Kontakt Mapa strony
  • Strona główna
  • Dla kandydata
  • Dla studenta
  • Dla doktoranta
  • Dla pracownika
WSE
Aktualności O wydziale Wybory 2020-2024 Władze wydziału Zakłady / pracownie / laboratoria (dyżury) Nauczyciele akademiccy spoza WSE UAM (dyżury) Biuro Obsługi Studentów Biuro Obsługi Wydziału E-learning Biblioteka Zespół ds. interwencji kryzysowej
Życie wydziału
Współpraca z otoczeniem Czasopisma naukowe Grupy badawcze Projekty Zespół Pedagogiki Młodzieży Działalność Studencka
Szybkie linki
USOS Web Studia podyplomowe Jakość kształcenia Strona główna UAM Struktura organizacyjna UAM Książka adresowa Biblioteki Eduroam Kontakt WSE
 
Wydział Studiów Edukacyjnych Strona główna Życie wydziału Projekty EU Kids Online

EU Kids Online

Projekt EU Kids Online był realizowany w ramach programu EC’s Better Internet for Kids programme. 
Agencją finansującą była Fundacja Orange.
Projekt realizowany był w okresie od grudnia 2017 do lutego 2020.
Wykonawcą projektu był Wydział Studiów Edukacyjnych UAM. 
Kierownikiem wykonawczym  z Wydziału Studiów Edukacyjnych był prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski.

Cel projektu: 
EU Kids Online miało na celu pogłębienie wiedzy na temat doświadczeń i praktyk europejskich dzieci i rodziców w zakresie ryzykownego i bezpieczniejszego korzystania z Internetu i nowych technologii internetowych. Celem badań w ramach IV edycji projektu było dostarczenie kluczowych informacji określających wzorce wykorzystania technologii oraz przedstawienie pozytywnych i negatywnych doświadczeń dzieci w wieku 9–16 lat. Aby zrealizować ten cel, między jesienią 2017 r. a latem 2019 r., przy współpracy zespołów z sieci EU Kids Online, przeprowadzono ankietę wśród dzieci w 19 krajach europejskich. W Polsce badania zostały przeprowadzone w terminie od maja do czerwca 2018 roku w 90 szkołach. Zastosowany schemat doboru został skonstruowany w taki sposób, aby otrzymać reprezentatywną próbę uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, odpowiadającą strukturze populacji uczniów w wieku 9-17 lat w Polsce. Kwestionariusze ankiety wypełniło łącznie 1433 polskich uczniów. W badaniu zastosowano model badawczy uwzględniający zarówno szanse (potencjały), jak i zagrożenia (ryzyka) wynikające z używania internetu oraz dwa kluczowe środowiska – rodzinne i szkolne, które są źródłem czynników ryzyka wpływających na zaangażowanie w zachowania ryzykowne online, oraz czynników chroniących przed takim zaangażowaniem, a jednocześnie wspomagających konstruktywne wykorzystanie sieci (prospołeczne i prorozwojowe). Dodatkowo model uwzględniał wybrane aspekty funkcjonowania offline oraz rozbudowaną listę czynników społeczno-demograficznych.

Rezultaty projektu:
Badanie zrealizowane w 2018 roku zakończyło się w 2019 roku wydaniem monografii w Wydawnictwie UAM, której recenzentem była prof. UAM dr hab. Natalia Walter. W 2019 roku kontynuowano porównania międzynarodowe i upowszechniano wyniki badań. Raport upowszechniono wśród nauczycieli i innych partnerów społecznych, a w 2020 roku wydano raport międzynarodowy, zawierający też przygotowaną przez prof. UAM dr hab. Jacka Pyżalskiego  część dotyczącą badań polskich.

Tytuły publikacji:
- Pyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł., & Abramczuk, K. (2019). Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
- Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., and Hasebrink, U. (2020),  EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. Doi: 10.21953/lse.47fdeqj01ofo.

Drukuj stronę Zarządzanie stroną

Kalendarz wydarzeń

Wydział Studiów Edukacyjnych, ul. Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań, tel. +48 61 829 23 31, fax +48 61 829 21 11, e-mail: wse@amu.edu.pl

Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.