prof. UAM dr hab.Renata Wawrzyniak-Beszterda

Pracownia Pedagogiki Szkolnej

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze letnim:


wtorek: 13:45 - 14:30, p. 403, bud. D Kampus Ogrody
środa: 16:30 - 17:15, s. 261, Col. Chemicum

Dyżur dla studentów niestacjonarnych:

22.06.: 9:30 - 10:15

UWAGA:

Absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej (WNS UAM).
2000 - obrona pracy doktorskiej pt. Szkoła jako obszar doświadczeń  komunikacyjnych uczniów (promotor: prof. dr hab. Maria Dudzikowa).
Od 2009 - Kierownik Pracowni Pedagogiki Szkolnej.
Od 2018 - Dyrektor Ośrodka Koordynacyjno-Programowego Kształcenia Nauczycieli UAM.
2020 - habilitacja: Uczniowie i nauczyciele w szkolnictwie współczesnym. Studium społeczno-pedagogiczne.

R. Wawrzyniak-Beszterda, Wsparcie na starcie? Z doświadczeń biograficznych początkujących nauczycieli. „Biografistyka Pedagogiczna” 2021, nr  6 (1).

R. Wawrzyniak-Beszterda, Współpraca nauczycieli jako forma wsparcia w codzienności szkolnej. Uwagi na marginesie studium przypadku, w: Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne, red.  M. Piorunek, J. A. Nawój-Połoczańska, A. Skowrońska-Pućka, Poznań 2021.

R. Wawrzyniak-Beszterda, “Project: My Class”: Neoliberal Vision of the Teaching Profession. „Kultura i Edukacja” 2021, nr 4 (134).

R. Wawrzyniak-Beszterda, „Czułam się bardzo samotna w każdym razie…” Portrety nauczycielskiej samotności. „Przegląd Pedagogiczny” 2020, nr 2.

R. Wawrzyniak-Beszterda, Kapitał społeczny szkoły. Z doświadczeń biograficznych nauczycieli. Studium przypadków, Poznań 2019.

R. Wawrzyniak-Beszterda, Szkoła w doświadczeniach biograficznych uczniów. O dziedziczeniu i utrwalaniu deficytów edukacyjnych, w: Środowiska uczestnictwa społecznego jednostek, kategorii i grup społecznych (doświadczenia socjalizacyjne i biograficzne),  red. J. Modrzewski, A. Matysiak-Błaszczyk, E. Włodarczyk, Poznań 2018.

R. Wawrzyniak-Beszterda, Edukacja akademicka: między transmisją wiedzy a jej konstruowaniem, „Studia z Teorii Wychowania” 2017, nr 2 (19).

M. Dudzikowa, R. Wawrzyniak-Beszterda, S. Jaskulska, E. Bochno, I. Bochno, K. Knasiecka-Falbierska, M. Marciniak, Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Diagnoza-interpretacje-konteksty, Kraków 2013.

R. Wawrzyniak-Beszterda, Oferta dydaktyczna uniwersytetu. Potencjał i ograniczenia dla kształtowania kapitału społecznego w szkole wyższej, „Studia Edukacyjne” 2012, nr 22.

M. Dudzikowa, S. Jaskulska, R. Wawrzyniak-Beszterda, E. Bochno, I. Bochno, K. Knasiecka-Falbierska, M. Marciniak, Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, Kraków 2011.

R. Wawrzyniak-Beszterda, Zmiana strukturalna czy organizacyjna? Głos w sprawie zmarnowanej szansy, „Studia Pedagogiczne” 2011 t. LXIV,

M. Dudzikowa, R. Wawrzyniak-Beszterda (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, Kraków 2010.

R. Wawrzyniak-Beszterda (red.), Życie szkołą. Prace dedykowane Profesor Marii Dudzikowej, Poznań 2008.

R. Wawrzyniak-Beszterda (red.), Wokół zagadnień wychowania-aspekty teoretyczne i przyczynki empiryczne, Poznań 2008.

R. Wawrzyniak-Beszterda, Doświadczenia młodzieży licealnej w relacjach komunikacyjnych z nauczycielami, w: Człowiek. Rodzina. Kultura. Szkice psychologiczne, red. H. Wrona-Polańska, G. Rudkowska, L. Wrona, Kraków 2008.

R. Wawrzyniak-Beszterda, Język w wychowaniu: neutralne medium czy narzędzie wpływu? Rzecz o tym, co się dzieje w klasie szkolnej, w: Wychowanie: pojęcia-procesy-konteksty, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak,  Gdańsk 2007.

R. Wawrzyniak-Beszterda, Doświadczenia komunikacyjne uczniów w czasie lekcji. Studium empiryczne, Kraków 2002.

Zainteresowania naukowe:

-  szkoła jako kontekst rozwoju ucznia,
-  język w relacjach edukacyjnych (aspekty teoretyczne i metodologiczne),
- kapitał społeczny szkoły,
- biografie zawodowe nauczycieli,
- kształcenie nauczycieli.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:

- kierownik zespołu eksperckiego opracowującego koncepcję oraz program modułu psychologiczno-pedagogicznego realizowanego w ramach modelowego programu kształcenia nauczycieli oraz członkini zespołu realizującego ten program w czterech projektach finansowanych z funduszy europejskich:
POWR.03.01.00-00-KN05/18 Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Profesjonalizm - personalizacja - praktyka. Program kształcenia studentów specjalności nauczycielskiej na kierunku Filologia polska
POWR.03.01.00-00-KN36/18 Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Nowoczesny program kształcenia przygotowujący studentów geografii do roli nauczyciela XXI wieku
POWR.03.01.00-00-KN37/18Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Nauczyciel - Mistrz - Innowator - innowacyjny program kształcenia na kierunku Nauczanie Matematyki i Informatyki prowadzonym na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
POWR.03.01.00-00-KN40/18 Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Nauczyciel - kompetentny praktyk, opiekun, ekspert.
- Studenci I roku UAM 2005/6-2009/10. Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji a zmiany zasobów jego kapitału społecznego w warunkach szkoły wyższej nr 3821 H03/2007/32
okres realizacji: 2007 - 2011 Źródło finansowania: MNiSW
udział: wykonawczyni (zastępca kierownika)

Funkcje w zespołach redakcyjnych:

- recenzent w czasopismach naukowych:
„Forum Oświatowe”
„Kultura i Edukacja
„Parezja”
„Kwartalnik Pedagogiczny”.

Udział w grupach i zespołach badawczych:

- członkini zespołu realizującego Poznańskie badania oświatowe (przygotowanie koncepcji i narzędzi badań, opracowanie oraz interpretacja wyników)
A. Cybal-Michalska, I. Chmura-Rutkowska, A. Kozłowska, S. Jaskulska, R. Wawrzyniak-Beszterda, M. Marciniak, B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, M. Buchnat, J. Szafran, I. Cytlak: Raport z badań uczniów i uczennic poznańskich szkół w ramach projektu „Strategia rozwoju oświaty miasta Poznania 2030. Etap I. i II", Wydział Studiów Edukacyjnych UAM, Poznań 2021.

2021 - Nagroda Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu za osiągnięcia w pracy organizacyjnej (nagroda indywidualna, III stopnia)

2018 - Medal Srebrny Za Długoletnią Służbę

2015 - Nagroda Naukowa Wydziału I Nauk Humanistycznych i Społecznych Polskiej Akademii Nauk w dziedzinie pedagogiki im. Władysława Spasowskiego za tryptyk longitudinalny pt. Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji a zmiany zasobów jego kapitału społecznego w warunkach szkoły wyższej (nagroda zespołowa).

2014 - Nagroda Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Za osiągnięcia w pracy naukowej (nagroda zespołowa, III stopnia).

2011 - Nagroda Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu za osiągnięcia w pracy naukowej (nagroda zespołowa, III stopnia).

- wędrówki po górach
- podróże
- historia Europy

School pedagogy, school as a context for student development, teacher, school social capital, language in educational relations; contact in Polish and German, e-mail: rwb@amu.edu.pl, https://orcid.org/0000-0001-5640-1784