prof. dr hab.Michał Klichowski

Zakład Badań nad Procesem Uczenia się

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze zimowym:

czwartek: 8:00 - 9:30

UWAGA:

W roku 2009 ukończył studia licencjackie z zakresu pedagogiki i informatyki, a w 2010 roku studia magisterskie w obszarze terapii pedagogicznej. W 2012 roku obronił pracę doktorską w dziedzinie nauk humanistycznych, a w 2018 nadano mu stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych. Od roku 2019 jest profesorem UAM, a od 2021 kierownikiem Pracowni Badań nad Procesem Uczenia się i Pełnomocnikiem Rektora ds. Otwartej Nauki. Autor ponad 100 publikacji naukowych, w tym książek, prac zbiorowych, raportów (wydanych np. przez University College Dublin) oraz rozdziałów (umieszczonych np. w kolekcji Springer Nature) i artykułów opublikowanych w prestiżowych międzynarodowych czasopismach (np. Cortex, Neuropsychologia: An International Journal in Behavioural and Cognitive Neuroscience, European Journal of Medical Genetics, Frontiers in Psychology). Od 2019 roku jest koordynatorem grantu: Neuro-MIG, w ramach którego badania prowadzi blisko 200 naukowców z 31 krajów.

Większość publikacji, wraz z linkami do darmowych ich pełnych tekstów, znajduje się na stronie: https://scholar.google.pl/citations?user=ezk7Y_cAAAAJ

Zainteresowania naukowe:

Jego zainteresowania naukowe oscylują wokół problemu relacji między przemianami techniki a poznawczym i edukacyjnym funkcjonowaniem człowieka. W najnowszych badaniach zajmuje się interakcjami człowieka ze sztuczną inteligencją, wpływem przemian technologicznych na organizację mózgu człowieka oraz edukacyjnymi zastosowaniami neurofeedbacku i metod stymulowania mózgu, szczególnie techniki magnetycznej modulacji procesów poznawczych.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:

 European Network on Brain Malformations (Neuro-MIG) (European Cooperation in Science and Technology Action) (CA COST Action CA16118) – koordynator naukowy
 The Ten Big Questions about ICT in Education (grant Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) Państwowy Instytut Badawczy) – wykonawca
 Learning in Technology-Enhanced Open Spaces (LiTEOS) (European Cooperation in Science and Technology Task Group) – wykonawca
 Fostering knowledge about the relationship between Information and Communication Technologies and Public Spaces supported by strategies to improve their use and attractiveness (CYBERPARKS) (European Cooperation in Science and Technology Action) (TUD COST Action TU1306) – wykonawca
 European Network for the Joint Evaluation of Connected Health Technologies (ENJECT) (European Cooperation in Science and Technology Action) (TD COST Action TD1405) – wykonawca
 Appearance Matters: Tackling the Physical and Psychosocial Consequences of Dissatisfaction with Appearance (European Cooperation in Science and Technology Action) (ISCH COST Action IS1210) – wykonawca
 Educational and socio-cultural competencies of contemporary teachers – educational course and portal (grant from Iceland, Liechtenstein and Norway through the EEA and Norway Grants and co-financed by the Polish funds) (FSS/2013/IIC/W/0004) – wykonawca
 Bezpieczeństwo korzystania z mediów przez dzieci i młodzież (grant Wielkopolskiego Kuratorium Oświaty) – wykonawca
 Best-App – Opracowanie katalogu bezpiecznych i dostosowanych do wieku aplikacji mobilnych dla dzieci (grant Narodowego Centrum Badań i Rozwoju) (NCBiR/IS-1/038/NCBR/2014) – wykonawca
 Tablit – innowacyjny program wychowania przedszkolnego (grant EFS – POKL) (POKL.03.03.04-00-220/12-00) – wykonawca
 E-nauczyciel przyrody. Zintegrowane środowisko edukacyjne dla rozwijania myślenia naukowego, umiejętności informacyjnych oraz kompetencji językowych uczniów II i III etapu edukacyjnego (grant EFS – POKL) (POKL.03.03.04-00-204/12-00) – wykonawca
 Uczeń online (grant EFS – POKL) (POKL.03.03.04-00-154/09-00) – wykonawca
 Uczyć się od innych i uczyć-nauczać innych – praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości (grant NCN/ N N106 416640) – wykonawca
 eSzkoła – Moja Wielkopolska (grant EFS – POKL) (POKL.09.01.02-30-316/11) – wykonawca
 Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (grant MNiSW) (NN 106023934) – wykonawca
 Studenci I roku UAM 2005/06-2009/2010. Doświadczenia szkolne I-go rocznika reformy edukacji a zmiana zasobów jego kapitału społecznego w warunkach szkoły wyższej (grant MNiSW) (3821/HO3/2007/32) – wykonawca

Funkcje w zespołach redakcyjnych:

 African Educational Research Journal (recenzent)
 Annals of Psychiatry and Mental Health (recenzent)
 Applied Sciences (recenzent)
 Behavioral Sciences (recenzent)
 Biomedicines (recenzent)
 Brain Sciences (recenzent)
 Czas Kultury (recenzent)
 Dyskursy Młodych Andragogów (recenzent)
 Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka (recenzent)
 EC Psychology and Psychiatry (recenzent)
 EC Psychology and Psychiatry (redaktor)
 Education Sciences (recenzent)
 Educational Research and Reviews (recenzent)
 Educational Research Applications (recenzent)
 ETHOS. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL (recenzent)
 International Journal of Environmental Research and Public Health (recenzent)
 International Journal of Library and Information Science (recenzent)
 International Journal of Psychology and Counselling (recenzent)
 International Journal of Sociology and Anthropology (recenzent)
 Journal of Gender and Power (redaktor)
 Journal of Urban Technology (recenzent)
 Mathematics (recenzent)
 Miscellanea Anthropologica et Sociologica (recenzent)
 Multidisciplinary Journal of School Education (recenzent)
 Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN (recenzent)
 Pharmacy (recenzent)
 Prima Educatione (recenzent)
 Problemy Wczesnej Edukacji (recenzent)
 Psych (recenzent)
 SAJ Biotechnology (recenzent)
 Sensors (recenzent)
 SM Journal of Psychophysiology (redaktor)
 Social Science Computer Review (recenzent)
 Studia Edukacyjne (redaktor)
 Sustainability (recenzent)
 Symmetry (recenzent)
 Symmetry (redaktor)
 The Open Psychology Journal (recenzent)
 User Experience & Urban Creativity Scientific Journal (recenzent)
 User Experience & Urban Creativity Scientific Journal (redaktor)
 Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego (recenzent)

Udział w grupach i zespołach badawczych:

 CIDATE – Citizen Science in Understanding and Transforming the Territory Research Group (Lusófona University of Humanities and Technologies, CeiED – Interdisciplinary Research Centre for Education and Development, Lizbona, Portugalia)
 Action and Cognition Laboratory (UAM, Wydział Psychologii i Kognitywistyki)
 EduTer Research Group (UAM, Wydział Studiów Edukacyjnych)

Inne:

 Ekspert European Cooperation in Science and Technology
 Ekspert Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej
 Ekspert Sieci Edukacji Cyfrowej „Kometa”
 Członek zespołu doradczego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ds. wykazów czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych

 Nagroda Główna w plebiscycie Rady Samorządu Studentów WSE UAM (2021)
 Nagroda Dziekana WSE UAM za „osiągnięcia w pracy organizacyjnej” (2020)
 Nagroda Specjalna Rektora UAM za „wybitny dorobek publikacyjny” (2019)
 Nagroda Dziekana WSE UAM za „osiągnięcia w pracy organizacyjnej” (2019)
 Tytuł „Postać roku akademickiego 2018/2019” w plebiscycie Rady Samorządu Studentów WSE UAM (2019)
 Nagroda Naukowa Polskiej Akademii Nauk w dziedzinie pedagogika (2018)
 Nagroda dla najlepszej książki naukowej Stowarzyszenia Wydawców Szkół Wyższych
 Nagroda Rektora UAM I Stopnia za „osiągnięcia w pracy naukowej” (2018)
 Nagroda Dziekana WSE UAM za „osiągnięcia w pracy organizacyjnej (2017)
 Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców (2016)
 Nagroda Rektora UAM za „osiągnięcia w pracy naukowej” (2016)
 Nagroda Dziekana WSE UAM za „wkład w działalność Wydziału w kadencji 2012-2016” (2016)
 Stypendium post-doc w ramach projektu pt: UAM: Unikatowy Absolwent = Możliwości. Wzrost potencjału dydaktycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza poprzez proinnowacyjne kształcenie w języku angielskim, interdyscyplinarność, e-learning, inwestycje w kadry (stypendium EFS – POKL) (POKL.04.01.01-00-019/10) (2015)
 Stypendium Naukowe Rektora UAM za „wybitne osiągnięcia w pracy naukowej” (2015)
 Nagroda Rektora UAM za „osiągnięcia w pracy naukowej” (2015)
 Nagroda Dziekana WSE UAM za „wyróżniająca się działalność na rzecz Wydziału” (2015)
 Stypendium Naukowe Miasta Poznania za „wyróżniający się dorobek i wybitne osiągnięcia naukowe z zakresu badań nad wpływem rozwoju techniki na przemiany edukacji” (2014)
 Nagroda Dziekana WSE UAM za „wybitne osiągnięcia naukowe” (2014)
 Nagroda Rektora UAM za „osiągnięcia w pracy naukowej” (2013)
 Medal UAM za „wybitne osiągnięcia w nauce i wyróżniający się udział w życiu Uniwersytetu” (2010)
 Nagroda Dziekana WSE UAM za „wybitne osiągnięcia w nauce i działalność społeczno-kulturalną na rzecz UAM” (2010)
 Nagroda Dziekana WSE UAM za „osiągnięcia w nauce” (2010)
 Nagroda Dziekana WSE UAM za „osiągnięcia w nauce” (2009)

medycyna i podróże przyrodnicze

technological suporting of learning process, neural basis of learning, technological modulation of cognitive processes, non-invasive stimulation of brain; contact in: Polish and English,
e-mail: klich@amu.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-1614-926X