LiMa 2.0 – Lehramt international in Marburg
Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest partnerem w projekcie: "LiMa 2.0 – Lehramt international in Marburg".

Projekt LiMa 2.0 finansowany jest przez Niemiecką Centralę Wymiany Akademickiej (Deutscher Akademischer Austauschdienst/ DAAD), która wspiera projekty w ramach programu „Lehramt.International”. Jest to druga edycja projektu (w pierwszej Wydział Studiów Edukacyjnych UAM również brał udział w latach 2021-2024). Projekt jest zarządzany przez Centrum Kształcenia Nauczycieli (Center for Teacher Education), zaś współpraca z uczelniami partnerskimi dotyczy takich dyscyplin naukowych jak: biologia, geografia, pedagogika, politologia i ekonomia, które mają obowiązkowe przygotowanie pedagogiczne w programie studiów.
Rolę instytucji koordynującej pełni Uniwersytet Philippsa w Marburgu (Niemcy), a funkcje koordynatorek projektu sprawują dr Zina Morbach oraz Inga Steinbach. Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu zasilił grono uczelni partnerskich niniejszego projektu w 2025 roku, obok takich ośrodków akademickich jak: Uniwersytet Lizboński (Portugalia), Uniwersytet „Luciana Blaga” w Sybinie (Rumunia), Uniwersytet w Kragujevacu (Serbia), Uniwersytet w Limoges (Francja), Uniwersytet Lizboński (Portugalia), Uniwersytet Zachodnioczeski w Pilźnie (Czechy). Funkcje koordynatorek z ramienia Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM pełnią prof. UAM dr hab. Daria Hejwosz-Gromkowska (Zakład Socjologii Edukacji) oraz dr Lucyna Myszka-Strychalska (Zakład Socjopedagogicznych Problemów Młodzieży).
Czas realizacji projektu: lata 2025-2029
Adresaci projektu
Projekt jest skierowany do bardzo szerokiej grupy odbiorców. Adresowany jest zarówno do kadry akademickiej pracującej na uczelniach partnerskich oraz studentów i studentek, którzy kształcą się na specjalnościach nauczycielskich w obszarze takich dyscyplin jak biologia, geografia, pedagogika, politologia i ekonomia. Każdy chętny pracownik oraz osoba ucząca się w ośrodkach partnerskich, może wziąć udział w różnych wydarzeniach oraz inicjatywach podejmowanych w ramach projektu, a także podzielić się swoimi pomysłami dotyczącymi współpracy międzynarodowej, kształcenia nauczycieli, kompetencji międzykulturowych, czy też innych obszarów tematycznych podejmowanych w ramach projektu.
Cele projektu
Główny cel projektu skoncentrowany jest wokół internacjonalizacji kształcenia nauczycieli i rozwijania ich kompetencji międzykulturowych podczas szkoleń w celu przygotowania ich do pracy w klasach o zróżnicowanej kulturze.
Cele projektu obejmują także:
- interaktywną edukację międzynarodowego środowiska akademickiego poprzez różnorodne wydarzenia (zajęcia pozalekcyjne i programowe) organizowane z udziałem partnerów projektu z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz w formie spotkań/wizyt stacjonarnych;
- poszerzenie międzynarodowej perspektywy związanej z kształceniem na kierunkach nauczycielskich w krajach partnerskich poprzez wspólne wirtualne nauczanie;
- wymianę pomysłów i doświadczeń ze studentami kierunków nauczycielskich z innych krajów i zdobycie doświadczenia we wspólnej pracy;
- doskonalenie kompetencji międzykulturowych, językowych i zawodowych kadry akademickiej i przyszłych nauczycieli;
- zwiększenie mobilności studentów i studentek;
- zwiększenie internacjonalizacji kształcenia nauczycieli.
Działania podejmowane w projekcie obejmują m.in.:
- Wyjazdy ukierunkowane na zacieśnianie współpracy zespołu projektowego do uczelni partnerskich;
- Współpracę dydaktyczną;
- Stacjonarne wykłady gościnne kadry akademickiej w Marburgu lub na uczelniach partnerskich;
- Cyfrowe nauczanie zespołowe (pojedyncze sesje, kursy, wykłady gościnne);
- Współpracę partnerów w planowaniu i organizacji różnych działań;
- Szkołę Letnią w Marburgu w 2028 roku;
- Cykl wykładów w formie on-line przez cały okres trwania projektu;
- Współpracę przy cyklach wykładów z innymi projektami internacjonalizacyjnymi w Niemczech;
- Coroczne cyfrowe spotkania networkingowe;
- Umowy pomiędzy partnerami projektu w ramach programu Erasmus+ związane z wymianą studentów i kadry akademickiej;
- Wizyty w szkołach w Marburgu dla studentów przyjeżdżających na wymianę oraz możliwość odbycia przez nich staży w szkołach;
Oczekiwane rezultaty:
- strona internetowa promująca działania podejmowane w ramach projektu;
- wymiana doświadczeń związanych z kształceniem w zawodzie nauczyciela wśród partnerów projektu;
- rozwój wiedzy i umiejętności kadry akademickiej i studentów oraz studentek biorących udział w projekcie w zakresie internacjonalizacji kształcenia, kompetencji międzykulturowych i pracy w środowiskach międzykulturowych;
- korzyści partnerów akademickich w zakresie internacjonalizacji procesu kształcenia nauczycieli;
- integracja międzynarodowego środowiska akademickiego;
- zacieśnienie współpracy międzynarodowej i w środowisku wielokulturowym.
Aktualne informacje o projekcie można odnaleźć na stronie internetowej:
https://www.uni-marburg.de/en/zfl/projects/lima/courses-events
Z pytaniami dotyczącymi projektu można zwracać się do:
dr Lucyna Myszka-Strychalska: lucyna.myszka@amu.edu.pl
prof. UAM dr hab. Daria Hejwosz – Gromkowska: dhejwosz@amu.edu.pl