Uni4Equity

Strengthening Universities response to sexual harassment with an equity approach (Uni4Equity)

Logo_Uni4Equity

Logo_projekty_EU

nr umowy grantowej: 101094121

Horyzont Europa

Okres realizacji projektu: 36 miesięcy (01.02.2023 –31.01.2026)

Głównym celem rozpisanego na trzy lata projektu jest wzmocnienie uniwersytetów w identyfikowaniu, mapowaniu i reagowaniu na molestowanie seksualne w miejscu pracy. Cel ten będzie realizowany poprzez (cele szczegółowe):

- współpraca w ramach jednostek działających na uniwersytetach odpowiedzialnych za kwestie równości płci;

- promowanie wzajemnego uczenia się i wymiany dobrych praktyk w celu identyfikacji i zwalczania przejawów molestowania seksualnego na uniwersytetach;

- doskonalenie umiejętności korzystania z narzędzi służących rozwiązywaniu problemów związanych z ryzykiem molestowania seksualnego oraz do pracy z następstwami molestowania seksualnego;

- zmniejszanie czynników ryzyka ekspozycji na molestowanie seksualne na różnych poziomach relacji (międzyludzkich, instytucjonalnych i społecznych);

- minimalizowanie wpływu, jaki doświadczenie molestowania seksualnego może mieć na ofiary;

- przyczynianie się do wzmocnienia liderskiej roli uniwersytetów w przeciwstawianiu się przejawom molestowania seksualnego w miejscach pracy;

- zwiększanie świadomości społecznej w tym zakresie.;

- integrowanie strategii na różnych poziomach zapobiegania przejawom molestowania seksualnego we współpracy ze społecznościami uniwersyteckimi i lokalnymi.

PARTNERZY

Koordynatorem projektu jest kierowany przez prof. Carmen Vives-Cases zespół z Uniwersytetu w Alicante (Hiszpania), a partnerami - poza Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza  w Poznaniu - CESIE (Włochy), , APLICA (Hiszpania), Uniwersytet Burgenland (Austria), Uniwersytet w Antwerpii (Belgia), Uniwersytet w Weronie (Włochy), Uniwersytet w Maia (Portugalia).

Uniwersytetu w Alicante (Hiszpania) https://www.ua.es/en/

Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza  w Poznaniu  https://amu.edu.pl/

CESIE (Włochy) https://cesie.org/

APLICA (Hiszpania)https://aplicacoop.com/en/

Uniwersytet w Maia https://www.umaia.pt/pt

Uniwersytet Burgenland (Austria)https://www.fh-burgenland.at/en/

Uniwersytet w Antwerpii (Belgia)https://www.uantwerpen.be/en/

Uniwersytet w Weronie (Włochy) https://www.univr.it/en/international

ZESPÓŁ UAM

Zespol_UAM

Kierowniczka

dr hab. Sylwia Jaskulska, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM)

Członkinie zespołu

dr hab. Barbara Jankowiak, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM),

dr hab.  Iwona Chmura-Rutkowska, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM),

dr hab.  Katarzyna Waszyńska, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM)

dr hab.  Iwetta Andruszkiewicz prof. UAM (Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Centrum Badań nad Partycypacją Kobiet w Przestrzeni Publicznej UAM).

Grupa doradcza UAM

dr Grażyna Barabasz (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM)

dr hab. Emilia Soroko, prof. UAM (Wydział Psychologii i Kognitywistyki UAM)

mgr Katarzyna Wala (Zespół Audyt i monitoring równości oraz różnorodności w UAM)

mgr Martyna Faustyna Zachorska (Szkoła Doktorska Szkoły Dziedzinowej Nauk o Języku i LiteraturzeUAM)

dr Monika Zielona-Jenek (Wydział Psychologii i Kognitywistyki UAM)

WYNIKI

Realizacja postawionych w projekcie celów wymaga wykonania następujących zadań:

- Prowadzenie badań naukowych we wstępnej fazie projektu: diagnozowanie istniejących w ramach uniwersytetów strategii związanych z identyfikowaniem, mapowaniem i reagowaniem na molestowanie seksualne w miejscu pracy.

- Projektowanie i wdrażanie długoterminowych, szeroko zakrojonych, opartych na dowodach naukowych strategii zapobiegawczych w ramach profilaktyki pierwotnej, wtórnej i trzeciorzędowej:

Zadania w ramach profilaktyki pierwotnej:

  • filozoficzna, etyczna i językowa refleksja nad tym, co zalicza się do „molestowania seksualnego” (ustalenie ramy teoretycznej);
  • przegląd istniejącej w ramach uniwersytetów dokumentacji w tym planów związanych z równością płci;
  • kampanie społeczne na dużą skalę za pośrednictwem mediów społecznościowych z odpowiednimi podmiotami (organizacjami pozarządowymi, szkołami, firmami zewnętrznymi) w celu zwiększenia świadomości społecznej w obszarze profilaktyki molestowania seksualnego;
  • zakrojone na szeroką skalę szkolenia i warsztaty praktyczne online (program skierowany do wszystkich grup docelowych uczelni, mający na celu zwiększenie świadomości na temat tego, czym jest molestowanie seksualne);

Zadania w ramach profilaktyki wtórnej:

  • promowanie sposobów postępowania w przypadku doświadczenia molestowania seksualnego;
  • program warsztatowy dla wszystkich podmiotów uczelni wyższych - pracowników naukowych i administracyjnych, studentów i studentek – zwiększający świadomość związaną z reagowaniem na przejawy molestowania seksualnego;
  • analiza prawna i etyczna odpowiedzialności uczelni miejsca pracy w aspekcie profilaktyki molestowania seksualnego;
  • przegląd i ulepszenie istniejących protokołów reagowania na przejawy molestowania seksualnego z uwzględnieniem potrzeb grup mniejszościowych;
  • zaprojektowanie i wdrożenie e-narzędzia dla potencjalnych ofiar, (strona internetowa i/lub aplikacja).

Zadania w ramach profilaktyki trzeciorzędowej:

  • porozumienia instytucjonalne między uniwersytetami i innymi podmiotami zajmującymi się zarządzaniem i monitorowaniem przypadków molestowania seksualnego
  • przegląd i ulepszenia istniejących protokołów w celu poprawy sposobów śledzenia losów ofiar i sprawców molestowania seksualnego;
  • programy warsztatów wspierających dotyczących negocjacji, samoobrony, asertywności.

- Prowadzenie badań naukowych w ostatniej fazie projektu: proces ewaluacji jakościowej i ilościowej oraz wpływu interwencji.