prof. dr hab.Iwona Chrzanowska

Zakład Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych
- iwonach@amu.edu.pl
- 61 829 23 32
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 112
Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź
Dyżur w semestrze letnim:
środa godz. 13:45-14:30
UWAGA:
Dyżur w dniu 26 lutego br. odbędzie się wyjątkowo w godz. 9:45-11:15
Iwona Chrzanowska: pedagog specjalna, pedagog wczesnoszkolna, prof. dr hab. nauk humanistycznych (2011); kierowniczka Pracowni Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM; pełnomocniczka Dziekana WSE UAM ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych; ekspertka, recenzentka NCN, MEN, KEN; redaktor naczelna czasopisma Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej (WN UAM); autorka licznych publikacji z zakresu pedagogiki specjalnej, m.in. monografii: Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej (PWN, Warszawa 2019), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności (OW Impuls, Kraków 2015, 2018, 2019, 2021), Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja (OW Impuls, Kraków 2010), Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia (OW Impuls, Kraków 2009). Współredaktorka monografii zbiorowych, w tym wspólnie z Grzegorzem Szumskim: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, (FRSE, Warszawa, 2019).
https://orcid.org/0000-0003-1911-8981
I. Chrzanowska, Dlaczego nauczyciele(-ki) chcą lub nie chcą uczestniczyć w badaniach naukowych w roli badanych? W: Pedagogika (w) nauce i praktyce, red. Joanna Madalińska-Michalak, Norbert G. Pikuła, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2024
I. Chrzanowska, Educational space in inclusive education – Challenges in working with a diverse group/class, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, T. XLII, z. 4 - 2023
I. Chrzanowska, (współautorstwo: Domagała-Zyśk, Mariańczyk K., Czarnocka M., Jachimczak B., Olempska-Wysocka M., Otrębski W., Papuda-Dolińska B., Pawlak K., Podgórska-Jachnik D.), Szkolna Ocena Funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa, Lublin: KUL, 2022
I. Chrzanowska, Edukacja włączająca przez pryzmat doświadczeń nauczycieli w edukacji zdalnej uczniów z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z zaburzeń, zakłóceń rozwoju w integracyjnych i ogólnodostępnych formach kształcenia, Studia z teorii wychowania, XII (3 (40)), 2022
Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, wydanie IV, Kraków OW Impuls 2021.
I. Chrzanowska, Globalne kryzysy a kwestia niepełnosprawności – życie w cieniu pandemii, w: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków OW “Impuls” 2021
I. Chrzanowska, Sense of Support in the Work of Early Education Teachers from Big Cities and Small Towns / Villages: Perspective of Inclusive Education Children with Disabilities in Poland, International Journal of Special Education, 2021, vol. 36, nr 1, DOI:10.52291/ijse.2021.36.11
I. Chrzanowska, Remote education of students with disabilities in inclusive forms of education in Poland during the COVID-19 pandemic, International Journal of Special Education Vol. 36 No.2
I. Chrzanowska, Inclusive education in the opinion of the teachers from special pre- schools, regarding the chances of success of the inclusive actions towards particular groups of students, education participants, and teachers’ seniority, Interdyscyplinary Contexts of Special Pedagogy, No.25/2019
I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Warszawa FRSE 2019
I. Chrzanowska, G. Szumski, Kompetencje zawodowe – jakie wyzwania, w: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Warszawa FRSE 2019
I. Chrzanowska, Relacje rówieśnicze – jakie zagrożenia?, w: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Warszawa FRSE 2019
I. Chrzanowska, Edukacja włączająca w badaniach naukowych, w: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Warszawa FRSE 2019
I. Chrzanowska, Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej Warszawa WN PWN 2019
I. Chrzanowska, Pedagogika specjalna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa WN PWN 2019
I. Chrzanowska, Edukacja włączająca – wyzwanie dla kompetencji pedagogów specjalnych, „Studia edukacyjne” 2018 nr 48
I. Chrzanowska, Opinie nauczycieli przedszkoli integracyjnych na temat szans powodzenia działań włączających wobec poszczególnych grup uczniów a staż pracy w zawodzie, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2018, nr 20
I. Chrzanowska, B. Jachimczak, Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb I obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2018, nr 21
I. Chrzanowska, Inclusive Education – Chances and Threats, w: Family and Health, M. Świderska (red.), Łódź Wydawnictwo SAN 2018
I. Chrzanowska, Opinie nauczycieli szkół specjalnych na temat edukacji włączającej – uczeń ze SPE w szkole włączającej, „Studia Edukacyjne” 2017, nr 42
I. Chrzanowska, Special gerontology (geragogics) as the area of research and reflection for pedagogics: Selected issues, „Interdysciplinary Contexts of Special Pedagogy” 2017, nr 17
2017
Zainteresowania naukowe:
Pedagogika specjalna; zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów/uczennic; edukacja włączająca; problematyka marginalizacji i wykluczenia edukacyjnego; funkcjonowanie szkolne uczniów/uczennic z niepełnosprawnością; uwarunkowania pracy zawodowej nauczycieli(-ek), specjalistów(-ek) szkoły: ogólnodostępnej, integracyjnej, specjalnej; wsparcie ucznia, nauczyciela(-ki), rodzica w procesie edukacji, wychowania
Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:
Projekt - Edukacyjne uwarunkowania startu i aktywizacji zawodowej młodych osób niepełnosprawnych (na przykładzie województwa łódzkiego), N N106 067535 grant MNiSW, kierownik/wykonawca, 2008-2011
Projekt - „ROBUSD“ Reducing Bullying Strenghtening Diversity“, który jest grantem blokowym wydzielonym z Norweskiego Mechanizmu Finansowego (NMF), w ramach Priorytetu 6: Badania Naukowe, wykonawca, 2009/2010
Projekt - Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego w przypadku występowania następujących trudności: uszkodzenie słuchu, dysfunkcja wzroku, specyficzne zaburzenia uczenia się, zaburzenia rozwoju mowy i języka, zaburzenia rozwoju intelektualnego, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia zachowania i emocji. Zadanie II – Szkolna ocena funkcjonalna – udział w zadaniu II – 2022 – ekspertka
Projekt - Centrum Koordynacyjnego SCWEW w projekcie Opracowanie modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą, współfinansowanego z EFS, realizowanym w ramach Priorytetu II, działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty POWER przez Ośrodek Rozwoju Edukacji – 2023 – ekspertka
Projekt - UNICEF (ASA) ACCESSIBLE SCHOOL FOR ALL- Szkoła dostępna dla wszystkich - 2023-2024 – ekspertka, prowadzenie warsztatów
Funkcje w zespołach redakcyjnych:
Redaktorka naczelna czasopisma Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, czasopismo naukowe, UAM
Członek rady naukowej czasopisma Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej
Członek rady naukowej i programowej czasopisma Niepełnosprawność i Rehabilitacja
Udział w grupach i zespołach badawczych:
Ekspertka w projekcie: Inclusive Early Childhood Education, European Agency for Special Needs and Inclusive Eduacation 2014-2017
Ekspertka w projekcie - UNICEF (ASA) ACCESSIBLE SCHOOL FOR ALL- Szkoła dostępna dla wszystkich - 2023-2024
Inne:
Ekspertka, recenzentka NCN
Ekspertka MEN,
Ekspertka KEN,
Przewodnicząca komitetu naukowego cyklicznej konferencji naukowej: Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowania (od 2007r.), obecnie: Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, realizowanych przy UAM w Poznaniu
- Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej
- Współpraca z rodzicami w edukacji włączającej
- Kultura organizacyjna szkoły włączającej
- Podstawy tworzenia indywidualnych programów wsparcia ucznia w edukacji włączającej
- Metody pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu
- Seminarium dyplomowe (magisterskie)
- Nagroda I stopnia Retora UAM, 2021, za osiągnięcia naukowe
- Medal Komisji Edukacji Narodowej, MEN, 2017
Iwona Chrzanowska: special education pedagogue, early childhood education pedagogue, professor with a PhD in humanities (2011); head of the Special Educational Needs Laboratory at the Faculty of Educational Studies, Adam Mickiewicz University (UAM); Dean’s Representative for Special Educational Needs at the Faculty of Educational Studies (UAM); expert and reviewer for the National Science Centre (NCN), Ministry of National Education (MEN), and National Education Commission (KEN); editor-in-chief of the journal Interdisciplinary Contexts of Special Education (published by UAM); author of numerous publications in the field of special education, including the following monographs: Teachers on the Opportunities and Barriers of Inclusive Education (PWN, Warsaw 2019), Special Education: From Tradition to Modernity (OW Impuls, Kraków 2015, 2018, 2019, 2021), Problems in Educating Children and Youth with Disabilities: Regional Specificity or Nationwide Trend (OW Impuls, Kraków 2010), Neglected Areas of Education: Between Pedagogy and Special Education. Selected Issues (OW Impuls, Kraków 2009). Co-editor of collective monographs, including Inclusive Education in Preschool and School, co-edited with Grzegorz Szumski (FRSE, Warsaw 2019).
Contact in English and Polish, e-mail: iwona.chrzanowska@amu.edu.pl