drJana Chojecka

Zakład Resocjalizacji

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:
środa godz. 13:00-15:00 - ul. Międzychodzka 5, pok. 305

Dyżur dla studentów niestacjonarnych:
23 marca br. godz. 14:00-14:50
27 kwietnia br. godz. 15:40-16:25


UWAGA:

Jana Chojecka – adiunkt w Zakładzie Resocjalizacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM, tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki otrzymała w 2012 roku. Ukończyła studia podyplomowe „Akademia Trenera” na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM, a także szkolenie podstawowe, zaawansowane i specjalistyczne w zakresie Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Naukowo zainteresowana zwiększaniem gotowości sprawców przestępstw do resocjalizacji. Prowadzi zajęcia dla studentów między innymi z metodyki pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej, profilaktyki zachowań ryzykownych czy profilaktyki kryminalnej.

https://orcid.org/0000-0002-5971-6228
https://scholar.google.com/citations?user=zOEoAQoAAAAJ&hl=pl
https://www.researchgate.net/profile/Jana-Chojecka

J. Chojecka, Tutoring w profilaktyce pozytywnej – sposób na wzmacnianie odporności psychicznej i pozytywnego rozwoju dzieci i młodzieży, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 2021, T.40, nr 4.

J. Chojecka, M. Muskała, Uwarunkowania gotowości do resocjalizacji, Poznań 2021, Wydawnictwo UAM

J. Chojecka, Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Próba adaptacji metody do procesu resocjalizacji. „Resocjalizacja Polska”, 2020, nr 20.

J. Chojecka, Jak wspierać niedobrowolnego podopiecznego w procesie resocjalizacji?, W: Człowiek w pułapce problemów. Psychospołeczne problemy jednostki oraz instytucjonalne i pozainstytucjonalne sposoby ich rozwiązywania,  (red.) H. Karaszewska, Poznań 2020

J. Chojecka, Risk Assessment versus Resilience Reinforcement: Contradictory or Similar Foundations for the Social Rehabilitation Process? “Polska Myśl Pedagogiczna”, 2020, vol. VI , nr 6.
J. Chojecka, O potrzebie zaangażowania środowiska lokalnego w proces resocjalizacji i readaptacji kobiet pozbawionych wolności, [w:] Horyzonty pedagogiki resocjalizacyjnej. Księga Jubileuszowa Profesora W. Ambrozika,(red.) A. Barczykowska, M. Muskała, Poznań 2017

J. Chojecka, Kształtowanie gotowości do zmiany jako element działań preparacyjnych w procesie resocjalizacji, „Studia Edukacyjne” 2016, nr 42.

J. Chojecka, Przestępczość kobiet – próba teoretycznego ujęcia zjawiska, W: Kontrowersje wokół socjalizacji dziewcząt i kobiet, red. A. Matysiak-Błaszczyk, B. Jankowiak, Poznań 2016

J. Chojecka, Kobieta w więzieniu i jej resocjalizacja, W: Społeczeństwo i edukacja. Teoria a implikacje praktyczne, red. A. Ćwikliński, M. Przybyła, Poznań 2015

J. Chojecka, „Model dla wszystkich? Spory wokół koncepcji szacowania ryzyka recydywy „Resocjalizacja Polska”, 2014, nr 7

J. Chojecka, “WRNA jako inspiracja dla diagnozy i resocjalizacji kobiet pozbawionych wolności”, W: Współczesne uwarunkowania i wzory procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji (red.) K. Marzec - Holka, K. Mirosław - Nawrocka, J. Moleda, Warszawa 2014

J. Chojecka, „‘Uwięzione dzieciństwo’ – bariery procesu socjalizacji”, „Studia Edukacyjne”,2013, nr 29

J. Chojecka „Kobieta w więzieniu i jej resocjalizacja – zamierzenia a rzeczywistość”, Poznań 2013

J. Chojecka, „Czynniki kryminogenne osadzonych kobiet wyzwaniem dla resocjalizacji
penitencjarnej”, „Resocjalizacja Polska”, 2013, nr.4

J. Chojecka, Homoseksualizm w zakładach karnych – norma czy patologia, W: Stereotypy w pedagogice, pracy socjalnej i resocjalizacji, red. E. Kantowicz, A. Leszczyńska-Rejchert, Toruń 2012

Zainteresowania naukowe oscylują wokół szacowania ryzyka powrotu do przestępstwa, zwiększania gotowości do resocjalizacji, wieloczynnikowego modelu gotowości sprawcy, fenomenu odporności, wykorzystania między innymi dialogu motywującego, podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach czy tutoringu w oddziaływaniach profilaktycznych i resocjalizacyjnych.

Dotacja PSTTSR na prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych służących rozwijaniu i upowszechnianiu podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w terapii i edukacji – dotacja otrzymana na realizację projektu badawczego „Wykorzystanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy resocjalizacyjnej ze skazanymi pierwszy raz pozbawionymi wolności przebywającymi w zakładzie karnym”

Wraz z Prof. M. Muskałą i dr S. Dzierzyńską-Breś współprowadzenie badań: Konsekwencje pandemii COVID-19 dla więzi rodzinnych i funkcjonowania osadzonych w izolacji penitencjarnej.

Członek Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach

Profilaktyka zachowań ryzykownych.
Profilaktyka społeczna
Współczesne nurty i koncepcje resocjalizacji dorosłych.
Metodyka pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej
Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyczno-resocjalizacyjnej
Profilaktyka kryminalna
Metodyka pracy resocjalizacyjnej z dorosłymi.

Jana Chojecka, PhD

rehabilitation, prevention, increasing readiness for social rehabilitation, penitentiary interactions, solution-focused approach, contact in Polish and English; e-mail: janach@amu.edu.pl