Data publikacji w serwisie:

Nowy grant europejski na lata 2022-24 na Wydziale Studiów Edukacyjnych

Pedagogical Innovations in Polish diaspora education. Supporting teachers’ competences in a bilingual and multilingual environment (Polish PIE)

Projekt „Pedagogical Innovations in Polish diaspora education. Supporting teachers’ competences in a bilingual and multilingual environment” / „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym” jest dofinansowany przez Unię Europejską.

Akronim Projektu: Polish PIE (Polish Pedagogical Innovation in Education),

Nr projektu: 2022-1-PL01-KA220-SCH-000086408 [

Program, typ projektu: Erasmus+; KA220-SCH - Partnerstwa współpracy w sektorze edukacji szkolnej

Czas trwania projektu: 24 miesiące; listopad 2022 – listopad 2024

Strona www: http://polishpie.amu.edu.pl/

Social media: FB: @PolishPIE.UAM & IG: @polish.pie

Organizacje uczestniczące w projekcie

Koordynatorem projektu jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – Wydział Studiów Edukacyjnych, Pracownia Badań nad Procesem Uczenia się. Partnerami projektu są stowarzyszenia prowadzące działalność polonijną: Associació Cultural Escuela Polaca (Hiszpania), Polski Skolinn i Reykjavik (Islandia), Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği (Turcja), Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca in Italia (Włochy).

W skład zespołu projektowego z UAM wchodzą:

  • dr Michalina Kasprzak – kierownik
  • Prof. UAM dr hab. Michał Klichowski – zastępca kierownika
  • dr Mateusz Marciniak – sekretarz
  • Prof. UAM dr hab. Hanna Krauze-Sikorska
  • Prof. UAM dr hab. Eliza Rybska
  • dr Joanna Sikorska
  • dr Tomasz Przybyła
  • mgr. Inż. Anna Klichowska
  • mgr inż. Agnieszka Kruszwicka

Cele projektu

Cele projektu zostały zbudowane w nawiązaniu do priorytetów Unii Europejskiej:

  • Wspieranie nauczycieli, kadry kierowniczej szkół oraz innych zawodów związanych z nauczaniem
  • Działania na rzecz transformacji cyfrowej poprzez rozwijanie gotowości, odporności i potencjału cyfrowego
  • Włączanie i różnorodność we wszystkich obszarach edukacji, szkolenia, młodzieży i sportu

Nadrzędnym celem projektu jest wspieranie nauczycieli i kadry kierowniczej szkół polonijnych poprzez rozbudowanie i wzmocnienie ich kompetencji społeczno-przyrodniczych przy wykorzystywaniu technologii cyfrowych (narzędzi TIK).

Celami szczegółowymi są m.in.:

- praktyczny rozwój i zastosowanie edukacji społeczno-przyrodniczej (dot. fauny i flory) w szkołach z wykorzystaniem narzędzi TIK;

- rozwijanie i wspieranie kompetencji społeczno-przyrodniczych, cyfrowych (w tym narzędzi TIK) i psychopedagogicznych dla nauczycieli pracujących w środowiskach dwu i wielojęzycznych;

- stworzenie podręcznika dotyczącego innowacji pedagogicznych w edukacji polonijnej wspierającego w/w kompetencje nauczycieli;

- stworzenie strony www z informacjami o projekcie i materiałami dydaktycznymi;

Adresaci projektu

Projekt jest adresowany do nauczycieli (akademickich i polonijnych) oraz przyszłych nauczycieli edukacji małego dziecka, dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a ponadto nauczycieli pracujących lub przygotowujących się do pracy w środowiskach dwu i wielojęzycznych. Adresatami projektu są również studenci, rodzice i uczniowie szkół polonijnych, a także wszystkie osoby współpracujące z Polonią i Polakami za granicą.

Działania projektowe

W trakcie projektu realizowane będą m.in. działania tj.: zapoznanie i integracja instytucji z krajów partnerskich, warsztaty integracyjno-menadżerskie, szkolenia dot. rozwijania i wspierania kompetencji nauczycieli z tematyki projektowej, stworzenie publikacji i scenariuszy oraz trasy, planu i programu wyprawy przyrodniczej zapoznającej z lokalną fauną i florą w każdym kraju projektowym, stworzenie strony www z dostępnymi materiałami dydaktycznymi. Ponadto prowadzone będą działania badawcze, naukowe i promocyjne (m.in. szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje).

Oczekiwane rezultaty

Projekt stanowi odpowiedź na wcześniej zdiagnozowane potrzeby środowisk dwu i wielojęzycznych w partnerskich krajach. W konsekwencji wszystkie wskazane aktywności mają na celu podniesienie jakości nauczania we wszystkich placówkach uczestniczących w projekcie. Upowszechnienie innowacyjnych rezultatów i efektów projektu oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniem przez profesjonalistów przyczyni się także do umocnienia jakości oferty edukacyjnej placówek niezaangażowanych bezpośrednio w działania projektowe. Ponadto działania podejmowane w projekcie mają na celu wzmocnienie, ulepszenie i wsparcie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zróżnicowanym językowo środowisku, zrozumienie włączania technologii TIK do procesu nauczania i uczenia się, podniesienie jakości pracy w szkołach, rozwój kompetencji cyfrowych oraz społeczno-przyrodniczych, jak również promowanie bezpieczniejszego i efektywniejszego wykorzystania technologii cyfrowej w edukacji. Realizując działania projektowe stworzymy produkty (tj. publikacja, scenariusze, materiały dydaktyczne, trasa, plan i program wyprawy edukacyjnej itd.), które realnie przyczynią się do zaangażowania adresatów projektu w praktyczną działalność i rozpowszechnianie dobrych praktyk.


Informujemy, że Pracownia Badań nad Procesem Uczenia się Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu rozpoczyna realizację grantu pt. “Pedagogical innovations in Polish diaspora education. Supporting teachers’ competences in bilingual and multilingual environment” (“Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym”), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest głównym koordynatorem projektu, kierownikiem jest dr Michalina Kasprzak. Realizatorami działań projektowych są Pracownia Badań nad Procesem Uczenia się WSE UAM w Poznaniu wraz ze współpracownikami (Polska) oraz 4 instytucje zagraniczne: Associació Cultural Escuela Polaca (Hiszpania), Pólski Skólinn i Reykjavik (Islandia), Polonyalılar Kültür ve Eğitim Derneği (Turcja), i Consiglio dell'Istruzione in lingua Polacca in Italia (Włochy).

Działania projektowe rozpoczną się w połowie listopada 2022 i potrwają dwa lata, a budżet wynosi ponad milion złotych. Nadrzędnym celem projektu jest wspieranie nauczycieli i kadry kierowniczej szkół polonijnych poprzez rozbudowanie i wzmocnienie ich kompetencji społeczno-przyrodniczych z wykorzystaniem technologii cyfrowych (narzędzia TIK) poprzez włączanie i różnorodność we wszystkich obszarach edukacji.

Niebawem zaprosimy Państwa do śledzenia dalszych etapów prac projektowych.

Wyniki konkursu:
LINK