mgrAnna Borkowska

Pracownia Pedagogiki Szkolnej
- anna.wojczynska@amu.edu.pl
- 61 829 21 71
ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D)
60-568 Poznań
pokój: 402, 403
Dyżur w semestrze zimowym:
piątek: 9:45 - 11:15
Dyżur studia niestacjonarne:
22.11.: 9:45 – 11:15
07.12.: 9:45 – 11:15
UWAGA:
Doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w dyscyplinie pedagogika. Absolwentka Wydziału X UAM na kierunku pedagogika, w specjalnościach: Absolwentka Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM na kierunku Pedagogika, w specjalnościach: edukacja elementarna i terapia pedagogiczna oraz wychowanie przedszkolne i nauczanie wczesnoszkolne.
Autorka i koordynatorka dwóch projektów edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, realizowanych w ramach działalności Koła Naukowego Pedagogów-Terapeutów AGO (WSE UAM), którego była prezeską w latach 2020-2022.
Autorka kilku publikacji naukowych oraz uczestniczka konferencji krajowych i międzynarodowych, podczas których prezentowała referaty, m.in.: Wyzwania w monitorowaniu rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. O kompetencjach diagnostycznych nauczyciela (2025), The teacher’s community involvement. The practice of integrating the local community through art (2024), Autonomia dziecka w procesie kształtowania osobowości w ujęciu Marii Montessori (2021).
- Barecka, K., Borkowska A., Kasprzak, M. (2024).Sprawozdanie z VI Międzynarodowego Spotkania Projektowego: „Critical Arts Education for Sustainable Societies” (CARE/ss) oraz Międzynarodowej Konferencji “Innovations in Arts Education: Bridging Socially Engaged Arts and Digital Learning”, Poznań, 12-14 czerwca 2024 roku, Studia Edukacyjne, nr 73, 344–348.
- Borkowska, A ., Jaskulska, S. (2023). The importance of students’ active role in the educational process in the context of the theoretical assumption of STEAM education, W: Learning in a world of cultural and social change. Interdisciplinary perspective, Marciniak, M. [i in.](red.), Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISBN 978-83-232-4227-7, 183-191.
- Barecka, K., Wojczyńska, A., Wawrzyniak-Beszterda, R. (2023). Media elektroniczne a rozwój mowy i komunikacji dziecka. Wychowanie w Rodzinie, 30(1/2023), 97-106.
- Barecka, K., Borkowska A., Kasprzak, M. (2023).Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej: „Edukacja –Natura –Technologia: innowacje pedagogiczne w kształtowaniu kompetencji współczesnego nauczyciela” oraz III Międzynarodowego Spotkania Szkoleniowego projektu Polish PIE (Pedagogical Innovation in Education), Poznań, 10-13 listopada 2023 roku. Studia Edukacyjne, 344–348.
- Barecka, K., Jankowiak, K., Kasprzak, M., Napierała, I., Wojczyńska, A. (2021). Działalność w kole naukowym jako przykład aktywności studentów pedagogiki, Socjalizacja - Edukacja - Transgraniczność, nr 37, 37-46.
- Skołożyńska, K., Wojczyńska, A. (2020). Projekt edukacyjny „Poszukiwacze ukrytych skarbów” jako przykład zastosowania metody Storyline w przedszkolu, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, nr 15.2 (56), 47-61.
- Zainteresowania naukowe
Edukacja alternatywna (ze szczególnym uwzględnieniem systemu pedagogicznego Marii Montessori), adaptacja szkolna, metody aktywizujące w procesie kształcenia, projektowanie edukacyjne i terapia pedagogiczna
- Udział w projektach badawczych i grupach badawczych
- 2024-2025: Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE)” (nr: 2023-2-EL01-KA210-SCH-000171311) – członkini zespołu
- 2018-2019: Elementy arteterapii w pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi –członkini grupy badawczej EduTer (UAM, Wydział Studiów Edukacyjnych)
- Członkini zespołu redakcyjnego Rocznika Pedagogicznego
- Członkini komitetu organizacyjnego konferencji naukowych, w tym:
- 23/06/2025: Międzynarodowa Konferencja pt. Bridging Diversity in Education: the Puppet Theatre in Working with Disadvantaged Children and Youth, która została zorganizowana w ramach projektu Puppet Theatre INTEGRation in school education for social inclusion of vulnerable and marginalized groups (Puppet INTEGRATE)
- 5-6/06/2025: VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. Language in Actions – Actions in Language z cyklu EDUCATIONAL ROLE OF LANGUAGE (ERL) / EDUKACYJNA ROLA JĘZYKA, organizowana przez Wydział Studiów Edukacyjnych UAM oraz Educational Role of Language Network (ERL Network),
- 27/05/2025: Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Potencjał pedagogiki szkoły wobec reformowania oświaty organizowana przez Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu we współpracy z Sekcją Pedagogiki Szkoły Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk,
- 14/06/2024: Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. Innovations in Arts Education: Bridging Socially Engaged Arts and Digital Learning zorganizowana przez Pracownię Pedagogiki Szkolnej (Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) w ramach podsumowania projektu Critical Arts Education for Sustainable Societies, CARE/SS (projekt Erasmus+ KA220-HED).
- Podstawy diagnostyki dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- Podstawy diagnostyki edukacyjnej dla nauczycieli
- Uczeń z SPE w szkole
- Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci
- piesza turystyka górska,
- rysunek,
- scrapbooking.