drMonika Christoph
Zakład Edukacyjnych Badań nad Językiem i Komunikacją Dziecka
- monikaba@amu.edu.pl
- 61 829 22 42
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 504
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżur w semestrze zimowym:
poniedziałek: 11:30 - 13:30
UWAGA:
Dyżur w dniu 25.11.24 odbywa się zdalnie na MS Teams.
Od lutego 2010 roku jestem zatrudniona na stanowisku adiunkta (pracownika naukowo-dydaktycznego) w Zakładzie Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jestem specjalistą ds. edukacji dorosłych - andragogiem, doradcą zawodowym i personalnym, trenerem-szkoleniowcem. Aktywnie kształtuję swoje doświadczenie zawodowe jako edukator osób dorosłych i realizator projektów edukacyjno-doradczych, prowadząc przez 15 lat zajęcia dydaktyczne na poziomie akademickim oraz szkolenia dla nauczycieli i kadry pracowniczej różnych szczebli. Promotor 60 prac licencjackich, 40 prac magisterskich, 24 prac podyplomowych, 1 praca doktorska (funkcja promotora pomocniczego), Opiekun praktyk zawodowych, Kierownik Studiów Podyplomowych: Akademia Trenera. Bardzo chętnie podejmuję aktywność naukowo-dydaktyczną związaną z realizacją badań porównawczych oraz przeglądu literatury obcojęzycznej. W latach 2015-2019 nawiązałam w tym zakresie współpracę z następującymi uczelniami zagranicznymi: Mendel University in Brno; Stranmillis University College in Belfast oraz Universida de Granada, La Inmaculada, Faculty of Education Science.
M. Christoph, Zmieniająca się szkoła wobec wymagań rynku pracy, i nie tylko, "Forum pedagogiczne" 2021, Tom 11/1;
M. Christoph, Digital nomadism as a key perspective of changes in the labor market - theoretical study, "Journal of Lifelong Learning" 2021, Tom 11, Wydanie 1 (https://doi.org/10.11118/lifele20211101039);
M. Christoph, S. Wawrzyniak red., Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2020;
M. Christoph, Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy?, w: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, red. M. Christoph, S. Wawrzyniak, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2020;
E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak red., Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2020;
M. Christoph, Pracownik a pracodawca. Budowanie dwustronnej relacji w kontekście zmian na rynku pracy, w: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2020;
M. Christoph, Strategie wellbeingowe w organizacjach. Nowy wymiar motywowania pracowników, w: Jednostka, Edukacja, Organizacja wobec przemian rynku pracy, red. S. M. Kwiatkowski, M. Piorunek, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2020;
Christoph M., Efektywne funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw - determinanty i ograniczenia, w: Sekrety organizacji. Barwy codzienności, red. R. Tomaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019;
M. Christoph, Contemporary dialogue with the employer. Selected trends in the labor market, "Szkoła-Zawód-Praca" 2019, nr 17;
M. Christoph, E. Krause, Kariera zawodowa kobiet we współczesnych organizacjach, "Studia Edukacyjne" 2019, nr 53;
M. Christoph, S. Wawrzyniak, Szkoła jako współczesna organizacja, w: Edukacja jutra. Formy wzbogacania wychowania i zmniejszania zagrożeń społecznych, red. A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej, Warszawa 2019;
M. Christoph, J. Szłapińska, Aspiracje edukacyjno-zawodowe hiszpańskich studentów, w: Edukacja w warunkach globalnych i lokalnych. Konteksty i egzemplifikacje, red. A. Boroń, A. Mańkowska, C. Czech-Włodarczyk, P. Peret-Drążewska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018;
M. Christoph, Szkoła jako organizacja ucząca się , w: Uczenie się przez całe życie. Rozwój - kariera - praca, red. E. Solarczyk-Ambrozik, M. Barańska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018;
M. Christoph, Edukacja i praca w nowoczesnych organizacjach, w: Edukacja jutra. Wiedza i edukacja w egzystencji współczesnego człowieka, red. A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu 2018;
M. Christoph, Znaczenie wiedzy i uczenia się w organizacji, w: Edukacja dla przyszłości w perspektywie orientacji na rynek pracy; red. R. Gerlach, R. Tomaszewksa-Lipiec , Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2017;
M. Christoph (Bartkowiak), Sytuacja zawodowa i wartość pracy w życiu współczesnej młodzieży, w: Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, red. E. Solarczyk-Ambrozik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016;
M. Christoph (Bartkowiak), Learning organisation as an employer - unique charasteristics, w: Lifelong learning for labour market needs, red. E. Solarczyk-Ambrozik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016;
M. Christoph (Bartkowiak), J. Szłapińska, Kształtowanie kariery zawodowej młodzieży na współczesnym rynku pracy, w: Wyzwania rynku edukacyjnego wobec rynku pracy - wymiary lokalne, regionalne i nadregionalne, red. Barbara Wiśniewska-Paź, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2015;
M. Christoph (Bartkowiak), The balance between work and life as the basis for building human capital in modern organizations, w: Work - personal life. Between harmony and disintegration, red. R. Tomaszewska-Lipiec, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015;
M. Christoph (Bartkowiak), J. Szłapińska, Educational activity of college graduates, w: Lfelong learning assessment and quality increase within the European context, red. L. Danielová, J. Schmied; Krtiny -Brno 2015 - publikacja elektroniczna.
Zainteresowania naukowe:
Moje zainteresowania naukowe oraz doświadczenie kształtują się wokół problematyki pedagogiki pracy, doradztwa zawodowego i osobistego, rozwoju zawodowego i osobistego, zarządzania projektami, organizacji uczących się, polityki pracowniczej w instytucjach publicznych i prywatnych, a także strategii wellbeingowych jako specyficznych form motywowania pracowników. Swoją pracę nad wyżej wymienionymi tematami skupiam głównie wokół publikacji naukowych (w języku polskim i angielskim), aktywności konferencyjnej, szkoleniowo-kursowej, dydaktycznej oraz organizacyjnej w zróżnicowanym zakresie.
Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:
2019 Udział w projekcie "Uczeń z pasją - kompleksowe wsparcie uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w wyborze optymalnych ścieżek edukacyjnych i zawodowych 2017 - 2019". Projekt skierowany był do uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych oraz klas II i III oddziałów gimnazjalnych z 80 szkół z obszaru MOF Poznania. Wsparciem zostali objęci również nauczyciele z tych szkół. Celem projektu było także doposażenie pracowni szkolnych. W ramach projektu w latach szkolnych 2017/18 oraz 2018/19 wsparcie uzyskało 4000 uczniów oraz 480 nauczycieli. Projekt obejmował następujące działania: KLASA z pasją, czyli wyposażenie pracowni szkolnych; UCZEŃ z pasją, czyli rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów; NAUCZANIE z pasją, czyli indywidualizacja pracy z uczniami; NAUCZYCIEL z pasją, czyli wsparcie kadry pedagogicznej; Doradztwo KARIER - doradztwo zawodowe dla uczniów, badania ankietowe. Moj udział polegał na: prowadzeniu grupowego i indywidualnego doradztwa karier (prowadzenie dokumentacji, stosowanie narzędzi tradycyjnych i e-kwestionariuszy, opracowywanie Indywidualnych Planów Działania, odwiedzanie lokalnych pracodawców, opracowanie profili zawodowych uczniów).
2018-2019 Udział w projekcie "Szkolny program doradztwa w szkołach podstawowych w gminie Tarnowo Podgórne" - realizacja projektu we współpracy z Fundacją Rozwoju Talentów (Poznań), polegał na prowadzeniu zajęć i warsztatów doradczych z uczniami klas 6, 7 8 w Szkołach Podstawowych, przygotowujących ich do dokonania właściwych wyborów edukacyjno-zawodowych, badania ankietowe.
2018-2019 Udział w projekcie "Nowa jakość kształcenia ogólnego w Powiecie Chodzieskim" Stowarzyszenie Absolwentów Przyjaciół I Liceum Ogólnokształcącego w Chodzieży (Zespół Szkół im. Hipolita Cegielskiego w Chodzieży) - prowadzenie zajęć i warsztatów dla uczniów Technikum z zakresu: Rynek Pracy - jego wymagania i specyfika (30h), badania ankietowe.
2015 Udział w projekcie Wyższej Szkoły Bankowej pt. "Trener i doradca - 2 filar rynku kształcenia ustawicznego" - studiów podyplomowych kierunku "Doradztwo zawodowe i edukacyjne" skierowane do nauczycieli - rola: promotor prac dyplomowych (edycja: Kalisz 2014/2015, edycja: Poznań 2014/2015)
Inne:
Organizator, sekretarz i uczestnik V Jubileuszowej Konferencji Lifelong Learning: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, wystąpienie: Praca (w) przyszłości: wyzwania, trendy, planowanie; Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego, WSE, 22 - 23.10.2018, Poznań.
Współorganizator Konferencji Metodycznej "Trendy metodyczne w doradztwie edukacyjno-zawodowym" Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; 06.12.2018 r.
Współorganizator IV Poznańskiego Forum Dyskusyjnego Lifelong Learning: Uniwersytet wobec nowych wyzwań. Od University LLL do LLL Universty, UAM Poznań, wystąpienie: Edukacja akademicka a rynek pracy, kwiecień 2017, Poznań.
Organizator i sekretarz konferencji „Przygotowania studentów do wejścia na rynek pracy w kontekście oczekiwań pracodawców” organizowanej przez Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 10.06.2015.
Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, oddział Poznań (członkostwo)
Polskie Towarzystwo Profesjologiczne, oddział Bydgoszcz (członkostwo)
FUNDACJA ROZWOJU TALENTÓW w Poznaniu - współpraca przy realizacji projektów edukacyjno-doradczych i szkoleń w rolach: trener-szkoleniowiec, doradca zawodowy, promotor prac dyplomowych, nauczyciel akademicki, konsultant (2012 - 2019).
Współczesne koncepcje doradztwa zawodowego i personalnego
Projekty oświatowe
Diagnostyka w doradztwie personalnym
Modele kompetencyjne w procesach personalnych
Warsztat metodyczny doradcy personalnego
Kształtowanie umiejętności trenerskich
Pedagogika pracy
Wstęp do pedagogiki pracy
Doradztwo personalne
Praktyki zawodowe
Fakultet: Zasady komunikacji formalnej w pracy
M. Christoph (Bartkowiak), nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych za działalność organizatorską, 2015.
podróżowanie (poznawanie nowych kultur i smaków), wędrówki górskie, sport (równowaga ciało-umysł; aerobik sportowy), muzyka - szczególnie Jazz ♪, ostatnio - model HR Biznes Partnering, szkolenia z nauki jazdy kat. B (uprawnienia Instruktora)
Career and personal counselling, pedagogy of work, lifelong learning, designing educational and professional career of youth, trends and the future of labour market, learning institutions, HR management in organizations; contact in English and Polish, e-mail:monikaba@amu.edu.pl