Data publikacji w serwisie:

Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej

„Potencjał pedagogiki szkoły wobec reformowania oświaty”

Poznań, 27 maja 2025 r.

27 maja 2025 roku na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu odbyła się ogólnopolska konferencja naukowa poświęcona aktualnym wyzwaniom pedagogiki szkolnej w kontekście reform oświatowych. Wydarzenie zorganizowane zostało pod patronatem honorowym Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.

Sesja plenarna

Konferencję otworzyli:

  • prof. UAM dr hab. Waldemar Segiet, Dziekan WSE UAM,
  • prof. dr hab. Zbyszko Melosik, Prorektor UAM,
  • prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska, przewodnicząca Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.

W sesji plenarnej wystąpili wybitni naukowcy, m.in. prof. Bogusław Śliwerski, prof. Zbyszko Melosik oraz prof. Agnieszka Cybal-Michalska, poruszając kwestie polityki oświatowej, egalitaryzmu i elitaryzmu edukacyjnego, a także humanistycznego wymiaru twórczości Janusza Korczaka.

Organizatorzy

Konferencję zorganizowali: Zakład Dydaktyki Ogólnej oraz Pracownia Pedagogiki Szkolnej Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM we współpracy z Sekcją Pedagogiki Szkoły Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Pracom Komitetu Naukowego przewodniczył prof. UAM dr hab. Waldemar Segiet, Dziekan WSE UAM. Za stronę organizacyjną odpowiadał zespół pod kierownictwem dr. Mateusza Marciniaka, wspierany przez pracowników i doktorantów wydziału.

Obrady w sekcjach

Po południu uczestnicy obradowali w czterech sekcjach tematycznych:

  • Sekcja 1: Przyszłość szkoły i edukacji w zmieniającym się społeczeństwie,
  • Sekcja 2: Autonomia szkoły i podmioty szkolnej codzienności – między oczekiwaniami a rzeczywistością,
  • Sekcja 3: Integracja w szkole – idea, rozwiązania praktyczne, problemy i perspektywy,
  • Sekcja 4: Ewaluacja, diagnostyka, pomiar w edukacji – wyzwania dla szkoły zorientowanej na przyszłość.

Wśród prelegentów znaleźli się uczeni z całej Polski, reprezentujący m.in. Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Opolski, Akademię Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i inne ośrodki akademickie. Referaty dotyczyły m.in. edukacji karierowej, rozwoju kompetencji XXI wieku, sztucznej inteligencji w edukacji oraz roli szkoły w kształtowaniu postaw obywatelskich i zdrowotnych.

Wydarzenie było okazją do interdyscyplinarnej wymiany doświadczeń, integracji środowiska naukowego oraz wspólnego namysłu nad przyszłością polskiej szkoły.