prof. dr hab.Agnieszka Cybal-Michalska
Zakład Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży
- agnieszka.cybal-michalska@amu.edu.pl
- 61 829 23 31, 61 829 23 28 (zakład)
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój 202
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżur w semestrze zimowym:
środa: 11:30 - 13:00
UWAGA:
Seminarium w dniu 22.12.br. nie odbędzie się. Zajęcia zostaną odrobione w innym terminie.
Magisterium – Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 1997.
Doktorat - Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2001.
Habilitacja – Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2007.
Tytuł profesora – Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014.
Stanowisko profesora zwyczajnego - Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015.
MBA – „Zarządzanie Szkołą Wyższą” - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu - 2014.
Monografie:
Cybal-Michalska Agnieszka, Orientacje proeuropejskie młodzieży. Stan i potrzeby edukacyjne., Poznań 2001, wyd. Wolumin, ss. 221.
Cybal-Michalska Agnieszka, Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne., Poznań 2006, Wydawnictwo Naukowe UAM, ss.250.
Cybal-Michalska Agnieszka, Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2013, ss. 406. (wydanie II 2014).
Cybal-Michalska Agnieszka (red.),Jednostka, społeczeństwo i edukacja w globalnym świecie, Poznań-Leszno 2006, ss. 276.
Cybal-Michalska Agnieszka (red.),Tożsamość w kontekście edukacyjnym i społeczno-kulturowym. Między partykularyzmem a uniwersalizmem. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011, ss.230.
Cybal-Michalska Agnieszka, Danuta Kopeć, Waldemar Segiet, Studia z pedagogiki i nauk pogranicza, Wydawnictwo Naukowe UAM,, Poznań 2011, ss. 410.
Cybal-Michalska Agnieszka, Wierzba Paulina, Spektakle kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012, ss. 342.
Publikacje – wybrane artykuły w czasopismach i rozdziały w książkach:
Cybal-Michalska Agnieszka, Społeczeństwo przyszłości w wyobrażeniach młodzieży: indywidualistyczna vs. kolektywistyczna koncepcja społeczeństwa, [w:] Edukacja alternatywna w XXI wieku, red. Z. Melosik, B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010, s. 315–332.
Cybal-Michalska Agnieszka, Heterogeneity of the global world-about the need of life and a dialoque with “otherness”, [w:] Studia Edukacyjne 2011, nr 18.
Cybal-Michalska Agnieszka, Rozwój kariery jako proces inwestowania w kapitał kariery, [w:] Studia Edukacyjne 2012, nr 22.
Cybal-Michalska Agnieszka, The Contemporary Society, Changes in the Job World – Challenges for the Future, [w:] Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, nr 1/2012.
Cybal-Michalska Agnieszka, Kariera jako “własność” jednostki – rozważania teoretyczne nad definicyjnym credo, [w:] Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, nr 1/2012.
Cybal-Michalska Agnieszka, Prodevelopmental Orientation as a Determinant of an Active Cooperation of Subject for the Benefit of Constructing One's Own Career, [w:] Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, nr 2/2012.
Cybal-Michalska Agnieszka, Kariera w społeczeństwie współczesnym – między podmiotem a strukturą (interpretacja teorii A. Giddensa), [w:] Studia Edukacyjne, nr 24/2013.
Cybal-Michalska Agnieszka, Świat w którym „kariera robi karierę” – o satysfakcji z kariery o poczuciu zawodowego sukcesu, Studia Edukacyjne, 2013, nr 26.
Cybal-Michalska Agnieszka, Podmiot i struktura społeczna w teorii A. Giddensa – rekonstrukcja i krytyka, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2013, nr 2.
„Career portfolio” as a Tool to Renew Career Capital, Studia Edukacyjne, 2014, nr 30.
Cybal-Michalska Agnieszka, Women's sequential and cyclic careers: implications for the career theory, Journal of Gender and Power, vol. 1, no. 1/2014.
Cybal-Michalska Agnieszka, Szkoła jako kreator proaktywności w świecie wielości możliwości, Studia Pedagogiczne XXV/2014.
Cybal-Michalska Agnieszka, Globalizacja i jej krytyka. O potrzebie zorientowania społeczeństwa na wiedzę, odpowiedzialność i aktywne współdziałanie, [w:] A. Cybal–Michalska, P. Wierzba (red.) Spektakle kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012, s. 41-48.
Cybal-Michalska Agnieszka, Obraz ciała jako tożsamościowy element krystalizowania własnego wizerunku, [w:] Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska (red.) Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i praktyka; Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012, s. 51-61.
Cybal-Michalska Agnieszka, Społeczeństwo globalnej zmiany i kondycja współczesnego człowieka – przyczynek do dyskusji nad ideą homo explorens, [w:] B. Jankowiak (red.) Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013, s. 15-31.
Cybal-Michalska Agnieszka, Youth on Their Way to Shape their Identity in a Professional Career Style,[w:] Studia Edukacyjne 2014, nr 32.
Cybal-Michalska Agnieszka, Prodevelopmental orientation as a determinant of an active participation and cooperation in a reality oriented towards a global change, [w:] Science, Technology, Higher Education and Society in the Conceptual Age, eds. T. Marek, W. Karwowski, J. Kantola, Tylor & Francis, London. - New York 2014.
Cybal-Michalska Agnieszka, Gmerek Tomasz, Globalisation: educational and socialisation aspect, [w:] Educational and socio-cultural competences of contemporary teachers. Selected issues, red. J. Pyżalski, theQstudio, Łódź 2015, s. 9-26.
Cybal-Michalska Agnieszka, Proactivity in a career as a strategy of the intentional construction of an individual future in the world oriented toward a global change, Procedia Manufacturing, Elsevier, 2015, vol. 3, s. 3644-3550, red. Tareq Ahram, Waldemar Karwowski and Dylan Schmorrow.
Cybal-Michalska Agnieszka, La multiplicité et la différence en tant que narrations de la modernité – vers un dialogue créatif avec « l’altérité », Synergies Pologne, 2015, n° 12, s. 57-68.
Obszary badawcze:
Pedagogika młodzieży
Socjologia edukacji
Pedagogika kultury
Pedagogika społeczna
Pedagogika pracy
Zainteresowania badawcze:
Socjopedagogiczne problemy młodzieży.
Globalizacja współczesnego świata (globalizacja jako największy megatrend współczesności), spektrum problemów świata globalnego a jakość życia współczesnego człowieka, młodzieży.
Orientacje młodzieży na: doświadczenie zapośredniczone z mediów, kulturę popularną, ideologię konsumpcji.
Młodzież jako menadżer własnej kariery; Młodzież w świecie „bezgranicznych” karier: Planowanie i monitorowanie kariery – przejście młodzieży z edukacji na rynek pracy.
Tożsamość współczesnej młodzieży oraz czynniki determinujące jakość formowania tożsamości w świecie permanentnej zmiany.
System wartości, style życia oraz orientacje prorozwojowe i pro aktywne, życiowe młodzieży.
Edukacja europejska.
Granty i projekty badawcze:
2000 – 2001: grant Ministerstwa Nauki i Informatyzacji, tytuł: „Orientacje proeuropejskie młodzieży. Stan i potrzeby edukacyjne”, – główny wykonawca.
2003 – 2006: grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, tytuł: „Spektrum problemów świata globalnego z perspektywy młodzieży. Edukacyjne konteksty globalizacji” – kierownik grantu.
2014: projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, tytuł: „Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela wczesnej edukacji” – wykonawca.
2015: projekt w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego, tytuł: „Kompetencje wychowawcze i społeczno-kulturowe współczesnych nauczycieli - kurs i portal edukacyjny” - ekspert.
2016 - 2017: projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, tytuł: „Stawiam na rozwój – wzrost umiejętności TIK wzmocnieniem pozycji osób dorosłych, szczególnie w wieku 50+, na ryku pracy w powiecie pilskim”.
2015: projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, tytuł: „Kompetencje wychowawcze i społeczno-kulturowe współczesnych nauczycieli - kurs i portal edukacyjny”.
Inne:
Stanowiska i funkcje pełnione w UAM:
Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych od 2016 roku.
Członek Senatu Uniwersytetu im. A. Mickiewicza od 2016 roku.
Członek Komisji Rektorskiej ds. Kadr i Finansów od 2016 roku.
Członek Komisji Statutowej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza od 2016 roku.
Członek Rady Szkoły Wychowania Fizycznego i Sportu od 2016 roku.
Członek Rady Uniwersytetu Otwartego od 2016 roku.
Przewodnicząca Rady Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza od 2016 roku.
Członek Rady Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza od 2008 roku.
Prodziekan ds. Studiów Podyplomowych, Ośrodków Zamiejscowych i Promocji Wydziału (2008-2012).
Prodziekan ds. Planowania i Sprawozdawczości Naukowej, Studiów podyplomowych i Promocji (2012-2016).
Kierownik Zakładu Pedagogicznych Problemów Młodzieży, Wydział Studiów Edukacyjnych od 2008 roku.
Kierownik Studiów Podyplomowych Przygotowania Pedagogicznego w Instytucie Kultury Europejskiej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Gnieźnie od 2009 roku.
Kierownik Studiów Podyplomowych Aktywizacja Młodzieży – Zarządzanie Projektami z obszaru ekonomii społecznej od 2015.
Członek Zespołu Rektorskiego ds. Oceny Wdrażania Strategii Rozwoju UAM - 2010 - 2012.
Członek Zespołu ds. Strategii Rozwoju UAM – 2012 - 2016.
Członek Komisji Rektorskiej ds. Promocji i Informacji – 2008 - 2011.
Członek Komisji Rektorskiej ds. Promocji i Marketingu - 2012 - 2016.
Członek Komisji Rektorskiej ds. Współpracy z Gospodarką – 2012 - 2016.
Pełnomocnik ds. Programów Unii Europejskiej na Wydziale Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - 2004 - 2007.
Redaktor Naczelna czasopisma „Edukacja – Kultura – Społeczeństwo - Edukacja” Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu.
Członek Rady Redakcyjnej czasopisma oraz redaktor tematyczny „Studiów Edukacyjnych” Wydawnictwo Naukowe UAM - od 2011.
Stanowiska i funkcje pełnione poza UAM:
Członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
Członek Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
Przewodnicząca Zespołu Pedagogiki Młodzieży przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
Członek Ośrodka Badań i Edukacji Europejskiej.
Członek założyciel Towarzystwa Wiedzy o Kulturze i Edukacji Międzykulturowej – 2004 - 2008.
Członek międzynarodowej sieci tematycznej CICE: Children’s Identity and Citizenship in Europe – 2003 - 2009.
Z-ca Redaktora Naczelnego czasopisma „Pampaedia. Leszczyńskie Studia Humanistyczne” - od 2005 r.
Zastępca Przewodniczącego Rady Redakcyjnej periodyku naukowego „Dialogi o Kulturze i Edukacji” - czasopismo WSH w Lesznie – od 2012 r.
Członek Zespołu Redakcyjnego Rocznika „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” – czasopismo Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
Członek Zespołu Recenzentów w Roczniku „Art Inter Culturas” (red. naczelny Jarosław Chaciński) – Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Członek Zespołu Recenzentów Roczniku „Rocznik Pedagogiczny” (red. naczelna Maria Dudzikowa) – Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
Członek Zespołu Recenzentów w „Forum Oświatowym” (red. naczelna Dorota Gołębniak) – Wydawnictwo Dolnośląska Szkoła Wyższa i Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
Członek Zespołu Recenzentów w czasopiśmie „Parezja” (red. naczelna Alicja Korzeniecka-Bondar) czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
Członkostwo w organizacjach:
Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
Polskie Towarzystwo Pedagogiczne
Towarzystwo Pedagogiki Porównawczej
Ośrodek Badań i Edukacji Europejskiej
Współpraca międzynarodowa i wyjazdy studyjne:
1998 - Bruksela, Luksemburg, Strasburg – wizyta studyjna/udział w seminariach.
Wizyty studyjne w: University of London, University of Amsterdam, University of Stockholm, University of Edinburgh, Columbia University NY.
Współpraca w ramach wspólnych przedsięwzięć publikacyjnych i prac w zespole redakcyjnym: Masarykowa Univerzita w Brnie, California State University Fullerton, College of Education, Uniwersity of Missouri - St. Louis w Stanach Zjednoczonych, Universita della Calabria we Włoszech, University of Bergen w Norwegii, University of British Columbia w Kanadzie, University of Auckland w Nowej Zelandii.
Socjopedagogiczne problemy młodzieży.
Problematyka zarządzania uczelnią wyższą.
Pedagogika młodzieży.
Coaching w perspektywie globalnego świata.
Kierunki i prądy pedagogiki współczesnej.
Teoria kultury i antropologia kulturowa.
Współczesne zjawiska i subkultury dewiacyjne.
Wielokrotnie przyznane indywidualne i zespołowe nagrody J.M. Rektora UAM za osiągnięcia naukowe.
Wielokrotnie przyznane indywidualne nagrody J.M. Rektora UAM za osiągnięcia organizacyjne i dydaktyczne.
2011, 2013 - Zespołowa Nagroda Specjalna I stopnia dla Nauczycieli Akademickich Legitymujących się Najwyższym Wskaźnikiem Efektywności w publikowaniu wysoko punktowanych prac naukowych w roku 2010 r oraz 2012.
2014 - Indywidualna Nagroda Specjalna I stopnia dla Nauczycieli Akademickich Legitymujących się Najwyższym Wskaźnikiem Efektywności w publikowaniu wysoko punktowanych prac naukowych.
2014 - odznaczenie przez Prezydenta RP Srebrnym Krzyżem Zasługi za wybitne zasługi w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, za osiągnięcia w działalności na rzecz upowszechniania idei europejskiej.
2015 - otrzymałam Medal Komisji Edukacji Narodowej.
Youth pedagogy, sociology of education, socio-pedagogical problems of youth, issues of globalization, European dimension of education, issues of youth identity, the condition of modern people, pro-development and proactive orientation of youth, professional career of youth; contact in Polish, English, Russian e-mail: agnieszka.cybal-michalska@amu.edu.pl.