prof. dr hab.Małgorzata Cywińska

Zakład Pedagogiki Dziecka
- cywinska@amu.edu.pl
- 61 829 20 61
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 412
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżury w semestrze letnim:
środa: 11:15 - 12:15
UWAGA:
Prof. dr hab. Małgorzata Cywińska, absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - ukończone z wyróżnieniem studia na kierunku pedagogika. Profesor nauk społecznych (tytuł profesora nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2018 roku), doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki - wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego. Od 2011 roku kieruje Zakładem Pedagogiki Dziecka (do 2020 roku Zakład ten funkcjonował pod nazwą Zakład Edukacji Dziecka) na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Kierowniczka specjalności na studiach licencjackich i magisterskich prowadzonych przez Zakład (od 2011 do 2021), koordynatorka kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Od 2016 roku przewodnicząca Komisji ds. Przewodów Doktorskich na tymże Wydziale. W latach 2007 - 2017 Pełnomocniczka Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM ds. studenckich Collegium Europaeum Gnesnense. Założycielka i opiekun Studenckiego Koła Naukowego Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej (2012 - 2017). Wielokrotnie nagradzana nagrodami Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu za osiągnięcia w pracy naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej.
PUBLIKACJE
Ważniejsze prace zwarte:
- M. Cywińska (red.), Dziecko w sytuacjach stresowych, Poznań 2020.
- M. Cywińska, (red.), Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci, Poznań 2019.
- M. Cywińska, Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym. Objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania, Poznań 2017 i 2018.
- M. Cywińska (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka, Poznań 2016.
- M. Cywińska (red.), Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej
i pedagogiczno - psychologicznej. Wybrane kwestie, Warszawa 2015 ( wraz z D. Borecką – Biernat). - M. Cywińska (red.), Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty, Poznań 2014.
- M. Cywińska (red.), Oblicza trudnego dzieciństwa. Konteksty rodzinno- edukacyjne, Poznań 2014.
- M. Cywińska (red.), Być nauczycielem. Kompetencje współczesnego nauczyciela, Poznań 2013.
- M. Cywińska (red.), Sytuacje trudne w życiu dziecka, Poznań 2008 (wyd. I), Poznań 2009 (wyd. II).
- M. Cywińska, Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych, Poznań 2004.
Ważniejsze artykuły:
- M. Cywińska, Generowanie emocji pozytywnych w doświadczeniach stresowych, "Resocjalizacja Polska" 2024, nr 27.
- M. Cywińska, Przywiązanie w dzieciństwie w aspekcie wybranych sytuacji trudnych dzieci, "Studia Edukacyjne" 2023, nr 70.
- M. Cywińska, Reakcje fizjologiczne i behawioralno - poznawcze dzieci w młodszym wieku szkolnym w sytuacjach stresowych, “Forum Pedagogiczne” 2021, nr 2, t. 11.
- M. Cywińska, Children`s Functioning in Difficult Situations in the Contemporary World, “European Journal of Social Science Education and Research” 2021, nr 1, vol. 8.
- M. Cywińska, Dziecko w sytuacji rozwodu rodziców, “Roczniki Pedagogiczne” 2021, nr 4, vol. 13 (49).
- M. Cywińska, Stresowe sytuacje odrzucenia rówieśniczego, w: Dziecko w sytuacjach stresowych, red. M. Cywińska, Poznań 2020.
- M. Cywińska, Stress coping strategies for 8- and 9-year-old children, “Studia Edukacyjne” 2020, nr 57.
- M. Cywińska, Konflikty destruktywne - trudno rozwiązywalne w perspektywie „wychowania do wartości”, „Studia Edukacyjne” 2019, nr 52.
- M. Cywińska. Porażka i sukces w przestrzeniach życiowych dziecka, w: Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci, red. M. Cywińska, Poznań 2019.
- M. Cywińska, Positive reappraisal of stressful situations by children of younger school age, “Kultura – Społeczeństwo - Edukacja” 2018, nr 1 (13).
- M. Cywińska, Społeczny świat dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa, w: Środowiska uczestnictwa społecznego jednostek, kategorii i grup (doświadczenia socjalizacyjne i biograficzne), red. J. Modrzewski, A. Matysiak - Błaszczyk, E. Włodarczyk, Poznań 2018.
- M. Cywińska, Twórczy wymiar aktywności językowej dziecka, w:
Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, red. M. Cywińska, Poznań 2016. - M. Cywińska Małgorzata, Spostrzeganie interpersonalne w sytuacjach konfliktu,
w: Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno – psychologicznej. Wybrane kwestie, red. D. Borecka – Biernat, M. Cywińska, Warszawa 2015. - M. Cywińska, Interpersonal Conflicts between Children as Difficult Situations in Teaching, “The New Educational Review” 2013, No. 3, vol. 33.
Jej zainteresowania naukowo- badawcze koncentrują się wokół pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz psychologii rozwoju społecznego dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Szczególnie odnoszą się do trudnych sytuacji życiowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (sytuacji stresowych dzieci, ich sytuacji konfliktowych, sytuacji osamotnienia, odrzucenia rówieśniczego). Dorobek naukowy Autorki obejmuje liczne prace zwarte i artykuły podejmujące wspomnianą problematykę, jak również dotyczące aktywizowania rozwoju emocjonalno - społecznego i poznawczego dzieci.
Organizatorka interdyscyplinarnych konferencji naukowych (ogólnopolskich, międzynarodowych) z cyklu Sytuacje trudne w okresie dzieciństwa:
- Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konflikty społeczne w świecie dziecka”, Poznań 2023;
- Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Sytuacje stresowe w przestrzeniach życiowych dziecka”, Poznań 2018;
- Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Trudności w przestrzeni edukacyjnej dziecka”, Poznań 2017;
- Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej „Konflikt społeczny. Uwarunkowania - specyfika - przezwyciężanie - skutki”, Poznań 2014;
- Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Dziecko w perspektywie trudnych sytuacji życiowych”, Poznań 2013.
Pomysłodawczyni i organizatorka (od 2023 roku) cyklicznych Konferencji Naukowo - Metodycznych „Dziecko w zaczarowanym kręgu książki. Czytajmy Dzieciom!”.
Założycielka specjalności „Wychowanie przedszkolne i Nauczanie początkowe” na kierunku pedagogika (2008 rok) i autorka tegoż programu. Autorka i realizatorka projektów naukowo - badawczych: „Osoby znaczące w życiu dzieci 5- i 6- letnich”, „Konflikty interpersonalne dzieci w wieku przedszkolnym”, „Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych”, „Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym”.
Członkini:
- Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego - oddział w Poznaniu,
- Zespołu Edukacji Elementarnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN,
- Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP (członkini Rady Programowej OMEP Polska),
- Rady Wydawniczej Wydawnictwa Naukowego EDUsfera.
Funkcja eksperta w zakresie edukacji wczesnoszkolnej w ramach projektu KoderJunior. Kierowała projektem edukacyjnym „Langard II”, którego partnerem wiodącym był Froebel Bildung und Erziehung gGmbH. Recenzentka w szeregu czasopismach pedagogicznych (np. „Rocznik Lubuski”, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, „Wychowanie w rodzinie”, „Chowanna”). Odbyła wyjazdy studyjne do: Niemiec, Wielkiej Brytanii (Kingston University), Hiszpanii (University of Vic – Central University of Catalonia) w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Promotorka trzech doktoratów, z czego dwa przewody doktorskie zostały zakończone nadaniem stopnia doktora.
* Seminaria magisterskie na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych
* Wykłady na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych:
Podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Metodyka edukacji przedszkolnej
Metodyka edukacji wczesnoszkolnej
Medal Komisji Edukacji Narodowej nadany przez Ministra Edukacji Narodowej
Medal Złoty za Długoletnią Służbę przyznany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
2023 rok – Dyplom Najlepszego Dydaktyka przyznany przez Radę Samorządu Studentów WSE UAM w Poznaniu
2019 rok - nagroda Dziekana WSE UAM będąca wyrazem uznania dla osiągnięć w pracy organizacyjnej
2018 rok - nagroda Rektora UAM - nagroda indywidualna II stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej
2016 rok - nagroda Rektora UAM - nagroda indywidualna II stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej
2015 rok - nagroda Rektora UAM - nagroda zespołowa III stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej
2014 rok - Nagroda Rektora UAM - nagroda zespołowa III stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej
2013 rok - Nagroda Rektora UAM - nagroda indywidualna III stopnia za osiągnięcia w pracy dydaktycznej
2010 rok - Nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w uznaniu zaangażowania w wypełnianiu obowiązków Pełnomocnika Dziekana ds. Studenckich Collegium Europaeum Gnesnense
2009 rok - Nagroda Rektora UAM - nagroda zespołowa II stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej
2008 rok - Nagroda Rektora UAM za osiągnięcia w pracy organizacyjnej
2007 rok - Nagroda Rektora UAM za osiągnięcia w pracy organizacyjnej
Muzyka Leonarda Cohena, podróże po Europie (ulubione: Barcelona i twórczość Gaudiego, urok norweskich fiordów) i po Polsce (zwiedzanie pałaców, pałacyków i dworków).
Child pedagogy, psychology of social development of a child, problems of difficult situations (conflict, stress) in a child's life, issues of activating emotional, social and cognitive development of children in the period of middle and late childhood; contact in the following languages: Polish, English; e-mail: cywinska@amu.edu.pl