drMonika Christoph

Zakład Edukacyjnych Badań nad Językiem i Komunikacją Dziecka
- monikaba@amu.edu.pl
- 61 829 22 42
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 504
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżur w semestrze zimowym:
I połowa semestru:
środa: 13:00 - 14:00
czwartek: 12:00 - 13:00 (Teams - zdalnie)
II połowa semestru:
środa: 9:00 - 11:00
UWAGA:
Dnia 22.10 dyżur dr Moniki Christoph nie odbędzie się. Zapraszam studentów na dyżur w czwartek, tj. 23.10 w godzinach 11:30 - 13:00. Ze względu na remont, przy sali 501 będzie wisiała kartka z informacją, w jakiej sali będę dyżur odbywać.
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, trener umiejętności społecznych, doradczyni zawodowa i personalna, pedagog - jest zatrudniona w Zakładzie Edukacyjnych Badań nad Językiem i Komunikacją Dziecka. Aktywnie kształtuje swoje doświadczenie zawodowe, m.in. jako edukatorka, pedagog szkolny i szkolny doradca zawodowy, jest realizatorką projektów edukacyjno-doradczych i międzykulturowych, prowadząc od 2005 roku zajęcia dydaktyczne na poziomie akademickim oraz warsztaty dla uczniów, szkolenia dla nauczycieli i pracowników różnych organizacji. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień rozwoju zawodowego, komunikacji międzyludzkiej, kompetencji społecznych, edukacji międzykulturowej, dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży, innowacji edukacyjnych oraz terapii pedagogicznej. Jest m.in. laureatką stypendium "UAM: Unikatowy Absolwent" (Belfast, Irlandia) oraz programów Erasmus + (Cordoba; Granada - Hiszpania), opiekunką roku, opiekunką praktyk studenckich, opiekunką Koła Naukowego Edukacji Międzykulturowej KNEM "Bez granic", członkinią Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz Komitetu Naukowego Ogólnopolskiej Olimpiady Pedagogicznej. Autorka wielu publikacji w języku polskim i angielskim.
K. Kuszak, G. Barabasz, M. Christoph, U. Tokarczyk-Bar, V. Soloshenko (red.), Studencki projekt polsko-ukraiński RAZEM. Przestrzeń wspólnych doświadczeń naukowych, dydaktycznych i terapeutycznych, Wydawca: UAM Poznań 2025.
M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.), Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły. Barwy (nie tylko) wirtualnej codzienności, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2025.
M. Christoph, S. Wawrzyniak, Szkolna organizacja ucząca się - komunikat z badań, [w:] Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły. Barwy (nie tylko) wirtualnej codzienności, (red.) M. Christoph, S. Wawrzyniak, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2025.
M. Christoph, Kreatywność w pracy nauczyciela w kontekście wymagań rynku pracy - od schematu do pasji, (w:) Nauczyciel w czasach wyzwań i niepewności, (red.) M. Dobrzyniak, E. Strutyńska - Laskus, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2024.
M. Christoph, Education “Ever Anew” – A Reflection on the Changing Educational and Professional Reality in Theoretical and Practical Terms, "Kultura i Edukacja" 2022/2 (136), Wyd. Adam Marszałek (https://bibliotekanauki.pl/articles/2058188)
Christoph Monika : Trendy i przyszłość w rozwoju pracowników, W: Człowiek dorosły w zróżnicowanych kontekstach życia. Księga jubileuszowa profesor Ewy Solarczyk-Ambrozik / Rosalska Małgorzata Anna, Wawrzonek Anna Maria, Szłapińska Joanna (red.), 2022, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
M. Christoph, Zmieniająca się szkoła wobec wymagań rynku pracy, i nie tylko, "Forum pedagogiczne" 2021, Tom 11/1.
M. Christoph, Digital nomadism as a key perspective of changes in the labor market - theoretical study, "Journal of Lifelong Learning" 2021, Tom 11, Wydanie 1 (https://doi.org/10.11118/lifele20211101039).
M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.), Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2020.
M. Christoph, Młodzi na rynku pracy, czyli kogo chcą zatrudniać współcześni pracodawcy?, w: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, (red.) M. Christoph, S. Wawrzyniak, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2020.
E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak (red.), Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2020.
M. Christoph, Pracownik a pracodawca. Budowanie dwustronnej relacji w kontekście zmian na rynku pracy, w: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, (red.) E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna-Woźniak, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2020.
M. Christoph, Strategie wellbeingowe w organizacjach. Nowy wymiar motywowania pracowników, w: Jednostka, Edukacja, Organizacja wobec przemian rynku pracy, (red.) S. M. Kwiatkowski, M. Piorunek, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2020.
Christoph M., Efektywne funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw - determinanty i ograniczenia, w: Sekrety organizacji. Barwy codzienności, (red.) R. Tomaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2019.
M. Christoph, Contemporary dialogue with the employer. Selected trends in the labor market, "Szkoła-Zawód-Praca" 2019, nr 17.
M. Christoph, E. Krause, Kariera zawodowa kobiet we współczesnych organizacjach, "Studia Edukacyjne" 2019, nr 53.
M. Christoph, S. Wawrzyniak, Szkoła jako współczesna organizacja, w: Edukacja jutra. Formy wzbogacania wychowania i zmniejszania zagrożeń społecznych, (red.) A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej, Warszawa 2019.
Moje zainteresowania naukowe i doświadczenia praktyczne kształtują się wokół problematyki rozwoju zawodowego i osobistego, komunikacji międzyludzkiej, edukacji międzykulturowej, dynamiki procesu grupowego oraz innowacji, kreatywności w edukacji. Swoją pracę nad wyżej wymienionymi tematami skupiam wokół publikacji naukowych (w języku polskim i angielskim), aktywności konferencyjnej, szkoleniowo-kursowej, dydaktycznej oraz organizacyjnej w zróżnicowanym zakresie.
UDZIAŁ W PROJEKTACH EDUKACYJNYCH I WSPÓŁPRACA Z OTOCZENIEM:
- 2025 VIII Edycji Konkursu Fund_Akcja, Poznański Park Naukowo-Technologiczny, nagrodzono i przyznano dofinansowanie Projektu, pt.: Między nami - w globalnym świecie różnorodnych znaczeń. Karty do edukacji międzykulturowej. Liderki projektu: dr Grażyna Barabasz, dr Monika Christoph, mgr Veronika Soloshenko. KARTY MIĘDZYKULTUROWE jako nowe narzędzie w zakresie edukacji międzykulturowej, współtworzą członkinie Koła Naukowego Edukacji Międzykulturowej WSE.
- 2025 Festyn Rodzinny UAM - opracowanie, przygotowanie i zrealizowanie aktywności dla dzieci i młodzieży w ramach stanowiska: Podróż z Misiem Paddingtonem. Wyprawa międzykulturowa.
- 2025 Konferencja Uniwersytecka Synergia Edukacyjna Spotkania. Spotkanie czwarte: wielojęzyczność i wielokulturowość. Opracowanie i prowadzenie warsztatów dla uczennic i uczniów szkół ponadpodstawowych, pt.: W globalnym świecie różnorodnych znaczeń. Podróż ku sobie i ku Innym.
- 2004/2025 Poznańska Liga Debat. Fundacja Projekty Edukacyjne. Udział wzięło 24 czteroosobowych reprezentacje szkół ponadpodstwowych z Poznania i okolic. Organizacja i koordynacja wydarzenia na Wydziale Studiów Edukacyjnych (współpraca z dr Grażyną Barabasz).
- 2024 Szkoła Podstawowa nr 75 im. Powstańców Wielkopolskich w Poznaniu; Nazwa projektu: NASZA PRACA - TWOJA MISJA ŻYCIOWA. W poszukiwaniu siebie i życiowych inspiracji dla uczniów szkół podstawowych. Uczestnicy: uczniowie 7 klas szkoły podstawowej (współautorstwo z dr Joanna Szłapińska).
- 2024 Przygotowanie i prowadzenie warsztatu: Metody aktywizujące w edukacji. Pedagogika kreatywna dla doktorantek i nauczycielek z Ukrainy w ramach Szkoły Letniej 2024 - Razem ku przyszłości; Projekt polsko-ukraiński RAZEM 2023 - 2024.
- 2023 Rola eksperta - prowadzenie spotkania szkoleniowego dla Sieci Doradców Zawodowych Subregionu Pilskiego w powiecie pilskim pt. "Doradztwo edukacyjno-zawodowe: wyzwania, inspiracje, przykłady dobrych praktyk pedagogicznych"; Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Pile.
- 2019 Udział w projekcie "Uczeń z pasją - kompleksowe wsparcie uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w wyborze optymalnych ścieżek edukacyjnych i zawodowych 2017 - 2019". Projekt skierowany był do uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych oraz klas II i III oddziałów gimnazjalnych z 80 szkół z obszaru MOF Poznania. Wsparciem zostali objęci również nauczyciele z tych szkół. Celem projektu było także doposażenie pracowni szkolnych. W ramach projektu w latach szkolnych 2017/18 oraz 2018/19 wsparcie uzyskało 4000 uczniów oraz 480 nauczycieli. Projekt obejmował następujące działania: KLASA z pasją, czyli wyposażenie pracowni szkolnych; UCZEŃ z pasją, czyli rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów; NAUCZANIE z pasją, czyli indywidualizacja pracy z uczniami; NAUCZYCIEL z pasją, czyli wsparcie kadry pedagogicznej; Doradztwo KARIER - doradztwo zawodowe dla uczniów, badania ankietowe. Moj udział polegał na: prowadzeniu grupowego i indywidualnego doradztwa karier (prowadzenie dokumentacji, stosowanie narzędzi tradycyjnych i e-kwestionariuszy, opracowywanie Indywidualnych Planów Działania, odwiedzanie lokalnych pracodawców, opracowanie profili zawodowych uczniów).
- 2018-2019 Udział w projekcie "Szkolny program doradztwa w szkołach podstawowych w gminie Tarnowo Podgórne" - realizacja projektu we współpracy z Fundacją Rozwoju Talentów (Poznań), polegał na prowadzeniu zajęć i warsztatów doradczych z uczniami klas 6, 7 8 w Szkołach Podstawowych, przygotowujących ich do dokonania właściwych wyborów edukacyjno-zawodowych, badania ankietowe.
- 2018-2019 Udział w projekcie "Nowa jakość kształcenia ogólnego w Powiecie Chodzieskim" Stowarzyszenie Absolwentów Przyjaciół I Liceum Ogólnokształcącego w Chodzieży (Zespół Szkół im. Hipolita Cegielskiego w Chodzieży) - prowadzenie zajęć i warsztatów dla uczniów Technikum z zakresu: Rynek Pracy - jego wymagania i specyfika (30h), badania ankietowe.
- 2015 Udział w projekcie Wyższej Szkoły Bankowej pt. "Trener i doradca - 2 filar rynku kształcenia ustawicznego" - studiów podyplomowych kierunku "Doradztwo zawodowe i edukacyjne"skierowane do nauczycieli - rola: promotor prac dyplomowych (edycja: Kalisz 2014/2015, edycja: Poznań 2014/2015)
Praktyka pedagogiczna i zawodowa
Warsztat pracy z grupą
Warsztat komunikacji interpersonalnej
Negocjacje, mediacje w środowisku lokalnym
Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania dzieci języka obcego
Trening twórczości
Fakultet: Zasady komunikacji formalnej w pracy
Amu-Pie courses
M. Christoph, zespołowa nagroda JM Rektora UAM II stopnia za działalność organizacyjną w 2024 roku w zwiększeniu widoczności Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w lokalnym otoczeniu społeczno-gospodarczym i w aktywizowanie społeczności studenckiej w działalność na rzecz Wydziału i otoczenia społeczno-gospodarczego.
M. Christoph - nominacja w kategorii "Wizjoner edukacji" w konkursie Złote Serce Pedagoga 2022, Rada Samorządu Studenckiego WSE.
M. Christoph, nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych za działalność organizatorską, 2015.
M. Christoph, zbiorowa nagroda III stopnia JM Rektora UAM za działalność naukową, 2014.
Zainteresowania: podróżowanie (poznawanie nowych kultur i miejsc), caravaning, sport (równowaga ciało-umysł; pilates), muzyka - szczególnie Jazz ♪, edukacja międzykulturowa, szkolenia nauki jazdy (uprawnienia Instruktora).
Research interests focus on professional development, interpersonal communication, social competences, intercultural education, mental well-being of children and youth, educational innovations and pedagogical therapy.
Contact: monikaba@amu.edu.pl