prof. dr hab.Iwona Chrzanowska

Pracownia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:
środa godz. 13:15-14:45 



UWAGA:

Iwona Chrzanowska: pedagog specjalny, pedagog wczesnoszkolny, prof. dr hab. nauk humanistycznych (2011); kierownik Pracowni Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM; pełnomocnik Dziekana WSE UAM ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych; ekspert, recenzent NCN; redaktor naczelna czasopisma Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej (WN UAM); autorka licznych publikacji z zakresu pedagogiki specjalnej, m.in. monografii: Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej (PWN, Warszawa 2019), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności (OW Impuls, Kraków 2015, 2018, 2019, 2021), Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja (OW Impuls, Kraków 2010), Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia (OW Impuls, Kraków 2009). Współredaktor licznych monografii zbiorowych, w tym wspólnie z Grzegorzem Szumskim: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, (FRSE, Warszawa, 2019).
https://orcid.org/0000-0003-1911-8981

I. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, wydanie IV, Kraków OW Impuls 2021.
I. Chrzanowska, Globalne kryzysy a kwestia niepełnosprawności – życie w cieniu pandemii, w: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków OW Impuls 2021
I. Chrzanowska, Sense of Support in the Work of Early Education Teachers from Big Cities and Small Towns / Villages: Perspective of Inclusive Education Children with Disabilities in Poland, “International Journal of Special Education”, 2021, vol. 36, nr 1, DOI:10.52291/ijse.2021.36.11
I. Chrzanowska, Inclusive education in the opinion of the teachers from special pre- schools, regarding the chances of success of the inclusive actions towards particular groups of students, education participants, and teachers’ seniority, „Interdyscyplinary Contexts of Special Pedagogy”, DOI:10.14746
I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Warszawa FRSE 2019
I. Chrzanowska, G. Szumski, Kompetencje zawodowe – jakie wyzwania, w: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole,  I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Warszawa FRSE 2019
I. Chrzanowska, Relacje rówieśnicze – jakie zagrożenia?, w: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Warszawa FRSE 2019
I. Chrzanowska, Edukacja włączająca w badaniach naukowych, w: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Warszawa FRSE 2019
I. Chrzanowska, Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej Warszawa WN PWN 2019
I. Chrzanowska, Pedagogika specjalna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa WN PWN 2019
I. Chrzanowska, Edukacja włączająca – wyzwanie dla kompetencji pedagogów specjalnych, „Studia edukacyjne” 2018 nr 48
I. Chrzanowska, Opinie nauczycieli przedszkoli integracyjnych na temat szans powodzenia działań włączających wobec poszczególnych grup uczniów a staż pracy w zawodzie, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2018, nr 20
I. Chrzanowska, B. Jachimczak, Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb I obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2018, nr 21
I. Chrzanowska, Inclusive Education – Chances and Threats, w: Family and Health, M. Świderska (red.), Łódź Wydawnictwo SAN 2018
I. Chrzanowska, Opinie nauczycieli szkół specjalnych na temat edukacji włączającej – uczeń ze SPE w szkole włączającej, „Studia Edukacyjne” 2017, nr 42
I. Chrzanowska, Special gerontology (geragogics) as the area of research and reflection for pedagogics: Selected issues, „Interdysciplinary Contexts of Special Pedagogy” 2017, nr 17
I. Chrzanowska, B. Jachimczak, B. Zając, Praktyki pedagogiczne studentów wydziałów pedagogicznych drogą do sukcesu zawodowego współczesnego nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, Łódź WN SAN 2017
I. Chrzanowska, Stan i rozmiary udziału dzieci z niepełnosprawnością w edukacji włączającej w Polsce, „Forum Pedagogiczne” 2016 nr 1
I. Chrzanowska, Wczesna edukacja i opieka w Polsce na tle innych krajów UE – wyzwania dla polskiej polityki oświatowej, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” 2016, nr 22
I. Chrzanowska, Opinie nauczycieli szkół specjalnych na temat edukacji włączającej – uczeń ze SPE w szkole włączającej, „Studia Edukacyjne” 2016, nr 41

Zainteresowania naukowe:

Pedagogika specjalna; specjalne potrzeby edukacyjne; edukacja włączająca; problematyka marginalizacji i wykluczenia edukacyjnego; funkcjonowanie szkolne uczniów z niepełnosprawnością, specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; uwarunkowania pracy zawodowej nauczyciela szkoły: ogólnodostępnej, integracyjnej, specjalnej; wsparcie ucznia, nauczyciela, rodzica w procesie edukacji, wychowania

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:

Projekt - Edukacyjne uwarunkowania startu i aktywizacji zawodowej młodych osób niepełnosprawnych (na przykładzie województwa łódzkiego), N N106 067535 grant MNiSW, kierownik/wykonawca, 2008-2011
Projekt - „ROBUSD“ Reducing Bullying Strenghtening Diversity“, który jest grantem blokowym wydzielonym z Norweskiego Mechanizmu Finansowego (NMF), w ramach Priorytetu 6: Badania Naukowe, wykonawca, 2009/2010

Funkcje w zespołach redakcyjnych:

Redaktor naczelna Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, czasopismo naukowe, UAM
Członek rady naukowej czasopisma Niepełnosprawność. Dysursy Pedagogiki Specjalnej
Członek rady naukowej i programowej czasopisma Niepełnosprawność i Rehabilitacja

Udział w grupach i zespołach badawczych:

Ekspert w projekcie: Inclusive Early Childhood Education, European Agency for Special Needs and Inclusive Eduacation 2014-2017

Inne:

Ekspert, recenzent NCN
Recenzent NCBiR
Przewodnicząca komitetu naukowego cyklicznej konferencji naukowej: Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowania (od 2007r.), obecnie: Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, realizowanych przy UAM w Poznaniu

- Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej
- Współpraca z rodzicami w edukacji włączającej
- Kultura organizacyjna szkoły włączającej
- Podstawy tworzenia indywidualnych programów wsparcia ucznia w edukacji włączającej
- Metody pracy z uczniem z trudnościami w czytaniu i pisaniu

Nagroda I stopnia Retora UAM, 2021, za osiągnięcia naukowe
Medal Komisji Edukacji Narodowej, MEN, 2017

Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska

Pedagogy, early school education, special education/pedagogy; the research area: special pedagogy/education, inclusive education, special educational needs; NCN expert, ministry of Science and Education expert; contact in English and Polish, e-mail: iwona.chrzanowska@amu.edu.pl