prof. UAM dr hab.Agnieszka Barczykowska

Zakład Resocjalizacji

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź


Dyżur w semestrze letnim:

środa godz. 11:15-13:15 - od 03 marca br. do 06 kwietnia br. 
środa godz. 13:15-15:00 - od 08 kwietnia br. do 15 maja br.
środa godz. 11:15-13:15 - od 16 maja br. 


Dyżur dla studentów niestacjonarnych:
17 marca br. godz. 15:40-16:40
26 maja br. godz. 15:40-16:40


UWAGA:

1995-2000 studia magisterskie na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu, pedagogika, specjalność: pedagogika resocjalizacyjna
1998-2001 studia magisterskie na Wydziale Nauk Społecznych UAM w Poznaniu, socjologia, specjalność: samorząd lokalny  
2000-2006 studia doktoranckie na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu
27.06.2006 r. nadanie stopnia doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na podstawie rozprawy „Kapitał społeczny a zjawiska patologii społecznej w wielkomiejskich społecznościach lokalnych”
17.06.2020 r. nadanie stopnia doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika

Funkcje pełnione na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu:
2008 - obecnie – pełnomocnik Dziekana ds. praktyk studenckich
2010 - obecnie – koordynator Dodatkowych Usług Edukacyjnych w zakresie przygotowania pedagogicznego
2007 - obecnie – koordynator praktyk na specjalności resocjalizacja, resocjalizacja z elementami kryminologii, resocjalizacja nieletnich
2012/2013 – członek Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia
2006/2011 – opiekun Koła Naukowego Studentów Resocjalizacji „Dwa Światy”,
2015/2016 – członek Komisji ds. Potwierdzania Efektów Kształcenia
2015/2016 – członek Zespołu ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia
2016/2020 – członek Rady Wydziału Studiów Edukacyjnych
2016/2020 – członek Komisji Potwierdzającej Efekty Uczenia
2020 - obecnie - członek Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika

http://zps.home.amu.edu.pl/
stronhttps://www.facebook.com/SekcjaPoradnictwaPedagogicznego/?ref=page_internal

- A. Barczykowska, Od izolacji ku partnerstwu resocjalizacyjnemu – w poszukiwaniu optymalnego modelu współpracy z rodzinami w procesie resocjalizacji nieletnich, „Resocjalizacja Polska” 2021, nr 21, s. 51-68.  
- A. Barczykowska, Zastosowania koncepcji Profesora Stanisława Kowalskiego w badaniach przemian współczesnych środowisk wychowawczych (na przykładzie procesu gentryfikacji), w: Stanisław Kowalski – pamięć postaci uczonego i kontynuacje jego dorobku, W. Ambrozik, J. Modrzewski (red.), Poznań 2021 (w druku).
- A. Barczykowska, Szkoła wobec procesu gentryfikacji, w: Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, M. Christoph, S. Wawrzyniak (red.), Poznań 2020, s. 195-210.
- A. Barczykowska, K. Kalinowska, Wsparcie i pomoc skierowana do osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością – możliwości i bariery, w: Człowiek w pułapce problemów, H. Karaszewska (red.), Poznań 2020, s. 205-226.
- A. Barczykowska, Systemy wychowawcze gentryfikujących społeczności lokalnych, Poznań 2019.
- A. Barczykowska, Gentryfikacja i zmiany w obrazie przestępczości, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2018, tom XIX/z. 3, s. 51-64. adres internetowy: http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIX-3-3.pdf.
- A. Barczykowska, „Schodami w dół, rzadko do góry…” – o wyłączającej socjalizacji w śródmiejskich enklawach biedy, w: Wykluczenie – wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie, J. Rajewska de Mezer (red.), Poznań 2018, s. 181-201.
- A. Barczykowska, Przemiany systemów wychowawczych w procesie gentryfikacji – między rozpadem, stagnacją a rozwojem, w: A. Barczykowska, M. Muskała (red.), Horyzonty pedagogiki resocjalizacyjnej. Księga Jubileuszowa Profesora Wiesława Ambrozika, Poznań 2017, s. 237-256.
- A. Barczykowska, 2016, Pedagog wobec gentryfikacji. Konsekwencje przemian społeczno-przestrzennych współczesnych miast dla funkcjonujących w nim systemów wychowawczych, „Studia Edukacyjne”, nr 39, s. 11-36.
- A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, Social Rehabilitation of Minors in the United States of America/Resocjalizacji nieletnich w Stanach Zjednoczonych Ameryki, „Polish Journal of Social Rehabilitation”/ „Resocjalizacja Polska” 2015, vol. 9, s. 201-214.
- A. Barczykowska, M. Muskała., Podejście multiagencyjne w procesie readaptacji osób opuszczających zakłady karne, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 34, s. 225-242.
- A. Barczykowska, Zastosowanie modelu R-N-R w diagnozie resocjalizacyjnej dorosłych sprawców przestępstw – rozwiązania angielskie, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 34, s. 243-263.
- A. Barczykowska, (Nie)obecni – o rodzicach w procesie resocjalizacji, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 35, s. 275-296.
- A. Barczykowska, Idea evidence based practice w amerykańskiej resocjalizacji i profilaktyce w: Psychologia i prawo. Między teorią a praktyką, E. Habzda-Siwek, J. Kabzińska (red.), Gdańsk 2014, s. 454-467.
- A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, Profilaktyka oparta na wynikach badań naukowych (evidence based practice), „Resocjalizacja Polska” 2013, nr 4, s. 131-152.
- A. Barczykowska, S. Dzierzyńska, Zastosowanie mentoringu w działaniach profilaktycznych i resocjalizacyjnych, „Resocjalizacja Polska” 2012, nr 3, s. 263-276.
- A. Barczykowska, Podejście kognitywno-behawioralne w pracy penitencjarnej i postpenitencjarnej (na przykładzie wybranych programów korekcyjnych stosowanych w USA), „Probacja” 2011, nr 2, s. 87-113.
- Barczykowska A., Kapitała społeczny a zjawiska patologii społecznej w wielkim mieście, Kraków 2011.

Zainteresowania naukowe:
- Przemiany współczesnych środowisk wychowawczych
- (Nie)obecność rodziców/rodziny w procesie resocjalizacji nieletnich
- Nowoczesne, oparte na dowodach naukowych strategie i metody oddziaływań resocjalizacyjnych
- Diagnostyka resocjalizacyjna

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:
- SNAPPY - baza standaryzowanych programów profilaktycznych (NCBR, nr umowy: DOB-BIO10/10/02/2019), kierownik projektu ze strony UAM Poznań.

Funkcje w zespołach redakcyjnych:
Recenzent w czasopismach: „Psychologia Wychowawcza”, „Nauki o wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”,  „Edukacja”.

Udział w grupach i zespołach badawczych:
- MINDb4ACT – Rozwijanie umiejętności i możliwości w celu podejmowania innowacyjnych, etycznych i skutecznych działań przeciwdziałających radykalizacji i gwałtownemu ekstremizmowi, 2017-2020, projekt finansowany przez Komisję Europejską, ekspert.
- Obserwatorium Zagrożeń dla Ludzi Młodych, projekt: Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży w zakresie używania substancji psychoaktywnych w województwie wielkopolskim

Działalność szkoleniowa:
- Warsztaty profilaktyczne „Bez uzależnień – znaczy mądrze” dla uczniów Gimnazjum w Buku; zleceniodawca: Ośrodek Pomocy Społecznej w Buku;
- Warsztaty dokształcające dla nauczycieli Gimnazjum nr 61 w Poznaniu w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz interwencji pedagogicznych;
- Warsztat „Przeciwdziałanie i reagowanie w sytuacji przemocy wobec osób starszych oraz mężczyzn” dla policjantów zatrudnionych w Wojewódzkiej i Miejskiej Komendzie Policji w Poznaniu; zleceniodawca: Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu;
- Warsztat „Konstruowanie programów resocjalizacyjnych w pracy penitencjarnej” skierowane do pracowników Służby Więziennej; zleceniodawca: Okręgowy Inspektorat Służby Więziennej w Poznaniu;
- Warsztat „Projektowanie oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób pozbawionych wolności”; zleceniodawca: Okręgowy Inspektorat Służby Więziennej w Poznaniu oraz Koszalinie;
- Warsztat „Konstruowanie programów oddziaływań resocjalizacyjnych. Motywacja w działaniu”; zleceniodawca: Okręgowy Inspektorat Służby Więziennej w Poznaniu;
- Warsztat „Podstawy interwencji kryzysowej w pracy pedagoga, nauczyciela, pracownika socjalnego, asystenta rodziny”; zleceniodawca: Centra Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Pile i Koninie, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego;
- Szkolenie „Współpraca z rodzicami młodzieży niedostosowanej społecznie” dla nauczycieli i wychowawców Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Brzegu Dolnym.

- Diagnostyka psychopedagogiczna w resocjalizacji
- Diagnostyka w resocjalizacji
- Podstawy kryminologii
- Socjologia małych grup społecznych

- Nagroda zespołowa III stopnia Rektora UAM za osiągnięcie w pracy naukowej w roku 2016 i 2020
- Nagroda zespołowa II stopnia Rektora UAM za osiągnięcia w pracy naukowej, 2009 r.
- Nagroda Dziekana WSE UAM za działalność organizacyjną na rzecz Wydziału roku 2010, 2012, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2020

Turystyka górska, kajakarstwo, sztuka użytkowa lat 50. i 60. XX wieku

pedagogy of social rehabilitation, sociology of education, sociology of the city, determinants of the social rehabilitation process, positive social rehabilitation, a minor's parent in the process of social rehabilitation, functioning and transformations of educational environments;contact in Polish and English; e-mail: abarczyk@amu.edu.pl

Dokumenty

Seminaria mgr-dr-hab.-Agnieszka-Barczykowska.pdfObowiązującyBartosz Kazimierczak
PDF
Pobierz PDF Seminaria mgr-dr-hab.-Agnieszka-Barczykowska.pdf (508.8 KB)
A.-Barczykowska.jpgObowiązującySylwia Porada
JPG
Pobierz JPG A.-Barczykowska.jpg (3.1 MB)