prof. UAM dr hab.Marzena Buchnat

Laboratorium Pedagogiki Specjalnej

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź


Dyżur w semestrze letnim:
poniedziałek godz. 11:15-12:30


Dyżur w sesji oraz wakacyjny: 
26 czerwca br. godz. 10:30-11:30
10 lipca br. godz. 9:30-10:30

UWAGA:

Pedagog specjalny, pedagog, socjolog. Kierownik Laboratorium Pedagogiki Specjalnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych. Kierownik Studiów Podyplomowych z zakresu Terapii Pedagogicznej


Wykaz opublikowanych monografii naukowych:
1. Buchnat M. Percepcja klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a agresja i przemoc szkolna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019, ss. 444.
2. Buchnat M., Formy organizacyjne kształcenia dziecka z lekką  niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015, ss. 298.
3. Buchnat M, Przystosowanie szkolne dzieci sześcioletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo WSH, Leszno 2013, ss.171.
4. Buchnat M., Pawelczak K.(red.) Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011, ss.332.
5. Buchnat M., Tylewska-Nowak B., (red.), Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Wydawnictwo Naukowe Difin, Warszawa 2012, ss.148.
6. Buchnat M., Wizje przyszłego życia dzieci przewlekle chorych na cukrzycę, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2008, ss.134.

Wykaz opublikowanych rozdziałów w monografiach naukowych
1. Buchnat M., Zastosowanie metody projektów do podnoszenia efektywności edukacji dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach organizacji kształcenia, [w:] Osoba z niepełnosprawnością w drodze, red. M. Bełza, D. Prysak, Drukarnia Wydawnicza Arka, Cieszyn 2015, s.34-36.
2. Buchnat M., Skowroński D., Waszyńska K., The implementation of the Family Life Education curriculum subject in the primary schools in the context of children with mild intellectual disability [w:] The Educational and Social World of a Child Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization, red. H. Krause-Sikorska, M. Klichowski, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2015,  ss. 266-280.
3. Buchnat M., Tylewska-Nowak B., Jak studenci pedagogiki specjalnej postrzegają osoby określane jako „inne”, [w:] Osoba z niepełnosprawnością w drodze, red. M. Bełza, D. Prysak, Drukarnia Wydawnicza Arka, Cieszyn 2015, s.161-175.
4. Buchnat M., Cytlak I., Jarmużek J., (Nie)pełnosprawni w społeczeństwie. O miejscu „Innych” w podręcznikach szkolnych, [w:] Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. Tom 2, red. I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak, Fundacja Feminoteka, Warszawa 2015, s. 280-294.
5.  Buchnat M., Chmura-Rutkowska I., Edukacja wczesnoszkolna w klasach 1-3 – raport przedmiotowy, [w:] Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. Tom 2, red. I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak, Fundacja Feminoteka, Warszawa 2015, s. 35-50.  
6. Buchnat M., Tylewska-Nowak B., Deklarowane postawy studentów wobec ich niepełnosprawnych kolegów, [w:] Student z niepełnosprawnością w szkole wyższej, red. B. Tylewska-Nowak, W. Dykcik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013, s.267-281.
7. Buchnat M., Obraz dziecka niepełnosprawnego w optyce korczakowskiej, [w:] Korczak na marginesach, red. Z. Rudnicki, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013, s.255-269.
8. Buchnat M., Zastosowanie socjoterapii do pracy z dziećmi z  niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka, red. B. Jankowiak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2013 s.191-21.
9. Buchnat M. , Metoda ośrodków pracy rzeczywistość czy fikcja ?, [w:] Praca na rzecz osób niepełnosprawnych, red. S. Wrona, J. Rottermund, Oficyna wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2013,  s. 115-120.
10. Buchnat M., Historical consciousness of a child with intellectual disability, [w:] Historia ludzi. Historia dla ludzi, red. I. Chmura-Rutkowska, E. Głowacka-Sobiech, I. Skórzyńska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2013, s.367- 381.
11. Buchnat M., Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnym [w:]Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, red. M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak, Wydawnictwo Naukowe Difin, Warszawa 2012, s.41-53. 28.
12. Buchnat M., Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkolnictwie specjalnym [w:] Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, red. M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak, Wydawnictwo Naukowe Difin, Warszawa 2012, s. 54-68.
13. Buchnat M., Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkolnictwie integracyjnym i ogólnodostępnym [w:] Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, red. M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak, Wydawnictwo Naukowe Difin, Warszawa 2012, s.69-86.
14. Buchnat M.,  Dziecko – jego myśli i uczucia, [w:]  Inspiracje Korczakowskie, red. Z. Rudnicki, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań  2011, s.131-141.
15. Buchnat M.,  Zespół Cri du Chat, [w:]  Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi, red. M. Buchnat, K. Pawelczak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2011, s.177-184.
16. Pawelczak K.,Buchnat M., Wsparcie rodziców małego dziecka z rzadkim zespołem genetycznym, [w:]  Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi, red. M. Buchnat, K. Pawelczak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2011. s.307-326.
17. Buchnat M., Adaptacja przedszkolna dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną,  [w:] Wybrane zagadnienia socjalizacji i edukacji osób z ograniczoną sprawnością, red. Z. Gajdzica, M. Bełza, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011, s. 71-79.
18. Buchnat M., „Edukacja przez ruch” – system wspierający edukację  dzieci z lekką niepełnosprawnością  intelektualną, [w:]  Zagadnienia funkcjonowania z ograniczoną sprawnością, red. J. Rottermunda, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2009, s.71-79.
19. Buchnat M.,  Wpływ cukrzycy na rozwój i funkcjonowanie dziecka, [w:] Poznańska Pedagogika Specjalna, red. W. Dykcik, A. Twardowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006, s.285-302.
20. Buchnat M, Karwacka M.., Rozwijanie kompetencji osób niepełnosprawnych intelektualnie do odbierania i tworzenia kultury, [w:] Świat pełen znaczeń – kultura i niepełnosprawność, red. J. Baran, S. Olszewski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006, s.251-262.
21. Buchnat M., Ruch i rytm wspierający rozwój dziecka z różnymi deficytami, [w:] Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, red. A. Twardowski, Wyd. PTP, Poznań 2005, s.109-117.
22. Buchnat M., Wizje przyszłego życia dzieci przewlekle chorych na cukrzycę, [w:] Wybrane uwarunkowania rehabilitacji osób niepełnosprawnych, red. J. Rottermunda, A.Klinik, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005, s. 38-51.
23. Buchnat M., Wspomaganie rozwoju dzieci z lekką niepełnosprawnością umysłową poprzez kształtowanie poczucia sukcesu, [w:] Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju, red. J. Kruk-Lasockiej, M. Sekułowicz, wyd. DSzWE, Wrocław 2004, s.164-171.

Wykaz opublikowanych artykułów w czasopismach naukowych:
Publikacje naukowe w czasopismach znajdujących się na liście European Reference Index For the Humanities (ERIH):
1. Buchnat M., Agresja i przemoc szkolna doświadczana przez uczniów i uczennice z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia. Studium różnicy płci. [w:] Resocjalizacja Polska, 22/2021
2. Buchnat M., Wojciechowska A., Rodzeństwo osób z niepełnosprawnością w sytuacji kryzysowej wywołanej  pandemią wirusa COVID-19, [w:] Studia Edukacyjne nr 57/2020, s.33-47.
3. Buchnat M., Trudności nauczycieli szkół ogólnodostępnych w ocenianiu uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną,  [w:] Studia Edukacyjne nr 51/2018, s.523-541
4. Buchnat M., Chmura-Rutkowska I., Gulczyńska A., Nuda wychowania do życia w rodzinie,  [w:] Studia Edukacyjne nr 51/2018, s.127-153.
5. Buchnat M., Jasielska A., Deficyty emocjonalne młodych dorosłych wychowanków rodzin zastępczych,  [w:] Studia Edukacyjne nr 48/2018, s.259-281.
6. Buchnat M., Jasielska A., Wiedza na temat smutku u dzieci z różnym poziomem rozwoju intelektualnego, [w:] Studia Edukacyjne nr 47/2018, s.257-287
7. Buchnat M., Jasielska A., Knowledge about the joy in children with mild intellectual disability. [w:] Polish Psychological Bulletin 2017 38 (2), 154-166.
8. Buchnat M., Motywacja  do nauki szkolnej uczniów z lekką  niepełnosprawnością intelektualną. Studium różnicy płci, [w:] Studia Edukacyjne nr 34/2015, s. 135-153.
9. Buchnat M., Kompetencje  i oczekiwania  nauczyciela do pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w nowej szkolnej rzeczywistości. [w:] Studia Edukacyjne nr 31/2014, s.177-195.
10. Buchnat M., Jasielska A., Maksymiuk R., Dziecko z niepełnosprawnością jako odbiorca i bohater reklam. Czy istnieje „Inny“ kindermarketing“?, [w:] Studia Edukacyjne nr 28/2013, s.243-263.
11. Buchnat M., Chmura-Rutkowska I., 6-latki ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na starcie szkolnym. Studium różnicy płci w kontekście reformy oświaty. [w:] Studia Edukacyjne nr 27/2013, s185- 219.
12. Buchnat M., Chmura-Rutkowska I., Różnice w poziomie gotowości szkolnej 6-latnich dziewczynek i chłopców  ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Komunikat z badań. [w:] Studia Edukacyjne nr 26/2013, s.205-237.
13. Buchnat M., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi  uczniów  pierwszej klasy szkoły podstawowej, [w:] Studia Edukacyjne nr 25/2013, s.115-137.

Artykuły w czasopismach naukowych:
1. Buchnat M. Jaskulska S. Jankowiak B., Kształcenie na odległość uczniów i uczennic z lekką niepełnosprawnością intelektualną w czasie pandemii COVID-19 w opiniach nauczycieli i nauczycielek, [w:] Rocznik Pedagogiczny, 44/ 2021
2. Buchnat M., Wojciechowska A., Problemy uczniów i uczennic z lekką niepełnosprawnością intelektualną w edukacji zdalnej podczas pandemii wirusa COVID-19. [w:] Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 2021
3. Buchnat M., Wojciechowska A.,  Problemy w edukacji zdalnej podczas pandemii wirusa COVID-19 uczniów i uczennic z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. [w:] Szkoła specjalna, 2021
4. Buchnat M., Teachers’ aggressive and violent behaviours towards students with mild intellectual disabilities in three forms of education, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej" nr 29/2020. s. 97-115.
5. Buchnat M., Wojciechowska A., Online education of students with mild intellectual disability and autism spectrum disorder during the COVID-19 pandemic, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej" nr 29/2020. s. 149-17.
6. Buchnat M., Wojciechowska A.,  Sytuacja wczesnej edukacji i opieki nad małym dzieckiem o nieprawidłowym rozwoju w Polsce – jej znaczenie i bariery,[w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej" nr 24/2019. s. 71-87.
7. Buchnat M., Jasielska A., Pakiet zdań wymagających zastosowania wiedzy o emocjach podstawowych -prezentacja narzędzia pomiarowego WE06, [w:] Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 30 /2018, s.377-401.
8. Buchnat M., Wojciechowska A., Wspieranie rozwoju mowy i komunikacji u dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Forum logopedyczne, 25/2017, s.39-49.
9. Buchnat M., Waszyńska K., Edukacja seksualna dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną jako forma komunikacji z nauczycielami. [w:] Szkoła specjalna, 3/2016, s. 179-187.
10. Buchnat M., Waszyńska K., Oczekiwania rodziców wobec edukacji seksualnej dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną. [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 13 / 2016, s. 103-124.
11. Buchnat M., Waszyńska K., Realizacji treści przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną  na III etapie edukacyjnym. [w:] Szkoła specjalna, 3/2015, s.207-218.
12. Buchnat M., Wojciechowska A., Rzepka M., Wspieranie rozwoju mowy i komunikacji dzieci z zespołem Cri du Chat [w:] Forum Logopedyczne nr 22/2014, s.112-121.
13. Buchnat M., Waszyńska K., Edukacja seksualna osób z  lekką niepełnosprawnością intelektualną w systemie szkolnym[w:] Seksuologia Polska tom12 nr 2 (2014), s. 43-50.
14. Buchnat M., Waszyńska K., Edukacja seksualna uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w opinii nauczycieli z nimi pracujących [w:] Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 16/2014, s. 74-83.
15. Buchnat M., Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 3 / 2013, s. 31-45.
16. Buchnat M., Rzepka M., Delfinoterapia w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami w rozwoju- dylematy i kontrowersje, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 1, 2013, s.73-89.
17. Buchnat M., Sytuacja dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach integracyjnych, [w:] Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 10 – Szkoła dla osób z niepełnosprawnością Wzory-Codzienność-Wyzwania, red. A. Krause, J. Belzyt, S. Sadowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012,  s.163-183.
18. Buchnat M., Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych, [w:] Nasze Forum nr 1-2(29-30)/2008, s.59-66.
19. Buchnat M., Edukacja przez ruch jako metoda wspierająca rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Terapia fizykalna” nr 3-4/175-176 /2003.

Wykaz osiągnięć w obszarze praktyki pedagogicznej:
1. Buchnat M., Dziamska D. Zbieram Poszukuję Badam w przedszkolu, Nowa Era, Warszawa 2017, ss.120.
2. Buchnat M., Helman-Barylska M., Szczepańska S., „Mali Badacze - Wielcy Odkrywcy” programu nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej [w:] zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/21963, 2014,  ss.87.
3. Buchnat M., Dziamska D., Przygody misia w przedszkolu, Wydawnictwo BP, Poznań, 2004, ss. 110.
4. Buchnat M., Zeh K., Wsparcie na starcie. Program adaptacyjny dla uczniów rozpoczynających naukę w gimnazjum, BONUS, Poznań 2003, ss. 75.

Moje zainteresowania naukowe są powiązane z działalnością na rzecz dzieci, w szczególności ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym głównie z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Doświadczenie w pracy terapeutycznej i edukacyjnej z tą grupą dzieci stanowi dla mnie inspirację do poszukiwania rozwiązań umożliwiających podniesienie efektywności wspierania ich  potencjału, tym samym wyrównanie szans rozwojowych, przez co optymalny indywidualny dla każdego z nich udział w życiu społecznym, wyznaczający jakość ich przyszłego życia.
W mojej pracy naukowej podstawowym obszarem badawczym jest wspieranie rozwoju dziecka ze SPE z perspektywy edukacyjnej, a także w obszarze społecznym, emocjonalnym i  psychoseksualnym.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych
1. Międzynarodowy projekt podnoszenia standardów kształcenia małego dziecka  „Przyjazne Przedszkole” realizowany przez Instytut Małego Dziecka  im. A.Lindgren;  finansowany przez  Bernard van Leer Fundation partnerami projektu były, ISTA KINDERWELTEN, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego;  czas trwania:  2000-2005.
Praca w projektach realizowanych przez Instytut Małego Dziecka  im. A.Lindgren, których partnerem był Urząd Miasta Poznania: . Profilaktyka alkoholowa, Wyrównywanie szans życiowych; Standardy jakości w organizacjach pozarządowych - praca w zespole opracowującym program dotyczący „Znaczenie startu szkolnego”; czas trwania: 2003 – 2006 . Pełnione funkcje: członek zespołu ekspertów – opracowanie standardów pracy przedszkola, trener.
2. Ogólnopolski projekt badawczy „Gender w podręcznikach”  dotyczący rekonstrukcji i krytycznej analizy zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących stereotypów związanych z płcią  z (niepełno)sprawnością, czas trwania: 1.10.2013 – 1.10.2015. Pełnione funkcje: członek zespołu ekspertów, wykonawca - przeprowadzenie  badań i ich opracowanie.
3. Projekt  badawczy WSE UAM Zakładu Pedagogiki Specjalnej i UM Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży dotyczący diagnozowania zaburzeń rozwojowych u niemowląt, czas trwania: 11.2014 – 9.2016. Pełnione funkcje: wykonawca -  przeprowadzenie  badań i ich opracowanie.
4. Projekt badawczy „Kontrola realizacji prawa młodzieży do edukacji seksualnej w Polsce”, realizowany przez Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Zielonogórski i Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Celem projektu jest monitoring realizacji przepisów odnoszących się do edukacji seksualnej młodzieży  oraz działania rzecznicze zmierzające do poprawy sytuacji w tym zakresie. Projekt realizowany jest w ramach programu „Obywatele dla Demokracji” finansowanego z Funduszy EOG, czas trwania: 1.09.2014- 1.09.2016. Pełnione funkcje: członek zespołu ekspertów, wykonawca - przeprowadzenie  badań i ich opracowanie.
5. Projekt „UAM: Unikatowy Absolwent = Możliwości. Wzrost potencjału dydaktycznego UAM poprzez proinnowacyjne kształcenie w języku angielskim, interdyscyplinarność, e-learning, inwestycje w kadry”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego; czas trwania 30.05 – 3.07. 2011. Pełnione funkcje: członek zespołu ekspertów.
6. Projekt „Komercjalizacja wyników badań naukowych drogą do sukcesu zawodowego kobiet – naukowców” zorganizowany przez  Poznański Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego; czas trwania: 1.12.2012 – 31.05.2013. Pełnione funkcje: wykonawca -  przeprowadzenie  badań i ich opracowanie.
7. Projekt podnoszenia jakości sytemu oświaty na rzecz Ośrodka Rozwoju Edukacji przy Ministerstwie Edukacji Narodowej w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”; Działanie 3.3 - „Poprawna jakość kształcenia”; Poddziałanie 3.3.4 „Modernizacja treści i metod kształcenia”), czas trwania: 04.2013 – 06.2015. Pełnione funkcje: członek zespołu ekspertów – opracowanie autorskiego programu nauczania, trener.
8. Projekt Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego „Innowacyjna Wielkopolska” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  „Staże i szkolenia praktyczne pracowników/nic naukowych placówek naukowych i pracowników/nic naukowych naukowo-dydaktycznych uczelni w przedsiębiorstwach”; czas trwania: 1.09 – 30.11. 2014. Pełnione funkcje: wykonawca - przeprowadzenie  badań i ich opracowanie.
9. Międzynarodowy projekt  dotyczące  standardów nauczania języka niemieckiego. Partnerami projektu są  Universität zu Kiel i Wyższa Szkoła Języków Obcych w Poznaniu; czas trwania: 1.05.2015 – 1.05.2016. Pełnione funkcje: członek zespołu ekspertów – opracowanie strategii podnoszących efektywność nauczania języka obcego.
10. Projekt „Współczesne nauczanie przez rozwój kompetencji i wdrożenie oprogramowania e-learnigowego” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu  operacyjnego  WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ, III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5. Kompleksowe programy szkół wyższych; czas trwania: 2019. Pełnione funkcje: członek zespołu ekspertów.
11. Projekt w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej POWER. 04.03.00-00-0006/17-08 program operacyjny WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ. Partnerem międzynarodowym  projektu jest Internationales Bildungsnetzwerk PILGRIM. Tytuł projektu: Opracowanie modelu zintegrowanego pakietu usług w zakresie wsparcia rodzin wychowujących dziecko (dzieci) z niepełnosprawnością, czas trwania 2018 – 2021 (w trakcie realizacji). Pełnione funkcje: członek zespołu ekspertów – opracowanie modelu, przeprowadzenie diagnozy społecznej, trener.
12. Projekt „iPreschool.care- platforma do zdalnego nauczania przedszkolnego w warunkach izolacji” w ramach „Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój” 2014-2020” POIR.0101.01-00-1236/20-00, czas trwania 03.2021-11.2022. Pełnione funkcje: członek zespołu ekspertów.

Inne (np. organizator cyklicznych konferencji, funkcje w gremiach,  członkostwo w towarzystwach naukowych itp.)
Członkostwo w : Polskim Towarzystwie Pedagogicznym i Polskim Towarzystwie Pedagogów Specjalnych ;
Współorganizator cyklicznych konferencji „Spotkania na tak”

Nagroda Dziekana WSE UAM i Kierownika Zakładu Pedagogiki Specjalnej za najlepszą pracę magisterską dotyczącą rehabilitacji osób z niepełnosprawnością – 30.09.1998.
Nagroda zespołowa  Rektora UAM II stopnia za osiągnięcia w pracy dydaktycznej  - 22.09.2011
Nagroda Dziekana WSE UAM  za zajęcie I miejsca w uzyskaniu najwyższego wskaźnika efektywności w grupie adiunktów WSE ze stopniem naukowym doktora według kryteriów parametryzacyjnych w działalności publikacyjnej w 2013 roku  
Nagroda zespołowa  Rektora UAM III stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej -  23.09.2014
Nagroda Dziekana WSE UAM  za wyróżniające osiągnięcia parametryzacyjne w grupie adiunktów WSE ze stopniem naukowym doktora w działalności publikacyjnej w roku 2015  
Nagroda zespołowa  Rektora UAM III stopnia za osiągnięcia w pracy naukowej -  19.09.2016
Stypendium naukowe Rektora UAM za wybitne osiągnięcia w pracy naukowej w roku 2015
Stypendium naukowe Rektora UAM za wybitne osiągnięcia w pracy naukowej w roku 2018

Turystyka górska, bieganie

Marzena Buchnat PhD

Special education, education of people with disabilities, social, emotional and cognitive functioning of people with mild intellectual disabilities, supporting people with special educational needs; contact in Polish, English, e-mail: mbuchnat@amu.edu.pl