drŁukasz Ratajczak

Zakład Podstaw Wychowania i Opieki

Link do kanału spotkań w aplikacji MS Teams - przejdź

Dyżur w semestrze letnim:
poniedziałek godz. 11:00-13:00



UWAGA:

Pedagog, doktor nauk społecznych, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. J. Komeńskiego w Lesznie oraz Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. W roku 2008 ukończył studia magisterskie na kierunku Pedagogika, specjalność pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, obronił pracę magisterską pt. Urodzenie dziecka jako krytyczne wydarzenie w życiu nastolatek, napisaną pod kierunkiem prof. UAM dr hab. Ewy Muszyńskiej. W 2014 roku ukończył studia doktoranckie na Wydziale Studiów Edukacyjnych i obronił pracę doktorską  zatytułowaną Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców; promotorem pracy była prof. UAM dr hab. Ewa Muszyńska, recenzentami byli: prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska oraz prof. dr hab. Mieczysław Radochoński.
Od 2014 roku adiunkt w Zakładzie Podstaw Wychowania i Opieki na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

https://orcid.org/my-orcid?orcid=0000-0001-7889-1200

http://multicultilinks.amu.edu.pl/

A. Kozłowska, Ł. P. Ratajczak, The EU work-life balance directive – will it be a game changer for family
policy in Poland?, „Wychowanie w rodzinie”, 2021, nr 2;
Ł. P. Ratajczak, Rola ojcowskich oddziaływań w rozwoju małego dziecka. Perspektywa rozwojowego zysku,
„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 2021, nr 8;
Ł. P. Ratajczak, Rodzina i jej znaczenie w uczeniu się roli ojca przez współczesnych mężczyzn. Biograficzne
konteksty, „Studia edukacyjne”, 2020, nr 59;
A. Matysiak-Błaszczyk, A. Błasiak, Ł. P. Ratajczak, M. Ściupider-Młodkowska, M. Zychowicz, I. Gątarek, B. Jankowiak: Relacje dziecka z rodzicami, w: Pedagogika dziecka. Podręcznik Akademicki, red. H.Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Poznań 2020;
Ł. P. Ratajczak, Odporność psychiczna dzieci i młodzieży wobec narastających utrudnień w zakresie
psychospołecznego funkcjonowania. Potrzeba kształtowania zasobów odpornościowych, w: Społeczno - edukacyjny
potencjał szkoły a rynek pracy, red. M. Christoph, S. Wawrzyniak, Poznań 2020;
S. Banaszak, K.Domagalska-Nowak, Ł. P. Ratajczak, D.Skowroński, K. Waszyńska, Edukacja, społeczeństwo i praca we wzajemnych międzykulturowych związkach. Przypadek Japonii, „Studia edukacyjne”, 2019, nr 54;
Ł. P. Ratajczak, Ojcostwo nastolatków. Implikacje (nie)jednostkowe oraz potrzeba projektowania rozwiązań, w:
Młodzież we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, red. A. Cybal-Michalska [i in.], Poznań 2018;
Ł. P. Ratajczak, Zagrożenia w rozwoju niepełnoletnich chłopców przedwcześnie pełniących rolę ojca. Doświadczenia i postulaty związane z pomocą, w: Społeczne i podmiotowe uwarunkowania rozwoju młodzieży, red. A. Cybal-Michalska Agnieszka, M. Orłowska, W. Segiet, Dąbrowa Górnicza 2018;
Ł. P. Ratajczak, Pierwsze rodzicielstwo jako przełomowe doświadczenie życiowe w biograficznej narracji
niepełnoletnich ojców – rezultaty badawcze oraz refleksje własne badacza, w: Rodzinne (re)konstrukcje i transmisje w
perspektywie biograficznej, red. K. Kuryś-Szyncel, Poznań 2017;
Ł. P. Ratajczak, Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców, Poznań 2016;
Ł. P. Ratajczak, Zasoby niepełnoletnich ojców w zmaganiu się przez nich z trudnościami przedwczesnego rodzicielstwa, w: Zasoby rodziny - wychowanie, poradnictwo, praca socjalna, red. E. Czerka-Fortuna, A. Zbierzchowska, Gdańsk 2016.

Zainteresowania naukowe:

Głównym przedmiotem zainteresowań naukowych jest problematyka ojcostwa. Rozważania oraz działania badawcze skupiają się wokół takich obszarów tematycznych, jak poznanie i opisanie doświadczeń współczesnych mężczyzn pełniących rolę ojca; interesujące jest także poznanie biograficznych uwarunkowań związanych z realizacją roli rodzicielskiej – ojcowskiej. Należy tu przyjąć, że różne elementy biografii badanych mężczyzn stanowić mogą zasób swoistych doświadczeń, determinujących sposób pełnienia roli ojca; doświadczenia te traktować zatem można jako źródło wiedzy i przekonań odnoszących się do pełnienia roli ojca.

Kierownictwo i uczestnictwo w projektach badawczych:

Realizacja projektu naukowego pt. „Inny” w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych: rzeczywistość - wyzwania – działanie, projekt został zrealizowany z zespołem pracowników Zakładu Podstaw Wychowania i Opieki WSE UAM, ze środków w ramach Konkursu „Fundakcja”, organizowanego przez Fundację UAM (11.03.- 30.06. 2019r.)
Udział w projekcie badawczym realizowanym przez pracowników Zakładu Podstaw Wychowania i Opieki pt. „Profilaktyka ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych”, Poznań 2017.

Udział w grupach i zespołach badawczych:

Współzałożyciel i członek Międzynarodowej Grupy Badawczej „Związki międzykulturowe. Społeczeństwo-edukacja-rynek pracy”.

Inne:

Organizator i współorganizator cyklicznych seminariów naukowych dla przedstawicieli placówek opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych. Członek komitetów organizacyjnych i naukowych seminariów i konferencji naukowych o zasięgu lokalnym i międzynarodowym, organizowanych przez Zakład Podstaw Wychowania i Opieki. Od wielu lat aktywnie zaangażowany w działalność na rzecz Wydziału Studiów Edukacyjnych; członek Zespołu w projekcie „Ambasadorzy WSE”, członek Zespołu ds. Współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Zaangażowany w takie wydarzenia jak: Festiwal Kultury Studentów „Kulminacje”, Festyn Rodzinny UAM, Poznański Festiwal Nauki i Sztuki, Drzwi Otwarte WSE, Targi Edukacyjne, obchody 100-ej rocznicy utworzenia Uniwersytetu Poznańskiego – „Festiwal dla Miasta i Mieszkańców – 100 lat razem”. Koordynator praktyk studenckich przy Zakładzie Podstaw Wychowania i Opieki oraz opiekun roku. Od wielu lat opiekun Koła Naukowego Pedagogiki Opiekuńczo-Wychowawczej „Razem” (wcześniej członek, prezes Koła).
Współpracuje z przedstawicielami placówek opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, w których studenci i studentki specjalności prowadzonych przez Zakład Podstaw Wychowania i Opieki, realizują praktyki oraz wolontariat, m.in. z Centrum Wspierania Rodzin „Swoboda” w Poznaniu, Szkołą Podstawową im. Bohaterów Westerplatte w Czempiniu, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Domem Dziecka nr 2 w Poznaniu, Terenowym Komitetem Ochrony Praw Dziecka, Ośrodkiem Adopcyjnym w Poznaniu.

Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (członek Komisji Rewizyjnej PTP oraz Komisji Rewizyjnej PTP o. Poznań); członek Zespołu Pedagogiki Młodzieży przy KNP PAN.
Odbywał staż naukowy w Sapienza Universita di Roma, w ramach programu Erasmus+ (2018)
W latach 2014 – 2017 pracował na rzecz Ośrodka Koordynacyjno-Programowego Kształcenia Nauczycieli UAM
Członek Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika przy Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM

Biograficzne uwarunkowania rozwoju
Główne instytucje opieki, wychowania i pomocy rodzinie
Warsztat kreatywnego opiekuna-wychowawcy
Warsztat umiejętności opiekuna-wychowawcy
Teoria i praktyka wychowania

Nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych, za osiągnięcia w pracy organizacyjnej na rzecz obchodów Jubileuszu 25-lecia  Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM (26.02.2019)
Nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych za osiągnięcia w pracy organizacyjnej jako członka komitetu organizacyjnego Festiwalu Kultury Studentów Kulminacje w roku akad. 2016/2017 (7.11.2017)
Nagroda Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych za osiągnięcia w pracy organizacyjnej w Ośrodku Koordynacyjno-Programowym Kształcenia Nauczycieli w roku akad. 2016/2017 (7.11.2017)
Nagroda indywidualna Rektora UAM za osiągnięcia w pracy naukowej, za monografię pt. „Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców” (2017).

Literatura faktu, reportaż, ogród, dobra kuchnia

Dr Łukasz P. Ratajczak ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7889-1200

Pedagogue, tutor of the "Together" Student Science Club; didactics and research: care and educational pedagogy, institutional family support, methodological aspects of a pedagogue's work, issues of premature parenthood, fatherhood and its biographical conditions, contact (Polish): e-mail: ratay@amu.edu.pl