drJoanna Jarmużek

Zakład Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź


Dyżur w semestrze letnim:

piątek godz. 11:30-13:00 

Dyżur dla studentów niestacjonarnych:  


UWAGA:
Dyżur w dniu 05 kwietnia br. odbędzie się wyjątkowo w godz. 8:00-9:30.

Psycholog, trenerka, nauczyciel akademicki
Pracuje od 2000 roku w Zakładzie Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM.
Pracuje naukowo, badawczo oraz trenersko w paradygmacie salutogenetycznym.
W swojej pracy koncentruje się na grupach zagrożonych wykluczeniem społecznym, zwłaszcza osoba z niepełnosprawnościami, budowaniu zasobów osobowych i społecznych, rozwijaniu umiejętności radzenia sobie i przeciwdziałaniu skutkom przewlekłego stresu życiowego.

https://researchportal.amu.edu.pl/info/author/UAM117214/Profil%2Bosoby%2B%25E2%2580%2593%2BJoanna%2BJarmu%25C5%25BCek%2B%25E2%2580%2593%2BUniwersytet%2Bim.%2BAdama%2BMickiewicza?r=author&tab=&lang=pl
https://www.researchgate.net/profile/Joanna-Jarmuzek-2
https://orcid.org/0000-0003-4679-3723

- Jarmużek J., Selected factors influencing the educational activity of adults, “International Journal of 21st Century Education”, University of Cordoba Press, Kordoba, Hiszpania, 2020, 7, 1, s. 60-74, https://doi.org/10.21071/ij21ce.v7i1.12294
- Jarmużek J. Wychowanie do samodzielności dziecka z wadą lub chorobą serca, [w:] (red.) S. Wawrzyniak, M. Christoph, Społeczno-edukacyjny potencjał szkoły a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2020, s. 127-144.
- Cytlak I., Jarmużek J., Psychologiczne uwarunkowania decyzji przedsiębiorczych. Wstępna analiza badań własnych, [w]: (red.) E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych, Wydawnictwo UAM, Poznań, 2020, s. 292-306.
- Cytlak I., Jarmużek J., Mieć ciastko i zjeść ciastko, czyli o postawach przedsiębiorczych wśród humanistów na przykładzie studentów i studentek kierunków humanistycznych uczelni wyższych z Polski, Hiszpanii i Norwegii, „Studia Edukacyjne”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2020, 56, 1, s. 323 – 338.
- Jarmużek J. Aktywność zaradcza rodziców dzieci z niepełnosprawnościami, [w]: I. Cytlak, Z. Rudnicki, (red.), Mapowanie społecznej rzeczywistości, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2019, s. 165 - 177.
- Jarmużek J., Wsparcie informacyjne rodziców dziecka z niepełnosprawnością. Perspektywa salutogenetyczna, Monografia wieloautorska, „Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo”, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki, Wydawnictwo WSG, Bydgoszcz, 2019, 4, s. 245 – 262.
- Cytlak I., Jarmużek J., Uwarunkowania postaw przedsiębiorczych studentów studiów humanistycznych – perspektywa międzynarodowa (Hiszpania, Polska, Norwegia), [w:] (red.) A. Chabior, M. Krawczyk-Blicharska, S. Kowalski, Całożyciowe uczenie i stawanie się. Perspektywa teoretyczna i praktyczna, Wydawnictwo UJK, Kielce, 2018, s. 421 – 433.
- Jarmużek J., Poczucie koherencji a aktywność edukacyjna dorosłych. Studium teoretyczno-badawcze, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2018, s.264.
- Jarmużek J., Cytlak I., Towards a practical teaching model of academic entrepreneurship. Reflections on entrepreneurial attitudes of humanities students - international perspective (Spain, Poland, Norway), International Journal of 21st Century Education, University of Cordoba Press, Kordoba, Hiszpania, 2018, 5, 1, s. 36 – 51. Doi: 10.21071/ij21ce.v5i1.11299
- Sobieszczuk – Nowicka E., Rybska E., Jarmużek J., Adamiec M., Sajkowska Z., Are We Aware of What Is Going on in a Student’s Mind? Understanding Wrong Answers about Plant Tropisms and Connection between Student’s Conceptions and Metacognition in Teacher and Learner Minds, Education Sciences MDPI, 2018, 8, 164, 1 – 23, doi:10.3390/educsci8040164
- Jarmużek J., Cytlak I., Early school leaving and the processes of social exclusion – the role of mutual relations between education and social structure, [w]: R. Dorczak (red.) Leading and Managing for Development, 2018, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 99 – 106.
- Jarmużek J., Wybrane aspekty wsparcia młodych dorosłych z niepełnosprawnościami.  Perspektywa salutogenetyczna, [w]: J. Spętana, D. Krzysztofiak, P. Frąckowiak Wsparcie wobec problemów społecznych w wybranych obszarach egzystencji, Impuls, Kraków, 2018, s. 139 – 153.
- Jarmużek J., Radzenie sobie z wymogami życiowymi a ryzyko wykluczenia. Perspektywa salutogenetyczna, Studia Zarządzania i Finansów, Wydawnictwo WSB Szczecin, 2018, 14, s. 157 – 173.
- Jarmużek J., Uwarunkowania aspiracji edukacyjno-zawodowych w życiu człowieka, AUNC Pedagogika, UMK, Toruń, 2018, s. 199 – 221. doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.020
- Jarmużek J., Wsparcie młodych dorosłych z niepełnosprawnościami.  Perspektywa salutogenetyczna, [w]: (red). H. Czakowska, M. Kuciński, Dialog wielokulturowości i prawda, Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2018, s. 114 – 131.
- Jarmużek J., Wybrane aspekty wkraczania w dorosłość młodych osób z niepełnosprawnościami, Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2018, 3, s. 217 – 226.
- Jarmużek J., Wybrane aspekty aktywności edukacyjnej i zawodowej młodych osób z niepełnosprawnościami, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2016, 13, s. 125 – 140.
- Jarmużek J., The Role of Entrepreneurship in Designing a Professional Career, [w]: E. Solarczyk-Ambrozik (red). Lifelong learning for labor market needs, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2016, s. 139 – 148.

Obszary zainteresowań naukowych:
- wpływ poczucia koherencji na poziom zdrowia i satysfakcji życiowej, salutogeneza
- dobrostan osób z niepełnosprawnościami
- dziecko z wadą/chorobą serca w rodzinie
- stres życiowy a wypalenie zawodowe z perspektywy zasobów człowieka oraz sposobów radzenia sobie,
- grupy zagrożone wykluczeniem społecznym, zwłaszcza osoby z niepełnosprawnościami
- uwarunkowania postaw przedsiębiorczych
- warsztaty i szkolenia: rozwój umiejętności interpersonalnych, asertywności, mediacji i negocjacji
- uwarunkowania sytuacyjne, osobowościowe i motywacyjne aktywności edukacyjnej dorosłych

Aktywność badawcza:
- 2020/2021 projekt pod kierownictwem prof. Sławomira Banaszaka: „Studenci z niepełnosprawnościami w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w czasie pandemii koronawirusa COVID-19: trudności – wsparcie – rozwiązania„ w ramach konkursu na najlepsze projekty w zakresie badań nad COVID-19 ogłoszonego przez Rektora UAM . Współautorka i wykonawca
- 2014/2019 Postawy przedsiębiorcze studentów studiów humanistycznych– perspektywa międzynarodowa (Hiszpania, Polska, Norwegia, Włochy).  Projekt realizowany przez dr Izabela Cytlak, dr Joanna Jarmużek w latach w ramach badań statutowych. Planowane efekty naukowe i praktyczne: poznanie postaw przedsiębiorczych studentów w krajach Europy na przykładzie wybranych 4 państw (Polska, Hiszpania. Norwegia i Włochy); poznanie zależności między cechami psychicznymi, posiadaną wiedzą a działaniami przedsiębiorczymi przy pomocy skonstruowanego narzędzia badawczego; propagowanie idei Przedsiębiorczości akademickiej; udział w konferencjach krajowych i międzynarodowych; obecnie jesteśmy w trakcie przeprowadzania analizy statystycznej i jakościowej, oraz przygotowania publikacji polsko i anglojęzycznych
- Realizatorka grantu Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój ogłoszony przez MEN - Szkolenia i doradztwo dotyczące rozwijania kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego „Wsparcie kadry JST w zarządzaniu oświatą w województwie wielkopolskim, ukierunkowane na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów" realizowanego przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Centrum Kompetencji Grupa Szkoleniowo-Doradcza. Adresatami są wyłącznie przedstawiciele JST odpowiedzialni za oświatę w Wielkopolsce i ma objąć minimum 320 uczestników z 98 JST. Przedmiotem jest wdrożenie programów szkoleniowo - doradczych wypracowanych w ramach projektu pozakonkursowego Ośrodka Rozwoju Edukacji, WND-POWR.02.10.00-00-2014/17-01
- Realizatorka grantu NCBiR przedsiębiorczość ReadytoWork - projekt doskonalenia kompetencji studentów Wydziału Matematyki i Informatyki UAM „Interdyscyplinarne warsztaty z zakresu przedsiębiorczości”, nr POWR.03.01.00-00-K385/16
- Realizatorka Projektu „KoderJunior - Szkoła Mistrzów Programowania” jest przygotowywany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 - 2020 w działaniu 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej. Działanie to zostało zaplanowane przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej. Jego celem jest uzupełnienie pilotażu włączenia programowania w edukację i przygotowanie szkół do wdrożenia nauki programowania do podstawy programowej. Czasokres projektu: 01.10.2017 – 28.02.2019
- 2013/2015 „Gender w podręcznikach”,
- ekspertka do spraw niepełnosprawności, ekspertyza „(Nie)pełnosprawni w społeczeństwie. O miejscu „Innych” w podręcznikach szkolnych” w „Gender w Podręcznikach. Projekt badawczy. Raport” red. I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak, t. 1 „O projekcie. Metodologia badań. Wprowadzenie teoretyczne”, s. 282 – 296 oraz
- wykonawca w zakresie analizy podręczników do przedsiębiorczości realizowanych na poziomie ponadgimnazjalnym „Równość w nauczaniu Przedsiębiorczości (?) Krytyczna analiza wybranych podręczników szkolnych do nauczania przedsiębiorczości” w „Gender w Podręcznikach. Projekt badawczy. Raport” red. I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak, t.3 „Raporty przedmiotowe i rekomendacje” s. 102 - 126
Projekt badawczy "Gender w Podręcznikach" realizowany przez Interdyscyplinarne Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM w ramach projektu "Kobiety i mężczyźni, dziewczęta i chłopcy RAZEM przeciwko stereotypom płciowym" realizowany w ramach Programu Obywatele dla Demokracji finansowanego z Funduszy EOG.

Psychologia społeczna
Psychologia rozwoju człowieka
Psychologiczne konteksty edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Psychologia kształcenia
Psychologia edukacji
Edukacja Obywatelska
Negocjacje i mediacje
Podstawy psychologii dla nauczycieli
Warsztaty z podstaw psychologii dla nauczycieli
Laboratorium Psychologiczne

dr Joanna Jarmużek, psychologist
ORCID: 0000-0003-4679-3723

The research interests: social psychology, health psychology, citizenship education, salutogenesis, support for people with disabilities and their families, prevention of social exclusion, building resources and developing social skills; contact in English, email:  jarmuzek@amu.edu.pl