prof. UAM dr hab.Hanna Krauze-Sikorska

Zakład Badań nad Procesem Uczenia się

Absolwentka Instytutu Pedagogiki, Wydziału Nauk Społecznych UAM. Tytuł doktora w 1996 roku uzyskała na podstawie rozprawy doktorskiej Obraz świata w dziecięcej twórczości plastycznej okresu ideoplastyki. W roku 2006 otrzymała tytuł dra habilitowanego, a następnie stanowisko prof. UAM. Na Wydziale studiów Edukacyjnych kierowała od roku 2009 do roku 2020 Zakładem Teoretycznych Podstaw Edukacji/ Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej /Badań nad Procesem Uczenia się.  Twórczyni i współtwórczyni oraz kierownik nowych specjalności nauczycielskich na kierunku Pedagogika: Edukacja i elementarna i Terapia Pedagogiczna (studia I oraz II- stopnia);Edukacja i elementarna i nauczanie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; Edukacja elementarna i wychowanie fizyczne ( studia I-stopnia), Terapia Pedagogiczna z Arteterapią ( studia II-stopnia), kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna ( studia V-letnie) oraz studia podyplomowe Edukacja Przedszkolna i Opieka nad Małym Dzieckiem realizowane na WSE oraz ośrodku UAM w Pile. Aktywność dydaktyczną związaną z prowadzeniem znacznej ilości wykładów na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych i podyplomowych oraz seminariów magisterskich i doktorskich  stara się łączyć z aktywnością organizacyjną i naukową oraz praktyką pedagogiczno - terapeutyczną Jest autorem, współautorem  oraz redaktorem i współredaktorem naukowym monografii a także autorką artykułów opublikowanych w pracach zwartych i czasopismach. Czynnie uczestniczy w wielu konferencjach ogólnopolskich i międzynarodowych. Ekspert i wykonawca w grantach i  projektach ogólnopolskich. Ekspert NCN; członek komitetów redakcyjnych czasopism naukowych. Recenzent wielu publikacji zwartych i artykułów oraz prac doktorskich i habilitacyjnych.
Wśród wielu funkcji organizacyjnych można wymienić można m.in.: przewodniczenie Radzie ds. Kształcenia w Szkole Nauk Społecznych UAM; członkostwo w Uniwersyteckiej Radzie Kształcenia UAM, Przewodniczenie Zespołowi ds. Jakości Kształcenia na Wydziale Studiów Edukacyjnych; członkostwo w  Radzie Bibliotecznej UAM; udział w zespole oceniającym  kandydatów do Szkoły Doktorskiej. Od roku 2013 koordynator Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM ds. Współpracy z MAOF ( Izrael; Erasmus+). Sekretarz i recenzent w komisjach habilitacyjnych i doktorskich. Promotor wielu prac licencjackich, magisterskich oraz  8 obronionych dysertacji doktorskich.

Krauze – Sikorska H., Klichowski M. (red.),Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe UAM, 2020
Krauze – Sikorska H., Klichowski M., Jaskulska S., Jankowiak B., Sikorska J., Koziarski J., twoja lekcja w przyszłości. Jak wyobrażasz sobie nauke w szkole po pandemii Covid-19? Raport z badania ankietowego, VULCAN, Poznań, 2020
Krauze-Sikorska H., Sikorska J. ICT in the Process of Artistic Creation of Persons with Motor Disabilities, Academic Commentaries. Series: Pedagogical Sciences, 166, 2018
Krauze- Sikorska H.,  „Plan na życie” – dzieciństwo zawłaszczone przez narcystycznych rodziców (w:) „Środowiska uczestnictwa społecznego jednostek, kategorii i grup (doświadczenia socjalizacyjne i biograficzne)”, pod red. nauk. Jerzego Modrzewskiego, Agaty Matysiak-Błaszczyk oraz Ewy Włodarczyk. Naukowe UAM, 2018
Krauze – Sikorska H., Klichowski M. (red.), Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, Wyd. Naukowe UAM, Poznań,  2017
Hanna Krauze- Sikorska, Kinga Kuszak, Grażyna Rura, Katarzyna Sadowska, Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji.  Źródła wsparcia i zagrożeń,   Wyd. Naukowe UAM, Poznań,2016
Krauze – Sikorska H., Klichowski M. (red.), The Educational and Social World of a Child. Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization, Wyd. Naukowe UAM, Poznań,2015
Krauze – Sikorska H., Klichowski M., Basińska A.(red.) Children In the postmodern World. Culture- Media – social Inequality ( Dziecko w ponowoczesnym świecie. Kultura - Media – Nierówności społeczne), Wyd. Naukowe UAM, 2014
Krauze – Sikorska H., Klichowski M., Świat Digital Natives. Młodzież w poszukiwaniu siebie i innych, Wydawnictwo Naukowe UAM,  Poznań, 2013
Krauze – Sikorska H.,  Jestem Pan Nikt– o poczuciu własnej wartości dzieci i młodzieży doświadczających trudności w uczeniu się,  Studia Edukacyjne 2012 nr  20  ss. 61- 78
Krauze – Sikorska H. (red.) Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu. Między dzieciństwem a dorosłością  – Wydawnictwo Naukowe UAM,  Poznań, 2011
Krauze – Sikorska H., Kuszak K (red.)Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Profilaktyka – diagnoza – terapia. Nowe perspektywy – nowe wyzwania ( wyd. II, zmienione i poszerzone). Wyd. Naukowe WSPIA, Poznań, 2011
Krauze – Sikorska H. Sytuacyjne determinanty rozwoju poczucia bezradności u dzieci z utrudnieniami rozwoju, czyli o barierach edukacyjnych  w nauczaniu zintegrowanym w: System integralny w edukacji dziecka, red. H. Siwek, M. Bereźnicka, Katowice, 2011
Krauze – Sikorska H., Kuszak K (red.) Aktywna edukacja w przedszkolu i w szkole. Teoria i praktyka. Wyd. Naukowe WSPIA, Poznań, 2010
Krauze – Sikorska H., Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, wyd. Naukowe UAM, Poznań, 2006
Krauze – Sikorska H., Graficzny świat dziecka, wyd. Eruditus, Poznań, 1998
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5651-1350
Google Scholar: https://scholar.google.pl/citations?user=UTUQSvoAAAAJ&hl=pl

Zainteresowania naukowe: 

Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ( w środowisku przedszkolnym, szkolnym, pozaszkolnym);pomoc dzieciom i młodzieży z rodzin problemowych; możliwości ekspresji artystycznej i arteterapii w pracy z dziećmi i młodzieżą; NetArt jako forma autoekspresji; efektywne strategie edukacyjne w pracy z dziećmi i młodzieżą; uczenie się dzieci i młodzieży- wyzwanie dla edukacji; wczesna interwencja w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju i zachowania; integracja społeczna i edukacyjna – dylematy, możliwości, wyzwania; sytuacja osób wykluczonych społecznie – syndrom wyuczonej bezradności; profilaktyka; terapia; wykorzystanie nowych mediów w procesie edukacji i terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży; opieka i edukacja dzieci do lat 3.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych

Ekspert i wykonawca projektów badawczych finansowanych ze źródeł zewnętrznych w tym: Dziecko w szkolnej rzeczywistości Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej.  Projekt realizowany w ramach grantu MNiSW NN 106058239 (Kierownik projektu prof. UAM dr hab. Halina Sowińska); 2008-2011 ; wykonawca badań empirycznych oraz ich opracowania (funkcjonowanie w szkolnej rzeczywistości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); Koder Junior – Szkoła Mistrzów Programowania (Numer Projektu: POPC.03.02.00-00-0081/17); projektu MEN Przeprowadzenie całościowych badań dotyczących funkcjonowania systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce (program Bezpieczna+ ;MEN/2016/DWKI/1175), Uniwersytet Jutra – zintegrowany program rozwoju Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu” (WND-POWR.03.05.00-00-Z303/17).

Funkcje w zespołach redakcyjnych

Członek komitetów redakcyjnych czasopism naukowych Wczesna edukacja dziecka. Skore vzdelavanie diet’a. Poćatkowa oswita ditini, Kraków - Presov- Kijów;  Journal of Postgraduate Education. (journal, which is included in the list of scientific publications, approved by the Ministry of Education of Ukraine); Prima Educatione,  Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
d. udział w grupach i zespołach badawczych
Członek zespołu badawczego Dziecko w szkolnej rzeczywistości Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej.  
Uczestniczka i opiekun naukowy grup badawczych: Cyberprzestrzeń i Edukacja (Cyberspace & Education Research Group) oraz Grupy Badawczej EduTer.

Inne

Przewodnicząca Komitetów Naukowych i Organizacyjnych konferencji, seminariów naukowych, sympozjów o wymiarze ogólnopolskim i międzynarodowym, w tym konferencji cyklicznych: Świat Małego Dziecka; International Conference Education for learning society: An interdisciplinary approach.
Przewodnicząca cyklicznych wojewódzkich i ogólnopolskich konkursów matematycznych dla dzieci i młodzieży Matematyka bez Pamiętnika oraz Problemata

Członek:
OMEP; Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego; Zespołu Edukacji Elementarnej (do roku 2019 przy KNP PAN)

Wykłady 2021/2022:

Podstawy diagnostyki dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna; studia V-letnie
Diagnoza trudności w uczeniu się Pedagogika Specjalna ; studia V-letnie
Psychoprofilaktyka niepowodzeń szkolnych; Pedagogika; Studia II-stopnia
Konstruowanie programów profilaktycznych i terapeutycznych na poziomie edukacji przedszkolnej i szkolnej Pedagogika; Studia II-stopnia

Seminaria magisterskie na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych

Nagrody Naukowe Rektora UAM ( indywidualna i zespołowe); nagroda organizacyjna Rektora UAM; nagrody za pracę naukowa i dydaktyczną Dziekana WSE
Medal KEN -2016 r.
Złoty Medal za długoletnią służbę -2015 r.

Sztuki plastyczne i muzyczne; literatura psychologiczna; literatura faktu; beletrystyka; rozwiązywanie krzyżówek; aranżacja i prace w ogrodzie.

students with special educational needs, supporting students from dysfunctional families, situation of children and youth socially excluded, technologies in learning process, education and art therapy; contact in Polish, English and Russian

e-mail: hanna.krauze-sikorska@amu.edu.pl

https://orcid.org/0000-0001-5651-1350