W piątek 17 listopada w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie odbyło się II Seminarium z Pedagogiki Ekologicznej. Spotkanie, poświęcone etyce środowiskowej i relacji człowiek-środowisko, wraz z jej edukacyjnym wymiarem, obecnym między innymi w podręcznikach szkolnych, było zorganizowane przez inicjatorki Seminariów: Prof. UJ dr hab. Beatę Golę z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Prof. UAM dr hab. Renatę Michalak i dr Agnieszkę Kozłowską z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Spotkanie miało charakter hybrydowy, wzięło w nim udział 66 osób: 43 „na żywo” i 23 on-line. Większość uczestników spotkania stanowili członkowie interdyscyplinarnego zespołu „Seminaria z Pedagogiki Ekologicznej”, który zawiązał się we wrześniu br. i stanowi nieformalną grupę społeczności akademickiej, skupionej na rekonstrukcji tożsamości pedagogiki ekologicznej.
Seminarium otworzyła prof. UAM dr hab. Renata Michalak. Słowa powitania do uczestników skierowały także: gospodyni spotkania, prof. UJ dr hab. Beata Gola oraz Dyrektor Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego, prof. UJ dr hab. Anna Gaweł. W otwarciu i seminarium uczestniczyła także Przewodnicząca Rady Dyscypliny Pedagogika na UJ, prof. dr hab. Janina Kostkiewicz. Podziękowanie za przybycie skierowane zostało również do wszystkich przyjezdnych gości, pracowników Instytutu Pedagogiki na Wydziale Filozoficznym UJ, obecnych na spotkaniu studentek Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, a także osób z różnych ośrodków akademickich, uczestniczących w spotkaniu on-line.
W pierwszej części Seminarium, uczestnicy wysłuchali dwóch prelekcji wprowadzających:
1. Prof. dr hab. Zdzisława Piątek, UJ - Filozoficzne podłoże przełomu ekologicznego. Różne wersje etyki środowiskowej, ze szczególnym uwzględnieniem etyki biocentryzmu;
2. Dr hab. Beata Gola, prof. UJ, Etyka środowiskowa w podręcznikach szkolnych na przestrzeni ostatniej dekady (2012-2022),
po których nastąpiła seria pytań i odpowiedzi.
Po przerwie, przeprowadzono szerszą dyskusję, w której odnoszono się zarówno do poruszonych w prelekcjach zagadnień, jak i powiązanych z nimi kwestii. Między innymi, pojawiły się głosy o potrzebie zastosowania w edukacji przyrodniczej perspektywy nauk społecznych i humanistycznych, a także, upowszechniania edukacji społecznej i humanistycznej opartej o treści przyrodnicze. Zasygnalizowano potrzebę nowego, holistycznego ujęcia relacji człowiek-przyroda w programach i podręcznikach szkolnych, wyjścia z antropocentryzmu, który obecnie dominuje w celach i treściach edukacyjnych, a także włączenia się środowiska naukowego zainteresowanego pedagogiką ekologiczną, w potencjalne debaty programowe dotyczące podstawy programowej, krajowej strategii edukacji ekologicznej i innych istotnych aspektów systemu edukacji.
Wprowadzenie do II Seminarium oraz moderowanie sesji plenarnej i obu dyskusji, przypadło w udziale prof. UAM, dr hab. Renacie Michalak. W dyskusji uczestniczyli: prof. Piotr Skubała, dr Magdalena Ochwat, prof. UŚ dr hab. Bernadeta Niesporek-Szamburska, oraz prof. UŚ dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (biologia, polonistyka, językoznawstwo, literaturoznawstwo); dr Małgorzata Obrycka z Uniwersytetu Gdańskiego (Instytut Pedagogiki); prof. APS, dr hab. Ligia Tuszyńska (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie); dr Marcin Chrzanowski (Uniwersytet Warszawski, Wydział Biologii) oraz Prof. US dr hab. Maksymilian Chutorański (Uniwersytet Szczeciński, Katedra Pedagogiki).
Kolejne spotkania Zespołu „Seminaria z Pedagogiki Ekologicznej” mają się odbyć na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (idea symbiocenu) oraz Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (edukacja outdoorowa).