Data publikacji w serwisie:

Ku diagnozie w pełni integralnej. Kolejna edycja Poznańskich Spotkań Metodologicznych. Poznań, Kampus Ogrody, 9 maja 2024 r.

Ku diagnozie w pełni integralnej. Kolejna edycja Poznańskich Spotkań Metodologicznych. Poznań, Kampus Ogrody, 9 maja 2024 r.

W ramach cyklu Poznańskie Spotkania Metodologiczne: Nowoczesne Metody i Techniki Badań Społecznych, w dniu 9 maja 2024 roku, w sali 210 budynku D, przy ulicy A. Szamarzewskiego 89, odbyło się  seminarium z udziałem naukowców i praktyków z różnych ośrodków akademickich, samodzielnych placówek naukowych i edukacyjnych. Organizatorem był, jak zawsze Zakład Metodologii Nauk o Edukacji Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM. Seminarium ma charakter cykliczny i wpisuje się w prowadzone przez wspomniany Zakład, systematyczne studia nad diagnozą edukacyjną aplikującą najnowsze osiągnięcia metodologii badań empirycznych. Cykl seminariów koresponduje z doroczną konferencją naukowa organizowaną przez Zakład, dotyczącą postępów metodologii diagnozy edukacyjnej.

Uroczystego otwarcia seminarium dokonała Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM, prof. dr hab. Agnieszka Cybal – Michalska, po której głos, ze słowem wprowadzającym zabrał Kierownik Zakładu Metodologii Nauk o Edukacji WSE – UAM, prof. UAM dr hab. Sławomir Banaszak. Centralnym punktem programu seminarium było zaprezentowanie obszernego, autorskiego referatu przez dr Agatę Wawrzyniak i dr Barbarę Wąsikowską, obie panie zatrudnione w Instytucie Ekonomii i Finansów Wydziału Ekonomii, Finansów i Zarzadzania Uniwersytetu Szczecińskiego, zatytułowanego Metody w neuronauce konsumenckiej.Po prezentacji nastąpiła kilkugodzinna dyskusja moderowana przez prof. S. Banaszaka. W dyskusji, poza autorkami referatu wzięli udział przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych: socjologowie, pedagogowie, psychologowie, psychoterapeuci, ekonomiści, statystyk medyczny. Przebieg i wnioski z dyskusji wskazały na dużą wagę naukowych i prakseologicznych problemów podejmowanych i poruszanych przez autorki.

Można stwierdzić, że merytorycznym przedmiotem dyskusji była metodologia diagnozy integralnej w naukach społecznych i humanistycznych, a także medycznych, poszerzona o referowaną przez autorki prezentacji, neurobiologiczną metodę obrazowania medycznego żywego mózgu człowieka, poprzez wykorzystanie technik: RTG, EEG, USG, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego. Zaspokajanie potrzeb egzystencjalnych, w tym podejmowanie względnie racjonalnych decyzji ekonomicznych jest nie tylko wyborem mentalnym, ale także wyrazem struktury organicznej i funkcjonowania fizjologicznego mózgu, w relacji do struktury i stanu osobowości oraz stanu równowagi psychologicznej, sytuacji społecznej i aktualnych wpływów stymulujących ze strony środowiska. Ponadto istnieją udowodnione korelacje pomiędzy grafami uzyskanymi z zastosowania metody obrazowej badań medycznych a strukturami emocjonalno – wolicyjnymi, odpowiedzialnymi za podejmowanie decyzji ekonomicznych (na przykład zakupowych). W sytuacjach społecznych powstają zróżnicowane, ale możliwe do poznania i klasyfikacji oraz typologizacji, odzwierciedlenia organiczno - fizjologiczne w obrazie funkcjonalnym mózgu względnie zdrowego człowieka, co z pewnością poszerza perspektywę badawczą procesów socjalizacji / resocjalizacji, wychowania, kształcenia. Przedmiotem badań obrazowych mogą być także zaburzone reakcje na sytuacje stresowe u osób dotkniętych chorobami psychoorganicznymi.

Seminarium pokazało wagę współpracy metodologicznej w poszukiwaniu i rozwiązywaniu problemów transdyscyplinarnych i multidyscyplinarnych, szczególnie w zespołach diagnostycznych powoływanych do realizacji działań z zakresu integralnej diagnozy edukacyjnych problemów  psychorozwoju i uspołecznienia.

Tekst: Bogusław Dzięcioł (za uprzejmą zgodą autora)

Redakcja: Łukasz Klin

Fotografie: Urszula Tokarczyk – Bar (za uprzejmą zgodą autorki)