Uni4Equity
Strengthening Universities response to sexual harassment with an equity approach (Uni4Equity)
nr umowy grantowej: 101094121
Horyzont Europa
Okres realizacji projektu: 36 miesięcy (01.02.2023 – 31.01.2026)
Głównym celem rozpisanego na trzy lata projektu jest wzmocnienie uniwersytetów w identyfikowaniu, mapowaniu i reagowaniu na molestowanie seksualne w miejscu pracy. Cel ten będzie realizowany poprzez (cele szczegółowe):
- współpraca w ramach jednostek działających na uniwersytetach odpowiedzialnych za kwestie równości płci;
- promowanie wzajemnego uczenia się i wymiany dobrych praktyk w celu identyfikacji i zwalczania przejawów molestowania seksualnego na uniwersytetach;
- doskonalenie umiejętności korzystania z narzędzi służących rozwiązywaniu problemów związanych z ryzykiem molestowania seksualnego oraz do pracy z następstwami molestowania seksualnego;
- zmniejszanie czynników ryzyka ekspozycji na molestowanie seksualne na różnych poziomach relacji (międzyludzkich, instytucjonalnych i społecznych);
- minimalizowanie wpływu, jaki doświadczenie molestowania seksualnego może mieć na ofiary;
- przyczynianie się do wzmocnienia liderskiej roli uniwersytetów w przeciwstawianiu się przejawom molestowania seksualnego w miejscach pracy;
- zwiększanie świadomości społecznej w tym zakresie.;
- integrowanie strategii na różnych poziomach zapobiegania przejawom molestowania seksualnego we współpracy ze społecznościami uniwersyteckimi i lokalnymi.
PARTNERZY
Koordynatorem projektu jest kierowany przez prof. Carmen Vives-Cases zespół z Uniwersytetu w Alicante (Hiszpania), a partnerami - poza Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - CESIE (Włochy), , APLICA (Hiszpania), Uniwersytet Burgenland (Austria), Uniwersytet w Antwerpii (Belgia), Uniwersytet w Weronie (Włochy), Uniwersytet w Maia (Portugalia).
Uniwersytetu w Alicante (Hiszpania) https://www.ua.es/en/
Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://amu.edu.pl/
CESIE (Włochy) https://cesie.org/
APLICA (Hiszpania)https://aplicacoop.com/en/
Uniwersytet w Maia https://www.umaia.pt/pt
Uniwersytet Burgenland (Austria)https://www.fh-burgenland.at/en/
Uniwersytet w Antwerpii (Belgia)https://www.uantwerpen.be/en/
Uniwersytet w Weronie (Włochy) https://www.univr.it/en/international
ZESPÓŁ UAM
Kierowniczka
dr hab. Sylwia Jaskulska, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM)
Członkinie zespołu
dr hab. Barbara Jankowiak, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM),
dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM),
dr hab. Katarzyna Waszyńska, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM)
dr hab. Iwetta Andruszkiewicz prof. UAM (Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Centrum Badań nad Partycypacją Kobiet w Przestrzeni Publicznej UAM).
Grupa doradcza UAM
dr Grażyna Barabasz (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM)
dr hab. Emilia Soroko, prof. UAM (Wydział Psychologii i Kognitywistyki UAM)
mgr Katarzyna Wala (Zespół Audyt i monitoring równości oraz różnorodności w UAM)
mgr Martyna Faustyna Zachorska (Szkoła Doktorska Szkoły Dziedzinowej Nauk o Języku i LiteraturzeUAM)
dr Monika Zielona-Jenek (Wydział Psychologii i Kognitywistyki UAM)
WYNIKI
Realizacja postawionych w projekcie celów wymaga wykonania następujących zadań:
- Prowadzenie badań naukowych we wstępnej fazie projektu: diagnozowanie istniejących w ramach uniwersytetów strategii związanych z identyfikowaniem, mapowaniem i reagowaniem na molestowanie seksualne w miejscu pracy.
- Projektowanie i wdrażanie długoterminowych, szeroko zakrojonych, opartych na dowodach naukowych strategii zapobiegawczych w ramach profilaktyki pierwotnej, wtórnej i trzeciorzędowej:
Zadania w ramach profilaktyki pierwotnej:
- filozoficzna, etyczna i językowa refleksja nad tym, co zalicza się do „molestowania seksualnego” (ustalenie ramy teoretycznej);
- przegląd istniejącej w ramach uniwersytetów dokumentacji w tym planów związanych z równością płci;
- kampanie społeczne na dużą skalę za pośrednictwem mediów społecznościowych z odpowiednimi podmiotami (organizacjami pozarządowymi, szkołami, firmami zewnętrznymi) w celu zwiększenia świadomości społecznej w obszarze profilaktyki molestowania seksualnego;
- zakrojone na szeroką skalę szkolenia i warsztaty praktyczne online (program skierowany do wszystkich grup docelowych uczelni, mający na celu zwiększenie świadomości na temat tego, czym jest molestowanie seksualne);
Zadania w ramach profilaktyki wtórnej:
- promowanie sposobów postępowania w przypadku doświadczenia molestowania seksualnego;
- program warsztatowy dla wszystkich podmiotów uczelni wyższych - pracowników naukowych i administracyjnych, studentów i studentek – zwiększający świadomość związaną z reagowaniem na przejawy molestowania seksualnego;
- analiza prawna i etyczna odpowiedzialności uczelni miejsca pracy w aspekcie profilaktyki molestowania seksualnego;
- przegląd i ulepszenie istniejących protokołów reagowania na przejawy molestowania seksualnego z uwzględnieniem potrzeb grup mniejszościowych;
- zaprojektowanie i wdrożenie e-narzędzia dla potencjalnych ofiar, (strona internetowa i/lub aplikacja).
Zadania w ramach profilaktyki trzeciorzędowej:
- porozumienia instytucjonalne między uniwersytetami i innymi podmiotami zajmującymi się zarządzaniem i monitorowaniem przypadków molestowania seksualnego
- przegląd i ulepszenia istniejących protokołów w celu poprawy sposobów śledzenia losów ofiar i sprawców molestowania seksualnego;
- programy warsztatów wspierających dotyczących negocjacji, samoobrony, asertywności.
- Prowadzenie badań naukowych w ostatniej fazie projektu: proces ewaluacji jakościowej i ilościowej oraz wpływu interwencji.