Critical ARts Education for Sustainable Societies (CARE/SS)

logo caress EU

Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest partnerem w projekcie “Critical ARts Education for Sustainable Societies (CARE/ss)”.

Projekt CARE/ss jest dofinansowany przez Unię Europejską (grant 2021-1-CY01-KA220-HED-000032127 - Cooperation partnerships in higher education, Program Erasmus+). Pełen opis projektu na stronie: https://care-ss.frederick.ac.cy/index.php.

Rolę instytucji koordynującej pełni Frederick University (FU, Nicosia, Cypr), a funkcję kierownika powierzono prof. Victorii Pavlou. W projekcie uczestniczą cztery uczelnie partnerskie: Aristotle University of Thessaloniki (Grecja), University of Malta, University of Barcelona (Hiszpania) oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Realizatorami działań projektowych na UAM w Poznaniu są aktualnie trzy jednostki Wydziału Studiów Edukacyjnych: Pracownia Pedagogiki Szkolnej (dr Mateusz Marciniak – kierownik projektu w Polsce, prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska), Pracownia Badań nad Procesem Uczenia się (dr Michalina Kasprzak) oraz Laboratorium Edukacji Muzycznej (dr Katarzyna Forecka-Waśko).

Czas realizacji projektu: marzec 2022 – czerwiec 2024.

Adresaci projektu

Projekt jest adresowany do instytucji szkolnictwa wyższego, przede wszystkim instytucji kształcących przyszłych nauczycieli w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zakłada współpracę z nauczycielami akademickimi, specjalistami w zakresie edukacji artystycznej, badaczami, instytucjami edukacyjnymi oraz badawczymi. Adresatami projektu są przyszli oraz aktualni nauczyciele edukacji przedszkolnej, edukacji elementarnej, a także nauczyciele kolejnych etapów edukacji, nieposiadający specjalistycznego przygotowania w zakresie edukacji artystycznej. Za ich pośrednictwem projekt adresowany jest także do dzieci i młodzieży (zwłaszcza w grupie wiekowej 4-15 lat).

Cele projektu

Podstawowym celem projektu jest rozwój i przeformułowanie programów nauczania przyszłych nauczycieli, by sprostać wyzwaniom wynikającym ze wzrostu znaczenia cyfrowych form nauczania (online i blended learning) oraz społecznie zaangażowanej sztuki. Projekt ma poszerzyć możliwości w zakresie zastosowania edukacji i działań artystycznych na rzecz budowy społeczeństwa obywatelskiego w środowisku zróżnicowanym etnicznie i kulturowo. Celami szczegółowymi projektu są m.in.:

-  praktyczny rozwój i implementacja idei pedagogiki krytycznej w zakresie edukacji artystycznej, edukacji z wykorzystaniem różnych dyscyplin sztuki;

- przeszkolenie lokalnych tutorów w zakresie wdrażania programów szkoleniowych;

- stworzenie podręcznika akademickiego wspierającego innowacyjne rozwiązania (zwłaszcza wykorzystanie nowych technologii oraz elementów edukacji artystycznej) w ramach instytucji szkolnictwa wyższego.

Działania podejmowane w projekcie obejmują m.in.:

- przegląd programów nauczania na studiach realizowanych stacjonarnie i online, zwłaszcza w zakresie edukacji artystycznej z wykorzystaniem idei pedagogiki krytycznej i promocji zaangażowania społecznego (w tym: wywiady z akademikami, przegląd dobrych praktyk i materiałów nauczania);

- aktywności promocyjne i rozpowszechniające efekty projektu (publikacja podręcznika akademickiego, konferencje, szkolenia, karty pracy itp.)

Oczekiwane rezultaty:

Projekt stanowi odpowiedź na potrzebę zmian w zakresie edukacji artystycznej i rozwoju społecznego zaangażowania sztuki. Pozwoli wyłonić nowe obszary badań i analiz, zwiększy kompetencje nauczycieli akademickich, studentów specjalności nauczycielskich (pośrednio także ich obecnych i przyszłych uczniów), wesprze wysiłki na rzecz budowy społeczeństwa inkluzyjnego, zaangażowanego oraz krytycznego. Bezpośrednimi rezultatami projektu będą:

- stworzenie bazy materiałów szkoleniowych i dydaktycznych, w tym wykorzystujących nowe technologie (blended learning);

- rozwój istniejących lokalnych programów kształcenia w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (i innych etapów edukacji);

- wzrost zrozumienia procesów współpracy rówieśniczej w toku społecznego zaangażowania;

- rozpowszechnienie dobrych praktyk.

Zachęcamy do śledzenia aktualnych informacji o projekcie: https://care-ss.frederick.ac.cy/index.php.