prof. UAM dr hab.Andrzej Ćwikliński

Zakład Dydaktyki Ogólnej

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze  zimowym:

środa: 11:00 - 12:00

UWAGA:

Doktor habilitowany nauk humanistycznych, w zakresie pedagogiki, profesor uczelni, dydaktyk. Przedmiotem zainteresowań badawczych są szeroko pojęte kwestie optymalizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego, szczególnie poprzez  dążenie do rozwoju procesów poznawczych ucznia. Podejmuje zagadnienia dotyczące procesów kształcenia postrzeganego w szerszym kontekście uwarunkowań społecznych w tym psychologicznych i socjologicznych. W obrębie zainteresowań naukowych znajdują się również zagadnienia dotyczące zmian w edukacji, dokonywane w Polsce w wyniku wprowadzanych reform edukacyjnych, a odnoszone do szerszych kontekstów związanych z postępującymi zjawiskami globalizacji, integracji europejskiej i polskiej zmiany społeczno-politycznej.
Przedmiotem zainteresowań są również kwestie odnoszące się do aksjologicznych aspektów procesu kształcenia.

ORCID ID: 0000-0003-3638-6665

Monografie i redakcje:

A. Ćwikliński, M. Przybyła red. Społeczeństwo i edukacja. Teorie a implikacje praktyczne, Poznań 2015.
A. Ćwikliński red. Edukacja akademicka między oczekiwaniami a rzeczywistością, Poznań 2014
A. Ćwikliński, Zmiany w polskiej edukacji w okresie globalizacji, integracji i transformacji. systemowej, Poznań 2005.

Wybrane artykuły i rozdziały w publikacjach zwartych:


A. Ćwikliński, Depresja dzieci i młodzieży jako skutek problemów osobniczego i społecznego rozwoju, ,,Rocznik pedagogiczny”, vol. 44, 2021.
A. Ćwikliński, Młodzież w świecie multimedialnej manipulacji, ,,Studia Edukacyjne”, nr 62, 202.1
A. Ćwikliński, Czynniki determinujące systemy wartości i cele życiowe młodzieży, w: Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych, A. Cybal-Michalska, red. Poznań 2019.
A. Ćwikliński, O potrzebie rekonstrukcji aksjologii w teorii pedagogicznej i praktyce edukacyjnej, w: ,,Ku życiu wartościowemu. Idee – koncepcje - praktyki”, tom 1, Idee – koncepcje, B. Śliwerski, M. Czerepaniak – Wakczak, J. Madalińska – Michalak, red. Kraków 2018.
A. Ćwikliński, Aksjologia w teorii i praktyce edukacyjnej, w: ,,Edukacja jutra. Wartości – Wychowanie – Kształcenie, A. Kamińska, P. Oleśniewicz, red. Sosnowiec 2017.
A. Ćwikliński, E. Piotrowski, Wspomnienie o profesorze zw. dr hab. Kazimierzu Denku, w: Edukacja jutra. Filozofia życia Prof. Kaziemierza Denka (1932-2016), A. Kamińska, E. Kraus, P. Oleśniewicz, Sosnowiec 2016.
A. Ćwikliński, Agresja i przemoc w środowisku szkolnym, w: Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole, A. Kamińska, P. Oleśniewicz, red. Sosnowiec 2016.
A. Ćwikliński, Wybrane aspekty edukacji globalnego świata, w: Społeczeństwo i edukacja. Teorie a implikacje praktyczne, A. Ćwikliński, M. Przybyła, red. Poznań 2015.
A. Ćwikliński, Wokół problemów edukacji akademickiej, w: Edukacja akademicka. Między oczekiwaniami a rzeczywistością, A. Ćwikliński red. Poznań 2014.
A. Ćwikliński, Demokracja podstawowym warunkiem przemian edukacyjnych w globalnym świecie, w: Tożsamość w kontekście edukacyjnym i społeczno-kulturowym. Między partykularyzmem a uniwersalizmem, A. Cybal – Michalska red. Poznań 2011.
A. Ćwikliński, Edukacja wobec zagrożeń i złożoności cywilizacyjnych, w: Dialog o edukacji wobec zmian w globalizującym się świecie, A. Karpińska, red. Białystok 2010.
A. Ćwikliński, Pomiędzy oddziaływaniem szkoły i kultury popularnej. Dylematy tożsamościowe współczesnej młodzieży, w: Kultura popularna – tożsamość – edukacja, D. Hejwosz, W. Jakuboski, red. Kraków 2010.
A. Ćwikliński, Pozytywne i negatywne znaczenie masmediów dla środowiska edukacyjnego uczniów, w: Edukacja jutra, tom 2, K. Denek, T. Koszczyc, W. Starościak, red. Wrocław 2009.
A. Ćwikliński, Kontrowersje wokół wychowania obywatelskiego, w: Edukacja jutra, tom 1, K. Denek, T. Koszczyc, W. Wiesner, red. Wrocław 2008.
A. Ćwikliński, Polskie szkolnictwo wyższe – regres czy progres?, w: Edukacja jutra, tom. 2, K. Zatoń, T. Koszczyc, T. Sołtysik, red. Wrocław 2007.
A. Ćwikliński, Polski system edukacji po reformie? w: Ewaluacja i innowacje w edukacji nauczycieli, tom 1, J. Grzesiak, red. 2007.
A. Ćwikliński, W kierunku europejskich standardów edukacyjnych, w: Procesy uczenia się i ich uwarunkowania, F. Bereźnicki, K. Denek, J. Świrko-Pilipczuk, red. Szczecin 2005.
A. Ćwikliński, Zmiany w polskim szkolnictwie na tle cywilizacji informatycznej, w: W kręgu edukacji, nauk pedagogicznych i krajoznawstwa, E. Kameduła, I. Kuźniak, E. Piotrowski, red. Poznań 2003.
A. Ćwikliński, Poszukująca strategia kształcenia, w: Teoria i praktyka kształcenia w dialogu i perspektywie, A. Karpińska, red. Białystok 2003.

Wykaz zainteresowań badawczych:

Zainteresowania związane z szeroko pojętym procesem kształcenia, dotyczące różnego rodzaju uwarunkowań realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego. Zagadnienia dotyczące optymalizacji procesu edukacji w szeroko rozumianym środowisku społecznym. Poszukiwanie rozwiązań dotyczących ożywienia i wzmożenia działalności dydaktycznej. Analiza szerszych kontekstów związanych z postępującymi zjawiskami globalizacji oraz integracji europejskiej w kontekście potrzeb edukacyjnych.

Funkcje w zespołach redakcyjnych:

Redaktor tematyczny czasopisma Studia Edukacyjne w zakresie dydaktyki ogólnej.

Udział w grupach i zespołach badawczych:

Członek Zespołu Pedagogiki Młodzieży przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, koordynatora zespołu roboczego: Młodzież i jej problemy w środowisku edukacyjnym

Inne:
-  Prodziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych w kadencji 2008-2012, 2012-2016
-  kierownik Zakłądu Dydaktyki Ogólnej od 2014r.
-  kierownik Stacjonarnych Studiów Doktoranckich 2008-2016
-  kierownik Studiów Podyplomowych Przygotowania Pedagogicznego, od 2013
-  członek Rady Wydawnictwa Naukowego UAM, 2008-2016
-  przewodniczący Komisji ds. przewodów doktorskich od 2013
-  członek Komisji Rektorskiej ds. studiów doktoranckich 2008-2016
-  kurator Zakładu Technologii Kształcenia do 2013-2017r.
-  członek Rady Naukowej dyscypliny Pedagogika na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM
-  przewodniczący Rady Wydawniczej Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM 2008-2016
-  członek Rady Wydawniczej Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM od 2016r.
-  Prezes Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oddział Poznań w kadencji 2011-2020
-  członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w kadencji 2011-2020

Dydaktyka ogólna
seminarium licencjackie
seminarium magisterskie
Wizytówka:
Proces kształcenia i jego składowe w zakresie wszystkich szczebli edukacji także edukacji przedszkolnej, procesy globalizacji a edukacja, edukacja wobec procesów integracji europejskiej, zmiany w polskiej oświacie, praca z uczniem zdolnym, problematyka niepowodzeń szkolnych, edukacja a rynek pracy, patologie życia szkolnego , agresja, przemoc, narkomania, media a edukacja
Przykładowe tytuły opracowań książek i czasopism
* Zmiany w polskiej edukacji w okresie globalizacji, integracji i transformacji systemowej
* Edukacja wobec przemian świata społecznego
* Pomiędzy oddziaływaniem  szkoły i kultury popularnej
* Rola nauczyciela w procesie kształcenia
* Kształcenie inteligencji dziecka w szkole. Możliwości i ograniczenia
Proponowana tematyka prac licencjackich/magisterskich (konkretne przykłady tematów):
* Integracja europejska a przemiany edukacyjne w Polsce
* Organizacja czasu wolnego uczniów szkoły podstawowej
* Rozwój społeczny dziecka w przedszkolu
* Zjawisko przemocy wśród uczniów szkoły podstawowej
* Przyczyny niepowodzeń uczniów zdolnych

2020 – medal 100-lecia Uniwersytetu Poznańskiego przyznany przez Rektora UAM
2016 - nagroda indywidualna III stopnia Rektora UAM za osiągnięcia w pracy organizacyjnej
2016 - nagroda indywidualna III stopnia Rektora UAM za osiągniecia w pracy organizacyjnej
2016 – nagroda zespołowa III stopnia Rektora UAM za osiągniecia w pracy naukowej
2015 – nagroda indywidualna III stopnia Rektora UAM za osiągnięcia w pracy organizacyjnej
2015 - nagroda zespołowa III stopnia Rektora UAM za osiągniecia w pracy naukowej
2014 - nagroda indywidualna III stopnia Rektora UAM za osiągnięcia w pracy organizacyjnej
2013 - nagroda indywidualna III stopnia Rektora UAM za osiągnięcia w pracy organizacyjnej
2013 – złotym medalem za długoletnią służbę przyznana przez Prezydenta RP
2012 - nagroda indywidualna III stopnia Rektora UAM za osiągnięcia w pracy dydaktycznej
2012 – nagroda zespołowa II stopnia Rektora UAM za osiągnięcia w pracy naukowej
2011 – nagroda zespołowa I stopnia Rektora UAM za osiągnięcia w pracy naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej
2011- nagroda indywidualna III stopnia Rektora UAM za osiągnięcia w pracy organizacyjnej
2007 – nagroda indywidualna I stopnia Rektora UAM za osiągniecia w pracy naukowej

Zainteresowania koncentrują się wokół literatury historycznej, biograficznej, muzyki, gry na pianinie, podróży, filmu dokumentalnego.

Prof. Andrzej Ćwikliński

professor, head of the Department of General Didactics; general didactics, theory of education; values in education, the importance of goals in the educational process, teaching content in school curricula, as well as organisational forms and methods of working with students; issues related to early childhood and academic education; the impact of global and European integration processes and school system reforms in Poland on educational transformations; contact in Polish and English, e-mail ancwik@amu.edu.pl