mgrMarianna Racka

Pracownia Pedagogiki Szkolnej

  • ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
    60-568 Poznań
    pokój: 402, 403

Dyżur w semestrze zimowym:

piątek: 9:45 – 11:15

Dyżur studia niestacjonarne:

22.11.: 9:45 – 11:15 

06.12.: 15:40 - 17:10

Doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w dyscyplinie pedagogiki. Absolwentka Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM na kierunku Pedagogika Specjalna, specjalność: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Uczestniczka projektów oraz warsztatów edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, realizowanych w ramach działalności Koła Naukowego Pedagogów-Terapeutów AGO (WSE UAM). Była członkini Studenckiego Koła Naukowym Pedagogów Społecznych „Liczy się człowiek".

Nauczycielka współorganizująca proces kształcenie w jednej z poznańskich szkół.

  • Racka, M. (2022). Niewidzialni uczniowie w trakcie kształcenia zdalnego i po powrocie do nauki stacjonarnej. Naukowe Zeszyty Studenckie, nr 9.
  • Racka, M. (2023). Podwójnie wyjątkowi – osoby z ADHD jako uczniowie zdolni. Rocznik Pedagogiczny, nr 46, 1–11. DOI: 10.14746/rp.2023.46.11.
  • Racka, M., Kasprzak, M. (2024). Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej” online, 4 listopada 2024 roku. Studia Edukacyjne.
  • Racka, M., Kasprzak, M. (2024). Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Pedagogical Innovation in Education: Bridging Nature & Technology in Teaching Process”, Poznań, 28 października 2024 roku. Studia Edukacyjne.
  1. Zainteresowania naukowe:

    Funkcjonowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole i klasie, problematyka uczniów podwójnie wyjątkowych (twice-exceptional), uczniowie zdolni z zaburzeniami neurorozwojowymi, współpraca specjalistów i nauczycieli w szkołach ogólnodostępnych, a także postawy pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych wobec uczniów podwójnie wyjątkowych

  2. Udział w projektach badawczych:

    2024–2025: Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE) (nr: 2023-2-EL01-KA210-SCH-000171311) – członkini zespołu.
  3. Członkini komitetu organizacyjnego konferencji naukowych, w tym
  • 2024–2025: Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE) (nr: 2023-2-EL01-KA210-SCH-000171311) – członkini zespołu.
  • 23/06/2025: Międzynarodowa Konferencja pt. Bridging Diversity in Education: the Puppet Theatre in Working with Disadvantaged Children and Youth, która została zorganizowana w ramach projektu Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE)
  • 27/05/2025: Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Potencjał pedagogiki szkoły wobec reformowania oświaty organizowana przez Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu we współpracy z Sekcją Pedagogiki Szkoły Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk,
  • 14/06/2024: Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. Innovations in Arts Education: Bridging Socially Engaged Arts and Digital Learning zorganizowana przez Pracownię Pedagogiki Szkolnej (Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) w ramach podsumowania projektu Critical Arts Education for Sustainable Societies, CARE/SS (projekt Erasmus+ KA220-HED).
  1. Członkini zespołu redakcyjnego Rocznika Pedagogicznego.
  • Integracja i inkluzja w edukacji
  • Uczeń z SPE w szkole
  • Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci