prof. UAM dr hab.Beata Jachimczak

Zakład Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżury w semestrze zimowym:
środa godz. 11:30-13:00



UWAGA:

Pedagog specjalny w zakresie pedagogiki korekcyjnej oraz wspierającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pedagog w zakresie nauczania początkowego
Zainteresowania naukowe skoncentrowane na problematyce ucznia ze SPE oraz na zagadnieniach polityki oświatowej ukierunkowanej na budowanie systemu profilaktyki, opieki, wsparcia i edukacji (edukacja integracyjna, włączająca, grupy zróżnicowane). Ekspert MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych i MEiN ds. edukacji włączającej. Od 2019 roku zaangażowana w projekty: Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW); wdrażania założeń i narzędzi do oceny funkcjonalnej w szkołach; budowania wsparcia międzysektorowego w powiatach dla dzieci, uczniów i ich rodzin; szkolenia kadr w zakresie edukacji włączającej.
Autorka licznych publikacji, miedzy innymi: Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (Z badań uczniów klas III szkół podstawowych), Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2011; Społeczno – edukacyjne uwarunkowania startu zawodowego młodych osób niepełnosprawnych. Studium empiryczne z regionu łódzkiego, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2011; Grupy zróżnicowane w edukacji, z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo UAM, Poznań, 2021 (redakcja naukowa).

- Jachimczak B., Nauczyciel w edukacji włączającej, w: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Chrzanowska I. Szumski G. (red.), Warszawa: FRSE 2019

- Ewa Domagała-Zyśk, Katarzyna Mariańczyk, Iwona Chrzanowska, Marzenna Czarnocka, Beata Papuda-Dolińska, Beata Jachimczak, Magdalena Olempska-Wysocka, Karol Pawlak, Dorota Podgórska-Jachnik, Wojciech Otrębski, Szkolna Ocena Funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2022

- Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D., Edukacja włączająca w perspektywie i zadaniach samorządu terytorialnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, 2022 (w druku).

- Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D., Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą – model teoretyczny i pierwsze doświadczenia w zakresie ich wdrażania do praktyki oświatowej / Specialized Support Centers for Inclusive Education - theoretical model theoretical model and fi rst experiences in in the fi eld of their implementation in educational practice.
Studia z Teorii Wychowania, Nr XIII (3 (40), 2022

- Jachimczak B., Neroj E. Engaging stakeholders in the work on the implementation of the educational policy on special educational needs in Poland Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2021, nr 4

- Jachimczak B. (red.), Grupy zróżnicowane w edukacji z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej , 2021, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

- Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D., Functional Assessment in Teachers' Experiences in the Specialist Inclusive Education Support Centers. Research report., przyjęty do druku Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2024

Zainteresowania naukowe:
Zagadnienia kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W tym zakresie m.in.: poziom funkcjonowania szkolnego uczniów oraz ich samoocena na poszczególnych etapach nauki, w odniesieniu do miejsca realizacji obowiązku kształcenia.
Polski system edukacji a zwłaszcza proponowane rozwiązania formalno-prawne skierowane do uczniów ze SPE oraz ich skuteczność związana z wynikami kształcenia.
Zadania dydaktyczne szkoły, pomiar poziomu kompetencji kluczowych jako rezultat realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego i specjalnego.
Badania koncentrujące się na środowiskach odpowiedzialnych za wspomaganie rozwoju dziecka. Między innymi rola i kwalifikacje specjalistów, ich zatrudnianie lub nie w placówkach oświatowych.
Szeroko rozumiana deontologia. Analiza kompetencji formalnych i merytorycznych oraz powinności nauczycieli w odniesieniu do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kontekście rozszerzającej się oferty edukacyjnej skierowanej do nich, coraz większej liczby różnorodnych placówek zajmujących się kształceniem i rehabilitacją dzieci niepełnosprawnych.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach:
- wykonawca w grancie naukowych FSS Norweskiego Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego pt. Kompetencje wychowawcze i społeczno-kulturowe współczesnych nauczycieli - kurs i portal edukacyjny (projekt uzyskał drugie miejsce w kraju oraz dofinansowanie zewnętrzne
(2014-2016) – środki ok 320.000 PLN – współautor z I. Chrzanowską, modułu 4.: Praca wychowawcza w grupie zróżnicowanej – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej
- członek zespołu ekspertów MEN ds. opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, lata 2008-2009;
- ekspert w projekcie przygotowującym model teoretyczny SCWEW i w projekcie wdrażającym, szkolenia liderów i zespołów SCWEW
- ekspert w projekcie MEN: Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego w przypadku występowania następujących trudności: uszkodzenie słuchu, dysfunkcja wzroku, specyficzne zaburzenia uczenia się, zaburzenia rozwoju mowy i języka, zaburzenia rozwoju intelektualnego, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia zachowania i emocji. Zadanie II – Szkolna ocena funkcjonalna – udział w zadaniu II - 2022
- koordynator i ekspert ds. edukacji włączającej Centrum Koordynacyjnego SCWEW w projekcie Opracowanie modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą, współfinansowanego z EFS, realizowanym w ramach Priorytetu II, działanie
2.10 Wysoka jakość systemu oświaty POWER przez Ośrodek Rozwoju Edukacji – 2023
- ekspert w projekcie UNICEF (ASA) ACCESSIBLE SCHOOL FOR ALL - Szkoła dostępna dla wszystkich - 2023-2024 

Systemy diagnozy SEN (ICF, ICD, DSM)
Kultura organizacyjna szkoły włączającej
Metody pracy z dzieckiem z trudnościami w czytaniu i Pisaniu
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Przygotowanie do praktyki w zakresie edukacji włączającej - placówki ogólnodostępne
Seminarium magisterskie

Podróże małe i duże, spotkania z ludźmi

prof. UAM dr hab. Beata Jachimczak

Special educator in the field of corrective and supportive pedagogy for students with special educational needs. Pedagogue in the field of early childhood education
Scientific interests focused on the problems of students with SEN and on issues of educational policy aimed at building a system of prevention, care, support and education (inclusive, integrative education, differentiated groups). Expert of the Ministry of Education on special educational needs and of the Ministry of Education on inclusive education. Since 2019 involved in projects: Specialized Support Centers for Inclusive Education (SCWEW); implementation of functional assessment guidelines and tools in schools; building cross-sectoral support in districts for children, students and their families; training of staff in inclusive education.
Author of numerous publications, including: Didactic and extra-didactic determinants of the effects of individual teaching of chronically ill children (From a study of students in the third grade of elementary schools), Impuls Publishing House, Krakow, 2011; Socio-Educational determinants of the professional start of young people with disabilities. An empirical study from the Łódź region, Impuls Publishing House, Kraków, 2011; Differentiated groups in education, from the perspective of pedagogy and special education, UAM Publishing House, Poznań, 2021 (scientific editor).