i prowadzenie zajęć w ramach tego kierunku dla studentów i nauczycieli przyrody na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. W latach 2008-2018 adiunkt w Pracowni Edukacji Ekologicznej WSE. Obecnie starszy wykładowca w Zakładzie Podstaw Wychowania i Opieki. Prowadzi wykłady i konwersatoria dla studentów pedagogiki i pedagogiki specjalnej. W obszarze zainteresowań badawczych koncentruje się głównie na potrzebach edukacyjnych współczesnych społeczności uczniowskich i pozytywnym rozwoju młodzieży. Jest członkiem Zespołu Pedagogiki Młodzieży działającym przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, w zespole: Młodzież i jej problemy w środowisku edukacyjnym. Zaangażowana w ogólnospołeczną edukację przyrodniczą i ekologiczną.
Kontakt: mczapla@amu.edu.pl
Numer ORCID 0000-0003-1781-8362

1. M. Czapla, Youth about school: indications for practice, “Roczniki Pedagogiczne” 2024, nr 2.
DOI: https://doi.org/10.18290/rped24162.10
2. M. Czapla, Dyspozycje aksjologiczne nauczyciela - perspektywa ucznia, „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja”, 2021, nr 2 (20). DOI:10.14746/kse.2021.20.22
3. M. Czapla, Nauczyciel w życiu człowieka – perspektywa ucznia, w: Funkcjonowanie szkoły i jej podmiotów wobec wyzwań cywilizacyjnych – teoria, badania, projektowanie zmian, red. K. Chałas, M. Buk-Cegiełka, Wydawnictwo: POLIHYMNIA, Lublin 2021. ISBN: 978-83-7847-756-3
4. M. Czapla, Filozofia konstruktywizmu a modele dydaktyczne Bruce’a Joyce’a w kontekście strategii nowoczesnego nauczania, w: Edukacja XXI wieku. Strategie zarządzania i kierunki rozwoju, red: T. Krawczyńska-Zaucha, Kraków 2020, ISBN 978-83-8138-131-4, s. 227-240, DOI:10.12797/9788381381314
5. M. Czapla, A. Rataszewska, Styles of teaching Science compared to job seniority and teacher’s education. The student’s perspective, w: Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 2019, nr 2 (16).
DOI:10.14746/kse. 2019.16.7
6. M. Czapla, E. Kazimierczak-Grygiel, Didactic models in polysensory teaching on the example of succulents, w: Book of abstracts International Conference on Accessibility „Botanical garden: A green world for everyone! Educational activities for visitors with special needs in green spaces”, The 11th International Meeting and Conference of Botanic Gardens Network from the Baltic Sea Region, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.
7. M. Czapla, E. Kazimierczak-Grygiel, M. Kalinowska, The use of the novel by Henryk Sienkiewicz "In desert and wilderness" in the education of the Botanical Garden of the University of Adam Mickiewicz in Poznan, Book of abstracts, 2018.
8. M. Czapla, Współczesna młodzież szkolna w procesie kształcenia – konteksty oczekiwań i potrzeb, w: Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno-zawodowych, red. A. Cybal-Michalska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.
9. M. Czapla, Wiek chronologiczny a wiek biologiczny dziecka z perspektywy szans i zagrożeń rozwojowych w przestrzeni szkolnej, w: Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.
10. M. Czapla, Zarządzanie wiedzą w szkole przyszłości, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 35.
11. M. Czapla, Style nauczania i niektóre ich uwarunkowania, w: Kształcenie nauczycieli – modele i tendencje, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2012.
12. M. Czapla, E. Kazimierczak – Grygiel, Strategie w edukacji dla zrównoważonego rozwoju, „Neodidagmata”, 2011, nr 31/32, s. 137-148
13. M. Czapla, A. Berlińska, Perspectives of Education for Sustainable Development – Understanding and Introducing the Notion in Polish Educational Documents, “Discourse and Communication for Sustainable Education”, 2011, vol. 2, no. 1, pp. 56-67. DOI: 10. 2478/v10230-011-0004-4
14. M. Czapla, A. Berlińska, Zrównoważony rozwój – upowszechnianie zagadnienia w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w: Edukacja środowiskowa w społeczeństwie wiedzy, red. L.  Tuszyńska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
15. M. Czapla, Pragmatyzm a wybrane modele nauczania w kontekście konstruktywizmu, w: Nauczanie przyrody w szkole podstawowej, zeszyt 2: Nauczycielskie filozofie nauczania przyrody, Wydawnictwo ‘Rys”, Poznań 2005.
16. M. Czapla, Strategie pracy nauczycieli przyrody, w: Edukacja biologiczna i środowiskowa. Kwartalnik dla nauczycieli, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom oraz IBE MENiS, Warszawa 2005.
17. M. Czapla, Styl nauczania jako wskaźnik zmian w sposobie funkcjonowania nauczycieli w procesie kształcenia na przykładzie nauczycieli przyrody, w: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli. Spojrzenie międzykulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004.
18. M. Czapla, Dydaktyka przyrody w kontekście dydaktyk innych przedmiotów przyrodniczych, w: Aktywność badawcza uczniów na lekcjach przyrody. Seria wydawnicza: Nauczanie przyrody w szkole podstawowej, Wydawnictwo Rys, Poznań 2004.
19. M. Czapla, Style nauczania nauczycieli przyrody jako przedmiot badań, „Neodidagmata” 2003, nr 25/26.
20. M. Czapla, Edukacja przyrodnicza dla podnoszenia świadomości naukowej, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2003.

Współczesny uczeń - człowiek sieciowy (homo irretitus) versus człowiek czytający (homo legens). Założone i rzeczywiste potrzeby oraz preferencje młodych ludzi w odniesieniu do strategii nauczania – uczenia się.
Sens i rola instytucji jaką jest szkoła. Pozytywna kooperacja, współdziałanie w szkole w określonym celu w aspekcie indywidualnym i wspólnotowym. Potrzeba stałości tradycyjnych wartości. Czas i obecność jako główne wartości w procesie wychowania i kształcenia.

Członek Zespołu Pedagogiki Młodzieży działającego przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, w zespole roboczym: Młodzież i jej problemy w środowisku edukacyjnym.
Udział w organizacji cyklicznych konferencji naukowych i seminariów (Zakład Podstaw Wychowania i Opieki).
Czynny udział w konferencjach naukowych, seminariach oraz warsztatach dydaktycznych.
Udział w cyklicznych wyjazdach studyjnych z Kołem Naukowym Edukacji Ekologicznej WSE.

Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej z ekologią
Podstawy biologicznego rozwoju człowieka
Anatomia i fizjologia układu nerwowego
Neurobiologiczne podstawy trudności w uczeniu się i funkcjonowaniu psychospołecznym

Literatura wspomnieniowa, biografie sławnych kobiet, teatr współczesny

Doctor of Humanities in pedagogy, Master's degree in biology, certified as a teacher, and with several years of experience working in schools. Between 1999 and 2006, she was involved in designing the Pedagogy with Environmental Science course and teaching this course to students and science teachers at the Faculty of Educational Studies at UAM. 2008-2018, she was an assistant professor in the Department of Environmental Education at WSE. Now, she is a senior lecturer at the Department of Fundamentals of Education and Care. She gives lectures and seminars for students of pedagogy and special education. Her research interests mainly focus on the educational needs of contemporary student communities and positive youth development. She is a member of the Youth Pedagogy Team operating at the Committee of Pedagogical Sciences, Polish Academy of Sciences, in the team: Youth and its problems in the educational environment. She is involved in community-wide science and environmental education.
Contact: mczapla@amu.edu.pl, ORCID number 0000-0003-1781-8362