drMagdalena Barańska

Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego
- magdalena.baranska@amu.edu.pl
- 61 829 21 62
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 110
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżury w semestrze zimowym:
poniedziałek: 8:30 - 9:30, MS Teams
czwartek: 13:30 - 14:30, p.110, bud D
UWAGA:
Doradca zawodowy, pedagog, nauczyciel akademicki, adiunkt w Zakładzie Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM oraz doradca zawodowy w Biurze Karier UAM. Jest doktorem nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Pełni funkcję członkini Rady Dyscypliny Pedagogika. Koordynuje wydarzenia popularyzujące naukę i ofertę uczelni, takie jak Noc Naukowców, Dzień Kandydata UAM czy Poznański Festiwal Nauki i Sztuki. Jej zainteresowania naukowe i badawcze koncentrują się wokół problematyki doradztwa zawodowego dla doktorantów, projektowania kariery edukacyjno-zawodowej, kształcenia ustawicznego, edukacji akademickiej i uniwersytetów oraz budowania wizerunku na rynku pracy. Jest autorką i współredaktorką publikacji poświęconych tematyce doradztwa zawodowego dla młodych naukowców, relacji między sektorem edukacji a rynku pracy, poradnictwa karier dla różnych grup społecznych oraz przemian społeczno-kulturowym na uniwersytetach.
2024
M. Barańska, Młody naukowiec (nie)atrakcyjny kandydat na rynku pracy, Szkoła -Zawód-Praca 28/2024.
M. Barańska, Idea kształcenia akademickiego w dobie AI. Wprowadzenie do zagadnienia – rozmowa z ChatGPT,
Studia Edukacyjne, 73/2024.
M. Barańska, Career counseling in early childhood education, Prima Educatione 8/2024.
M. Barańska, Young scientists alternative career paths - theoretical considerations. Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives 22, 95-103 (2024).
M. Barańska, Nauczyciel akademicki w czasie pandemii. Wyzwania kształcenia zdalnego, w: Przesielenie. Kręgi kryzysów kontekstów edukacji – wyzwania dla pedagogiki, red. A. Odrowąż - Coates, Z. Kwieciński, M.J. Szymański, Poznań 2024.
2023
M. Barańska, Szkoły polonijne we Włoszech. Aktywność edukacyjno - szkoleniowa nauczycielek polonijnych, Studia Edukacyjne 71/2023.
M. Barańska, Rodzina w całożyciowym procesie konstrukcji kariery – rozważania teoretyczne, Wychowanie w Rodzinie t. XXX (3/2023).
M. Barańska, K. Nowak-Kluczyński, Hobby i edukacja. LEGO w życiu dorosłego człowieka, Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2023, nr 3 (122), s.173-188.
M. Barańska M., Doradztwo zawodowe jako działanie wartościowe i pożądane społecznie, Pedagogika Społeczna Nova, tom 3, nr 6/2023.
M. Barańska, Od żaka do studenta (nie)zalogowanego, w: Młodzież wobec przemian współczesnego świata. Rozważania edukacyjno-wychowawcze, red. B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, P. Peret-Drążewska, Poznań 2023.
2022
M. Barańska, The pandemic and remote working as challenges to labour pedagogy, Szkoła – Zawód – Praca, nr 24/2022.
M. Barańska, Uniwersytet (dla)ludzi, ludzie (dla) Uniwersytetu, w: Człowiek dorosły w zróżnicowanych kontekstach życia. Księga jubileuszowa profesor Ewy Solarczyk-Ambrozik, red. M. Rosalska, A.Wawrzonek, J.Szłapińska, Poznań 2022.
2021
M. Barańska, Nauczyciel akademicki na wirtualnym uniwersytecie – wyzwania, możliwości i zagrożenia, Roczniki Nauk Społecznych, 4/2021.
M. Barańska, Kultura studiowania online, Szkoła-Zawód-Praca, 2/2021.
M. Barańska, Przygotowanie do (potrzeb rynku) pracy vs przygotowanie do życia – kierunki działań polskiej szkoły, w: Społeczno - edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, red. M.Christoph, S.Wawrzyniak, Poznań 2020.
M. Barańska, Scenariusze przyszłości pracy jako katalizator zmian w obszarze doradztwa edukacyjno-zawodowego i poradnictwa kariery, w: Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, red. M.Christoph, R.Konieczna-Woźniak, E.Solarczyk-Ambrozik, Poznań 2020.
M. Barańska, Sukces to nie przypadek. Projekty z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego jako przykład wsparcia karierowego młodzieży i młodych dorosłych, w: Sukces życiowy w społeczeństwie konsumpcyjnym, red. T. Łączek, Kielce 2020.
M. Barańska, Wizerunek kandydata do pracy - (nie)doceniany aspekt procesu rekrutacji\, Szkoła-Zawód-Praca nr 2/2020.
M. Barańska, Studying in the era of postmodernity. On the fading away of the student community - an attempt to describe and explain the phenomenon, Szkoła-Zawód-Praca nr 19/2020
Wykaz zainteresowań naukowych:
Doradztwo zawodowe dla młodych naukowców, ewolucja roli uniwersytetu, problemy kształcenia akademickiego, kreowanie wizerunku na współczesnym rynku pracy, projektowanie kariery edukacyjno-zawodowej, lifelong learning, pedagogika pracy
Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:
Projekt edukacyjno – badawczy w porozumieniu z Radą Oświaty Polonijnej we Włoszech, który dotyczy edukacji Polonii na terenie Włoch (Program nauczania w dla szkół Polonijnych w Rzymie) od 12.2020.
Członek zespołu wdrożeniowego PROGRAM OPERACYJNY WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ 2014-2020 (projekt wdrożeniowy): III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym Instytucja, w której wniosek zostanie złożony (Instytucja pośrednicząca): Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Beneficjent (wnioskodawca): Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Tytuł projektu: wzMOOCnij swoje kompetencje! (POWR.03.01.00-00-W054/18) Okres realizacji projektu: od: 2019-09-01 do: 2021-08-31 Obszar realizacji projektu: Cała Polska. Konkurs: nr POWR.03.01.00-IP.08-00-MOC/18 „Kurs na MOOC" dotyczący stworzenia i realizacji kursów edukacyjnych w formie e-learningu.
AMIGA – Aktywni MIGrAnci na lokalnym rynku pracy – Projekt współpracy polsko-niemieckiej. Projekt AMIGA obejmował działania na rzecz integracji cudzoziemców i poprawy jakości ich życia w mieście. Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Fundusz Społecznego PO KL. Okres realizacji 06.2013-05.2015 Nr projektu POKL.07.02.01-30-092/12.
Ekspert w projekcie Strengthening VET professionals for promoting cross-border mobility in apprenticeships, realizowanego w ramach programu ERASMUS+. Projekt realizowany jest przez partnerów z Włoch, Hiszpanii, Polski (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie - Wydział Pedagogiki i Psychologii), Belgii, Holandii oraz Niemiec (PARTNERZY – mob4app). Cel: wypracowanie narzędzi, które będą służyły pracownikom chcącym wziąć udział w długoterminowym stażu zagranicznym oraz instytucjom zajmującym się organizacją i promocją mobilności zawodowej.
Inne:
Poznańskie Forum Dyskusyjne LLL – członkini komitetu organizacyjnego
Polskie Towarzystwo Pedagogiczne
Polskie Towarzystwo Profesjologiczne
Zespołu Pedagogiki Młodzieży PAN
Zespół Pedagogiki Pracy przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN
Wybrane zagadnienia rynku pracy
Budowanie wizerunku instytucji
Pedagogika pracy
Warsztat rozwijania umiejętności doradczych
Planowanie karier edukacyjno-zawodowych
Przygotowanie do praktyki zawodowej
Warsztat - doradztwo karierowe dla osób dorosłych
Fakultety:
Savoir vivre na co dzień
Nagroda zespołowa II stopnia Rektora UAM za działalność zwiększającą widoczność Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w lokalnym otoczeniu społeczno-gospodarczym i w aktywizowanie społeczności studenckiej w działalność na rzecz Wydziału i otoczenia społeczno-gospodarczego 2024
Nagroda zespołowa III stopnia Rektora UAM za osiągniecia w pracy dydaktycznej 2024
Medal Polskiego Towarzystwa Profesjologicznego 2017
Nagroda Dziekana WSE UAM za osiągnięcia w pracy organizacyjnej 2017
Nagroda indywidualna III stopnia Rektora UAM za osiągnięcia w pracy naukowej 2017
Nagroda zespołowa III stopnia Rektora UAM za osiągnięcia w pracy naukowej 2014, 2016
Strong nation, zumba
Career counselling, pedagogy of work, lifelong learning, issues of university education, university and its mission, designing educational and professional career, creating an image on the contemporary job market; contact in English and Polish, e-mail: magdabar@amu.edu.pl