drAgata Trębacz-Ritter
Zakład Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych
- a.trebacz@amu.edu.pl
- 61 829 23 32
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 112
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżur w semestrze zimowym:
czwartek godz. 18:15-19:00
piątek godz. 14:45-15:30
UWAGA:
Dyżury w dniach 12-13 grudnia br. zostają odwołane ze względu na służbowy wyjazd stażowy. W pilnych sprawach proszę o kontakt mailowy a.trebacz@amu.edu.pl
Neurologopeda, pedagog specjalny, glottodydaktyk. Absolwentka kierunków: filologia (spec. lingwistyka stosowana), pedagogika specjalna (spec. logopedia – profilaktyka i terapia oraz spec. logopedia kliniczna –magisterium, 2019) i pedagogika (spec. zarządzanie oświatą – magisterium, 2019) na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z zakresu neurologopedii klinicznej na Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. W 2023r. ukończyła kształcenie w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UAM Poznań oraz z wyróżnieniem obroniła rozprawę doktorską przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Iwony Chrzanowskiej. Laureatka 8 edycji. konkursu MINIATURA NCN (2024). Współuczestniczka projektów krajowych finansowanych ze środków IBE i MEiN w latach 2021-2023. Opiekunka grup studenckich i współopiekunka Naukowego Koła Logopedycznego ZaLogowani działającego przy Pracowni Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych.
https://orcid.org/0000-0002-2889-0776
Z. Narkun, J. Smogorzewska, A. Trębacz -Ritter, A. Wołowicz, G. Szumski. Współpraca nauczycieli w klasie włączającej: od teorii do praktyki edukacyjnej. Warszawa 2022.
A. Trębacz -Ritter. Klasyfikacja ICF jako tło dla diagnozy funkcjonalnej uczniów z wyzwaniami rozwojowymi w obszarze mowy i języka. Polska adaptacja kwestionariuszy SPAA- C (Speech Participation and Activity Assessment of Children). „Studia z Teorii Wychowania”, Tom XIII, nr 3, 2022, 251-267.
G. Szumski, J. Smogorzewska, Z. Narkun, A. Trębacz -Ritter. Współnauczanie i jego znaczenie dla procesu edukacji. Przegląd badań. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” nr 44, 2021, 76-97.
A. Trębacz. Articulation disorders of the sigmatism type and the level of self-esteem of students completing the stage of early school education. Own research conducted in the Greater Poland region. „Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy”, 30, 2020, 187-222.
A. Trębacz. Nowy paradygmat postępowania diagnostycznego w zaburzeniach dźwiękowych realizacji fonemów o etiologii obwodowej. W: Młodzi naukowcy na uniwersytecie – pomiędzy teorią a praktyką uniwersytecką. Red. A. Cybal-Michalska, A. Gromkowska-Melosik (red.) (współpraca redakcyjna: A. Nymś-Górna, J. Adamczewski, D. Szykowna, E. Wieczorek), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020, 241-252.
A. Trębacz. Knowledge of the Poznan region citizens about speech therapy profession. „Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy”, 27, 2019, 197-221.
Zainteresowania naukowe:
- diagnoza i terapia logopedyczna w placówkach edukacyjnych
- funkcjonowanie poznawcze i emocjonalno-społeczne uczniów z zaburzeniami mowy i języka
- kompetencje fonologiczne i osiągnięcia szkolne uczniów z zaburzeniami w realizacji dźwięków mowy
- tworzenie i adaptacja narzędzi badawczych (m.in. polska adaptacja kwestionariuszy SPAA-C we współpracy z prof. Sharynne McLeod z Charles Sturt University: https://www.csu.edu.au/research/multilingual-speech/spaa-c)
- diagnoza funkcjonalna i praca z grupą zróżnicowaną w edukacji włączającej
Kierownictwo w projektach:
(2024/2025) Opracowanie i walidacja narzędzia badawczego do oceny sprawności fonologicznych uczniów z zaburzeniami wymowy (MINIATURA 8. Narodowe Centrum Nauki)
(2021/2022) Znaczenie zaburzeń artykulacji dla integracji szkolnej i osiągnięć szkolnych uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej (ID-UB UAM)
Uczestnictwo w projektach:
- (2023) UNICEF (ASA) School Accessible for All. Instytucja realizująca: Instytut Badań Edukacyjnych (koordynatorka: dr Beata Papuda-Dolińska)
- (2021) MEiN: Badanie roli pedagogów specjalnych jako nauczycieli współorganizujących kształcenie w szkołach i oddziałach integracyjnych. Instytucja realizująca: Uniwersytet Warszawski (kierownik: prof. dr hab. Grzegorz Szumski)
Staże naukowe:
(2024, semestr zimowy) Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
(2021, semestr letni) Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Warszawski
Prelegentka na ponad 20 konferencjach krajowych i międzynarodowych, w tym m.in. 18th biennial Conference of the International Clinical Phonetics and Linguistics Association (ICPLA), Early Childhood Voices 2024. Uczestniczka licznych szkoleń doskonalących i kwalifikacyjnych z zakresu diagnozy i terapii logopedycznej oraz edukacji włączającej, m.in. Universal Design for Learning: Explore (Harvard Graduate School of Education) i Diagnozowanie dysleksji rozwojowej - najnowsze standardy diagnostyczne, Bateria SB6/18 (Pracownia Testów Psychologicznych). Wiceprzewodnicząca i Przewodnicząca Rady Doktorantów Szkoły Nauk Społecznych w kadencjach, odpowiednio 2021/2022 i 2022/2023.
Metodyka postępowania logopedycznego
Zaburzenia płynności mówienia – jąkanie
Komunikacja wspomagająca i alternatywna
Pedagogika specjalna
Wyróżnienie rozprawy doktorskiej „Przetrwałe zaburzenia wymowy a osiągnięcia szkolne i integracja szkolna uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej” (Uchwała Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika UAM Poznań, 2023)
Gra na pianinie i ukulele
Tenis ziemny
Muzyka filmowa
Speech-language pathologist, SEN teacher, glottodidactician.
Research area: special educational needs, school-based speech-language pathology, speech sound disorders, phonological skills // Contact in English and Polish: a.trebacz@amu.edu.pl