Dla Studenta
Aktualności
Ogłoszenia dotyczące zajęć i egzaminów
Dziekanat
Nauczyciele akademiccy (dyżury)
Opiekunowie grup studia stacjonarne i niestacjonarne
Praca
Organizacja studiów
USOS / Rejestracje
Rozkłady zajęć
Programy studiów
Rejestracja na WF-USOSweb
Nauczanie on-line
Zajęcia fakultatywne
Praktyki studenckie
Seminaria
Praca dyplomowa
Regulamin studiów
Regulacje prawne
ECTS
Opłaty za studia
Przewodnik dla studenta
Organizacja roku akademickiego
Różnice programowe
Jakość kształcenia
Druki do pobrania
Pomoc i wsparcie
Dodatkowa oferta dydaktyczna
Organizacje studenckie
Szybkie linki
Wydział Studiów Edukacyjnych
Dla studenta
Dla Studenta
Nauczyciele akademiccy (dyżury)
prof. UAM dr hab. Justyna Gulczyńska
prof. UAM dr hab. Justyna Gulczyńska
prof. UAM dr hab. Justyna Gulczyńska

Wydział Studiów Edukacyjnych
Zakład Historii Wychowania
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Telefon: (+48) 61 829 2378
e-mail: justyna.gulczynska@amu.edu.pl
Strona internetowa: http://www.historiawychowania.amu.edu.pl/JG.html
Stopnie i tytuły:
• profesor nadzwyczajny - Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. A. Mickiewicza, 2016
• Podyplomowe Studium w zakresie Emisji Głosu,,Uniwersytet im. A. Mickiewicza, 2004
• doktorat - Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. A. Mickiewicza, 2001
• Podyplomowe Studium w zakresie Logopedii, Uniwersytet im. A. Mickiewicza, 1997
• magisterium – Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. A. Mickiewicza, 1992
Obszary badawcze:
• Historia wychowania
• Pedagogika innowacyjna post i przyszłościowa
Zainteresowania badawcze:
• Historia przemian edukacyjnych w Polsce i w Europie, ze szczególnym uwzględnienie końca XIX wieku i wiek XX - edukacja instytucjonalna, systemy oświatowe, edukacja innowacyjna z perspektywy zarówno historycznej, jak i współczesnej.
• Kierunki i prądy w pedagogice europejskiej.
• Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie
• Edukacja wobec wielokulturowości.
Członkostwo w organizacjach:
• Towarzystwo Historii Edukacji (THE)
• Internationale Standing Conference for the History of Education (ISCHE)
Granty i projekty badawcze
• 2012-2017 - Komisji Edukacji Narodowej model szkoły i obywatela - koncepcje, doświadczenia i inspiracje”
Udział w konferencjach (wybrane)
• Konferencja Naukowa pt. „Zachować dla przyszłości. Sprawy oświaty, edukacji i nauki w przekazie prasowym XIX i XX wieku”, Uniwersytet Łódzki, 2016 r.,
Tytuł referatu: Aspekt wychowawczy na łamach „Wychowania” (1958-1973)– kontekst ideologiczny”
• ISCHE 38 „Education and the Body”, International Standing Conference for the History of Education, Loyola University, Chicago IL., 2016 r.,
Tytuł referatu: Physical or mental indoctrination – the
impact of Polish communist authorities on young people in the PRL period"
• Sympozjum Naukowe pt. „Pamięć w pedagogice”, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, 2016,
Tytuł referatu: Wiara katolicka w świadomości polskiej młodzieży szkolnej lat 80. – kontekst tożsamościowy
• International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) 37 – “Culture and Education”, International Standing Conference for the History of Education (ISCHE), Istambul University, Turkey, 2015
Tytuł referatu: „The Student in Polish socialist secondary school (1945-1989) – cultural context”
• Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. "Wyzwania nadzieje, perspektywy - dzieciństwo i młodość w Polsce w czasach przełomów (1918-1989)”, Zakład Historii Nauki, Oświaty i Wychowania Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2014
Tytuł referatu: „Licealiści jako uczestnicy życia politycznego lat 80. XX wieku w Polsce”.
• Konferencja naukowa OBEP IPN w Warszawie pt. Życie na przekór. Antysystemowa kontestacja młodzieży w ostatniej dekadzie PRL (1980–1989) – nowe tropy i pytania badawcze, Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej w Warszawie. Centrum Edukacyjne IPN im. Janusza Kurtyki „Przystanek Historia”, 2014,
Tytuł referatu: „Szkolne Koła Oporu Społecznego jako egzemplifikacja działalności opozycyjnej młodzieży szkolnej w latach osiemdziesiątych”
• II Konferencja Naukowa pt. Czasopiśmiennictwo XIX i XX wieku jako źródło do dziejów szkolnictwa, oświaty i edukacji,), zorganizowana przez Katedrę Historii Wychowania i Pedeutologii Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2011r.
Temat referatu: Głos SKOS-ów” jako źródło do analizy działalności opozycyjnej młodzieży poznańskiej w latach 80-tych
• Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. Wkład towarzystw oświatowych w rozwój kultury europejskiej – przeszłość – teraźniejszość - przeszłość, zorganizowana przez Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, Kamień Śląski, 2006r.,
Temat referatu: Rola Towarzystwa Czytelni Ludowych w procesie kształtowania tożsamości narodowej mieszkańców Wielkopolski w latach 1880-1939
• I Biennale Historyków Edukacji, Być dzieckiem w XVIII – XX wieku,
Tytuł referatu: Być licealistą w pierwszych latach powojennych w Polsce. Aspekt edukacyjno – wychowawczy realizowany w szkołach średnich ogólnokształcących w okresie tzw. pierwszej reformy szkolnej 1944-1948, Kielce – Św. Katarzyna, 2006 r.
• IV Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny pt. Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, Olsztyn – Kortowo, 20-22 września 2001r.
Tytuł referatu: Wychowanie obywatelskie w Drugiej Rzeczypospolitej na przykładzie szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w Poznaniu
Współpraca międzynarodowa i wyjazdy studyjne
• Współpraca ze Zrzeszeniem Nauczycieli Polskich w USA
• Współpraca z Polonią w Irlandii
Nagrody i wyróżnienia
• 2008 - Nagroda Rektora UAM za osiągnięcia w pracy naukowej,
• 2011 - Nagroda Rektora UAM za osiągnięcia w pracy naukowej
Monografie:
• Przemiany w szkolnictwie średnim ogólnokształcącym w Polsce w latach 1944-1989, Poznań 2013, ss.485
• Rozwój szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w Poznaniu w okresie międzywojennym 1918-1939, Poznań 2001, ss. 151
Książki pod współredakcją:
• 180 lat Szkoły im. Dąbrówki w Poznaniu (1830-2010), praca zbiorowa pod red. Doroty Żołądź-Strzelczyk i Justyny Gulczyńskiej, Poznań 2010, ss. 311
• Mężczyzna w rodzinie i społeczeństwie – ewolucja ról w kulturze polskiej i europejskiej, pod red. Edyty Głowackiej-Sobiech i Justyny Gulczyńskiej, Poznań 2010, t.2, ss. 245
Publikacje – wybrane artykuły w czasopismach i rozdziały w książkach
• The student in the Polish socialist secondary school (1945-1989): a cultural context, Paedagogica Historica, volume 53, 2017, http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00309230.2016.1273249
• Szkoła średnia ogólnokształcąca w reformach edukacyjnych okresu PRL, (w:) Polityka edukacyjna i oświatowa w polityce społecznej, pod red. Andrzeja Kusztelaka, Poznań 2015, s. 95-109
• Licealiści jako uczestnicy życia politycznego lat 80. XX wieku w Polsce, (w:) Wzrastać w cieniu historii. Dzieci i młodzież w instytucjach edukacyjnych w Polsce (1918-1989), pod red. Elżbiety Gorloff, Toruń 2015, s. 257-269
• Szkolne Koła Oporu społecznego jako egzemplifikacja działalności opozycyjnej młodzieży szkolnej w latach osiemdziesiątych [w:] Życie na przekór. Młodzieżowa kontestacja systemu w ostatniej dekadzie PRL (1980-1989) - nowe tropy i pytania badawcze, red. B. Noszczak, Warszawa 2016, s. 57-72
• Instytut Programów Szkolnych jako „koordynator” edukacyjnej polityki programowo - wydawniczej w latach 70. i 80. XX wieku w Polsce, (w:) Oświatowe i edukacyjne aspekty działalności wydawniczej w XX i Pierwszych latach XXI wieku, pod red. Iwonny Michalskiej i Grzegorza Michalskiego, seria: Edukacja. Historia wychowania, Łódź 2016, s. 261-275
• Nauczyciele szkoły średniej ogólnokształcącej w Polsce w kontekście wydarzeń politycznych lat 1980 - 1983, w: Być nauczycielem- opiekunem - wychowawcą. Perspektywa historyczna, pod red. Danuty Apanel, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012, s. 142 - 164
• Szkoła średnia ogólnokształcąca w przełomowych momentach Polski Ludowej, (w:) Studia z pedagogiki i nauk pogranicza, pod red. Agnieszki Cybal – Michalskiej, Waldemara Segieta, Danuty Kopeć, Poznań 2011, s. 109-123
• Niezależne pisma młodzieży licealnej (1980 -1989) - próba charakterystyki, w: Czasopiśmiennictwo drugiej połowy XX wieku jako źródło do historii edukacji, pod red. Iwonny Michalskiej i Grzegorza Michalskiego, Łódź 2010, s. 167-174
• Walka o neutralność światopoglądową młodzieży szkół średnich ogólnokształcących w Polsce w latach 80. XX wieku, w: Edukacja w warunkach zniewolenia i autonomii (1945-2009), pod red. E. Gorloff, R. Grzybowskiego, A. Kołakowskiego, Seria: Szkoła-Państwo-Społeczeństwo, t. III, Kraków 2010, s. 181-215
• Dąbrówka w latach 1945-2001, w: 180 lat Szkoły im. Dąbrówki w Poznaniu (1830-2010), praca zbiorowa pod red. Doroty Żołądź-Strzelczyk i Justyny Gulczyńskiej, Poznań 2010, s. 54-83
• Mężczyzna a szkoła na przykładzie szkoły średniej ogólnokształcącej w Poznaniu w okresie międzywojennym, w: Mężczyzna w rodzinie i społeczeństwie – ewolucja ról w kulturze polskiej i europejskiej, pod red. Edyty Głowackiej-Sobiech i Justyny Gulczyńskiej, Poznań 2010, t.2, s. 53-68
• Society of Folk Reading rosom in the process of development of the national identity of the inhabitants of Wielkopolska (1880-1939), (w:) Contribution of Educational Societies to the Development of the European Culture, Edited by Eleonora Sapia – Drewniak, Jolanta Szablicka – Żak, Opole 2008, s. 75-85
• Reaktywacja szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w Polsce w latach 1944-1948, w: Ad novum fructum. Z okazji jubileuszu poznańskich historyków wychowania, pod red. Wiesława Jamrożka i in., Poznań 2007, s. 134-147
Działalność dydaktyczna
• Kierunki pedagogiki współczesnej
• Współczesne Europejskie Systemy Oświatowe
• Emisja głosu
• Historia wychowania
Wydział Studiów Edukacyjnych, ul. Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań, tel. +48 61 829 23 31, fax +48 61 829 21 11, e-mail: wse@amu.edu.pl
Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.