prof. dr hab.Małgorzata Cywińska

Zakład Pedagogiki Dziecka

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze  letnim:

środa: 11:15 - 12:45

UWAGA:

Prof. dr hab. Małgorzata Cywińska – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (ukończone z wyróżnieniem studia na kierunku pedagogika). Profesor nauk społecznych (tytuł profesora nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 28.09.2018 r.), doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki - wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego. Kierownik Zakładu Pedagogiki Dziecka (do 2020 r. Zakład Edukacji Dziecka - strona internetowa Zakładu: www.zpd.amu.edu.pl), kierownik specjalności na studiach licencjackich i magisterskich prowadzonych przez Zakład (2011 - 2021), kierownik kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, przewodnicząca Komisji ds. Przewodów Doktorskich na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM, Pełnomocnik Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM ds. studenckich Collegium Europaeum Gnesnense (2007 - 2017), założycielka i opiekun Studenckiego Koła Naukowego Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej (2012 -2017). Wielokrotnie nagradzana nagrodami Rektora UAM za osiągnięcia w pracy naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej.

Ważniejsze prace zwarte:

  • M. Cywińska (red.), Dziecko w sytuacjach stresowych, Poznań 2020.
  • M. Cywińska, (red.), Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci, Poznań 2019.
  • M. Cywińska, Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym. Objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania, Poznań 2017 i 2018.
  • M. Cywińska (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka, Poznań 2016.
  • M. Cywińska (red.), Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej
    i pedagogiczno - psychologicznej. Wybrane kwestie,  Warszawa 2015 ( wraz z D. Borecką – Biernat).
  • M. Cywińska (red.), Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty,  Poznań 2014.
  • M. Cywińska (red.), Oblicza trudnego dzieciństwa. Konteksty rodzinno- edukacyjne, Poznań 2014.
  • M. Cywińska (red.), Być nauczycielem. Kompetencje współczesnego nauczyciela, Poznań 2013.
  • M. Cywińska (red.), Sytuacje trudne w życiu dziecka, Poznań 2008 (wyd. I), Poznań 2009 (wyd. II).
  • M. Cywińska, Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych, Poznań 2004.

Ważniejsze artykuły:

  • M. Cywińska, Children`s Functioning in Difficult Situations in the Contemporary World, “European Journal of Social Science Education and Research”  2021, nr 1, vol. 8.
  • M. Cywińska,  Dziecko w sytuacji rozwodu rodziców, “Roczniki Pedagogiczne” 2021, nr 4, vol. 13 (49).
  • M. Cywińska, Reakcje fizjologiczne i behawioralno - poznawcze dzieci w młodszym wieku szkolnym w sytuacjach stresowych, “Forum Pedagogiczne”  2021, nr 2,vol 11.
  • M. Cywińska, Stresowe sytuacje odrzucenia rówieśniczego, w: Dziecko w sytuacjach stresowych, red. M. Cywińska, Poznań 2020.
  • M. Cywińska, Stress coping strategies for 8- and 9-year-old children, “Studia Edukacyjne” 2020, nr 57.
  • M. Cywińska, Konflikty destruktywne - trudno rozwiązywalne w perspektywie „wychowania do wartości”, „Studia Edukacyjne” 2019, nr 52.
  • M. Cywińska. Porażka i sukces w przestrzeniach życiowych dziecka, w: Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci, red. M. Cywińska, Poznań 2019.
  • M. Cywińska, Positive reappraisal of stressful situations by children of younger school age, “Kultura – Społeczeństwo - Edukacja” 2018,  nr 1 (13).
  • M. Cywińska, Społeczny świat dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa, w: Środowiska uczestnictwa społecznego jednostek, kategorii i grup (doświadczenia socjalizacyjne i biograficzne), red. J. Modrzewski, A. Matysiak - Błaszczyk, E. Włodarczyk,  Poznań 2018.
  • M. Cywińska, Twórczy wymiar aktywności językowej dziecka, w: Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, red. M. Cywińska, Poznań 2016.
  • M. Cywińska Małgorzata, Spostrzeganie interpersonalne w sytuacjach konfliktu,
    w: Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno – psychologicznej. Wybrane kwestie, red. D. Borecka – Biernat, M. Cywińska, Warszawa 2015.
  • M. Cywińska, Interpersonal Conflicts between Children as Difficult Situations in Teaching, “The New Educational Review” 2013,  No. 3, vol. 33.

Jej zainteresowania naukowo- badawcze koncentrują się wokół pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz psychologii rozwoju społecznego dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Szczególnie odnoszą się do trudnych sytuacji życiowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (sytuacji stresowych dzieci,  ich sytuacji konfliktowych, sytuacji osamotnienia, odrzucenia rówieśniczego). Dorobek naukowy Autorki obejmuje liczne prace zwarte i artykuły  podejmujące wspomnianą problematykę, jak również dotyczące aktywizowania rozwoju emocjonalno - społecznego i poznawczego dzieci.

Organizatorka interdyscyplinarnych konferencji naukowych (ogólnopolskich, międzynarodowych) z cyklu Sytuacje trudne w okresie dzieciństwa:

  • Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konflikty społeczne w świecie dziecka”, Poznań 2023;
  • Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Sytuacje stresowe w przestrzeniach życiowych dziecka”, Poznań 2018;
  • Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Trudności w przestrzeni edukacyjnej dziecka”, Poznań 2017;
  • Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej „Konflikt społeczny. Uwarunkowania - specyfika -  przezwyciężanie - skutki”, Poznań 2014;
  • Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Dziecko w perspektywie trudnych sytuacji życiowych”, Poznań 2013.

Ponadto od 2023 r. organizatorka Konferencji Naukowo - Metodycznych „Dziecko w zaczarowanym kręgu książki. Czytajmy Dzieciom!”

Założycielka i autorka programu specjalności na kierunku pedagogika: „Wychowanie przedszkolne i Nauczanie początkowe” (2008 r.). Autorka i realizatorka projektów naukowo - badawczych: „Osoby znaczące w życiu dzieci 5- i 6- letnich”, „Konflikty interpersonalne dzieci w wieku przedszkolnym”, „Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych”, „Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym”.

Członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Zespołu Edukacji Elementarnej Komitetu Nauk Pedagogicznych działającego przy PAN, Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP. Członkini Rady Wydawniczej Wydawnictwa Naukowego EDUsfera, funkcja eksperta w zakresie edukacji wczesnoszkolnej w ramach projektu KoderJunior. Członkini zespołu recenzentów w czasopismach: „Rocznik Lubuski”, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, „Wychowanie w Rodzinie”, „Chowanna”, „Problemy Wczesnej Edukacji”, „Colloguium”. Odbyła wyjazdy studyjne m.in. do: Niemiec, Wielkiej Brytanii (Kingston University), Hiszpanii (University of Vic – Central University of Catalonia) w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kierowała projektem edukacyjnym „Langard II”, którego partnerem wiodącym był Froebel Bildung und Erziehung gGmbH. Promotor trzech doktoratów, z czego dwa przewody doktorskie zostały zakończone nadaniem stopnia doktora.

  • Seminaria magisterskie na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych
  • Opieka nad realizacją indywidualnego programu badawczego doktoranta (2021- 2025) – seminarium
  • Wykłady na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych:
    Podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
    Metodyka edukacji przedszkolnej
    Metodyka edukacji wczesnoszkolnej
    Warsztat pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

2023 rok - Dyplom Najlepszego Dydaktyka przyznany przez Radę Samorządu Studentów Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu
2023 r.  - Nagroda JM Rektora UAM – nagroda zespołowa III stopnia za osiągniecia w pracy organizacyjnej
2019 rok - nagroda Dziekana WSE UAM będąca wyrazem uznania dla osiągnięć w pracy organizacyjnej
2018 rok - nagroda JM Rektora UAM - nagroda indywidualna II stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej
2016 rok - nagroda JM Rektora UAM - nagroda indywidualna II stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej
2015 rok - nagroda JM Rektora UAM - nagroda zespołowa III stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej
2014 rok - Nagroda JM Rektora UAM - nagroda zespołowa III stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej
2013 rok - Nagroda JM Rektora UAM - nagroda indywidualna III stopnia za osiągnięcia w pracy dydaktycznej
2010 rok - Nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w uznaniu zaangażowania w wypełnianiu obowiązków Pełnomocnika Dziekana ds. Studenckich Collegium Europaeum Gnesnense
2009 rok - Nagroda JM Rektora UAM - nagroda zespołowa II stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej
2008 rok - Nagroda JM Rektora UAM za osiągnięcia w pracy organizacyjnej
2007 rok - Nagroda JM Rektora UAM za osiągnięcia w pracy organizacyjnej
Laureatka Złotego Medalu za Długoletnią Służbę nadanego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Muzyka Leonarda Cohena, podróże po Europie (ulubione: Barcelona i twórczość Gaudiego, urok norweskich fiordów) i po Polsce (zwiedzanie pałaców, pałacyków i dworków …..)

Child pedagogy, psychology of social development of a child, problems of difficult situations (conflict, stress) in a child's life, issues of activating emotional, social and cognitive development of children in the period of middle and late childhood; contact in the following languages: Polish, English; e-mail: cywinska@amu.edu.pl