mgrMarianna Racka

Pracownia Pedagogiki Szkolnej
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 402, 403
Dyżur w semestrze zimowym:
piątek: 9:45 – 11:15
Dyżur studia niestacjonarne:
22.11.: 9:45 – 11:15
06.12.: 15:40 - 17:10
Doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w dyscyplinie pedagogiki. Absolwentka Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM na kierunku Pedagogika Specjalna, specjalność: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Uczestniczka projektów oraz warsztatów edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, realizowanych w ramach działalności Koła Naukowego Pedagogów-Terapeutów AGO (WSE UAM). Była członkini Studenckiego Koła Naukowym Pedagogów Społecznych „Liczy się człowiek".
Nauczycielka współorganizująca proces kształcenie w jednej z poznańskich szkół.
- Racka, M. (2022). Niewidzialni uczniowie w trakcie kształcenia zdalnego i po powrocie do nauki stacjonarnej. Naukowe Zeszyty Studenckie, nr 9.
- Racka, M. (2023). Podwójnie wyjątkowi – osoby z ADHD jako uczniowie zdolni. Rocznik Pedagogiczny, nr 46, 1–11. DOI: 10.14746/rp.2023.46.11.
- Racka, M., Kasprzak, M. (2024). Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej” online, 4 listopada 2024 roku. Studia Edukacyjne.
- Racka, M., Kasprzak, M. (2024). Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Pedagogical Innovation in Education: Bridging Nature & Technology in Teaching Process”, Poznań, 28 października 2024 roku. Studia Edukacyjne.
- Zainteresowania naukowe:
Funkcjonowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole i klasie, problematyka uczniów podwójnie wyjątkowych (twice-exceptional), uczniowie zdolni z zaburzeniami neurorozwojowymi, współpraca specjalistów i nauczycieli w szkołach ogólnodostępnych, a także postawy pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych wobec uczniów podwójnie wyjątkowych
- Udział w projektach badawczych:
2024–2025: Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE) (nr: 2023-2-EL01-KA210-SCH-000171311) – członkini zespołu. - Członkini komitetu organizacyjnego konferencji naukowych, w tym
- 2024–2025: Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE) (nr: 2023-2-EL01-KA210-SCH-000171311) – członkini zespołu.
- 23/06/2025: Międzynarodowa Konferencja pt. Bridging Diversity in Education: the Puppet Theatre in Working with Disadvantaged Children and Youth, która została zorganizowana w ramach projektu Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE)
- 27/05/2025: Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Potencjał pedagogiki szkoły wobec reformowania oświaty organizowana przez Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu we współpracy z Sekcją Pedagogiki Szkoły Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk,
- 14/06/2024: Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. Innovations in Arts Education: Bridging Socially Engaged Arts and Digital Learning zorganizowana przez Pracownię Pedagogiki Szkolnej (Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) w ramach podsumowania projektu Critical Arts Education for Sustainable Societies, CARE/SS (projekt Erasmus+ KA220-HED).
- Członkini zespołu redakcyjnego Rocznika Pedagogicznego.
- Integracja i inkluzja w edukacji
- Uczeń z SPE w szkole
- Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci